A hűvös, nyirkos őszi, majd téli időben bosszantó élmény az utastérben, hogy a kocsi ablakai intenzíven párásodnak. A párától meg kell szabadulni!

Mivel az év ebben az időszakában nagyobb a levegő páratartalma (az utastérben is), ezért megindul a páralecsapódás a belső levegőnél általában hűvösebb üvegfelületekre. A késő őszi időben már jellemzően alkalmazzák az autósok a kocsijuk fűtését, de ha mégsem, akkor a bent ülők is termelnek annyi hőt, hogy melegebb legyen bent, mint kint, és lecsapódjon a pára az üvegfelületeken.

Az újabb autók levegőkeringetése és a klímaberendezések ügyesen – és főleg gyorsan – kiküszöbölik ezt a problémát, az idősebb modelleknél azonban ez kellemetlenebb és sűrűbben előfordul. 

Most pedig megnézhetjük, ahogy öt teljesen hétköznapi dologgal mocskolják össze az ablakot, hogy kiderüljön, melyik védi meg az üvegfelületet a párától. Van itt nyers burgonya, gyereksampon, borotvahab, kézfertőtlenítő és speciális páralecsapódás-gátló, amit tuti itthon is be lehet szerezni, bármelyik autós boltban. Ezek egytől-egyig olyan cuccok, amikről az kering a köztudatban, hogy megakadályozzák a páralecsapódást.

 

A videóból kiderült, hogy kimondottan a párásodás elleni készítmény és a borotvahab tökéletes eszköz lehet a kezünkben, ha gondot okoz a pára. A többit azonban inkább felejtsük el.

Ezeken a kézműves megoldásokon kívül a párátlanításra több lehetőségünk is van: fontos a megfelelő szellőzés biztosítása (ne használjuk ilyenkor a belső levegőkeringetést!), valamint az üvegfelületek felmelegítése – a fűtőszálak bekapcsolásával, illetve a meleg légáram üvegfelületekre fúvatásával. Akinek van légkondicionálója, kapcsolja be azt is, ilyenkor nem a hűtés a lényeg, hanem hogy a hideg hőcserélőn lecsapódik a levegő páratartalma, az utastérbe így száraz levegő jut. A fűtőradiátor a klíma hőcserélője után jön, tehát a levegő ettől ugyanúgy felfűthető.