Hírturkáló rovatunk a múltba réved, évtizedekre visszamenve nézzük meg az aktuális hónap korabeli híreit. Az időben visszautazva, a mából nézve akadnak igazán érdekes események.

1993 – Suzuki az év autója

Tokió, 1993 – A Suzuki nyerte az „év új autója” címet Japánban. A vállalat Wagon R nevű kisbusza főként tetszett a szavazóknak, mert a kocsi ugyan a kisautók kategóriájába tartozik, de tágas belső tere és erős motorja révén kiváló többfunkciós autó – írja a Nihon Keiza Simbun.

A Suzuki cég elsősége kettős győzelmet jelent, mert Oszamu Szuzukinainak, a vállalat elnökének egyben átadták az „év embere” megtisztelő címet. Japánban minden évben kétféle alapon választják ki a legjobb kocsikat, ezúttal az év autóújdonságaira szavazott a japán gépkocsifejlesztő mérnökök, illetve a szakújságírók szövetsége.

Már az 1970-es években szabadidő-autóról álmodtak a cseh mérnökök 1

A Wagon R egy sor ismert autómárkát, illetve ezek idén módosított változatait utasította maga mögé. A Subaru Legacy, a Mazda Eunos 800 lett a második , illetve a harmadik helyezett, utána pedig a Honda Accord, a Nissan Skyline, a Toyota Supra, a Honda Ascot, a Mitsubishi Minica, a Mazda Lantis és a Daihatsu Charade következik.

Már az 1970-es években szabadidő-autóról álmodtak a cseh mérnökök 2

A négyszemélyes Wagon R háromhengeres, 657 köbcentis, 55 lóerős motorral rendelkezik és alaptípusa 60 kilométeres óránkénti átlagsebességnél 3,4 liter, városi üzemelés esetén 5 liter extrabenzint fogyaszt. A Wagon R győzelme kapcsán nemcsak a kocsi sokoldalú hasznosíthatóságát emelik ki a szakemberek, hanem arra is rámutatnak, hogy a recesszió idején a japán fogyasztók figyelme a luxusautókról a praktikus, alacsonyabb árú és olcsóbban is üzemeltethető kocsik felé fordul.

2003 – Furcsa rendszámlopás

Salzburg, 2003 – Még novemberben ellopta a salzburgi repülőtéren parkoló egyik autó rendszámtábláját egy ötvenéves férfi, és felszerelte saját gépkocsijára. Most vasárnap azonban lebukott, amikor Wals közelében csendőrök igazoltatták – közölte hétfőn az osztrák közlekedésrendészet.

Nem messze tette elkövetésének színhelyétől elkobozták a lopott rendszámtáblát és eljárást indítottak ellene lopás alapos gyanújával.

Kihallgatásakor azzal magyarázta tettét, hogy nem volt pénze a kötelező gépjármű-biztosítás megfizetésére és kocsijának bejelentésére, miután szeptemberben hatósági döntés alapján levették a rendszámtábláját.

2013 -Nem kellett SUV a kommunistáknak

Pozsony, 2013 (MTI) – Már a múlt évszázad hetvenes éveiben sport-haszongépjárműveket (SUV), ismertebb megnevezésükön városi terepjárókat gyárthattak volna a volt Csehszlovákiában, ám a terveket lesöpörte az asztalról az akkori kommunista pártvezetés – számolt be honlapján a pozsonyi Hospodárské Noviny gazdasági közéleti lap 2013 végén.

A terepjárók menettulajdonságait a felső kategóriás személyautók luxusával ötvöző gépjármű ötletével Milan Strejcek, az akkori csehszlovák gépjárműkutató intézet (VÚMV) tervező mérnöke állt elő a hetvenes évek elején. Az akkoriban még meglehetősen szokatlannak számító koncepcióra a Range Rover 1970-ben megjelent modellje ihlette a cseh mérnököt, aki később három típust is megálmodott a gyártásra sohasem került csehszlovák „dzsipből”.

Már az 1970-es években szabadidő-autóról álmodtak a cseh mérnökök 3

Az ihletet a Range Rover adta

A luxusterepkocsi első verzióját a brit testvérnél némileg kisebb méretűre álmodta a tervező, az autó 1,8 méteres szélességével és 4,3 méteres hosszúságával azonban így is jóval nagyobb volt azoknak a személygépkocsiknak a legtöbbjénél, amilyenek az akkori szocialista blokkban ekkortájt legördültek az autógyárak gyártósorairól.

A gépkocsit a tervező a Tatra autógyár számára álmodta meg, amely ekkortájt a jól ismert tehergépkocsik és katonai szállítójárművek gyártása mellett főként a Csehszlovákiában állami limuzinnak számító Tatra 603-as és később a Tatra 613-as modellek készítésével foglalkozott.

Már az 1970-es években szabadidő-autóról álmodtak a cseh mérnökök 4

A Tatra 613 motorját kapta volna meg

Az autó javarészt a Tatra által gyártott gépkocsik alkatrészeire épült, a majdnem 2,2 tonnás terepjárót a tervek szerint a Tatra 613-asban később használt 3,5 literes, nyolchengeres léghűtéses, 165
lóerő teljesítményű motor hajtotta volna. A VÚMV mérnöke a modellből először egy városi, több luxussal felszerelt és egy némileg visszafogott, elsődlegesen terepre szánt modellt is tervezett. A két ötajtós verzióhoz később egy háromajtós terve is csatlakozott, ezt a rendőrség és a tűzoltóság használhatta volna, és megerősített ütközőinek köszönhetően elsődlegesen balesetet szenvedett autók kiszabadítására és vontatására lett volna alkalmas.

Már az 1970-es években szabadidő-autóról álmodtak a cseh mérnökök 5

A korát megelőző modell sorsát a rossz időzítés pecsételte meg, a projektet az akkori pártvezetés söpörte le az asztalról. Az ok meglehetősen egyszerű volt: a Tatra ekkoriban véglegesítette a
főként magas rangú állami és párthivatalnokoknak szánt legújabb limuzinja, a Tatra 613 terveit, ezen megrendelés miatt a gyárnak nem volt elégséges kapacitása az új modellre.