Biztosan sokan vannak, akik nem kedvelik a rohamléptekkel átalakuló autókat, amelyek nem az a fényszóró, ami annak látszik és ahol az utastérben fontosabb a kijelző mérete és a LED-fény, mint az ülés kényelme és a kormány fogása. A csütörtökön este bemutatott Skoda Superb a klasszikus autós értékeket viszi tovább. A vásárlók továbbra is kétféle kivitel közül választhatnak, ferdehátú és kombi is készül.
Bár ez egy vadiúj autó, a Skoda sajtóközleménye folyamatosan az elődmodell továbbfejlesztéséről beszél, hogyan tették ahhoz képest jobbá az új, 2024-es modellt. A formanyelv sem hoz drasztikus változást, miközben azért részleteiben mégis más az új Superb. Ugyanaz az elegáns üzleti autó maradt, amely továbbfejlesztett aerodinamikai megoldásaival takarékosabb elődjénél.
Galéria
A meredekebben döntött szélvédő, áttervezett külső tükrök, légfüggönyökkel ellátott első lökhárító, valamint az aerodinamikailag optimalizált kerekek segítenek abban, hogy kevesebbet fogyasszon az autó. A ferdehátú modell légellenállási együttható, 0,23-as cd-értéke tíz százalékkal alacsonyabb, mint az előző modellé, míg a kombi 0,25-ös cd-értéke 15 százalékos csökkenést jelent. Az már megszokott, hogy a központi első légbeömlő mögött aktív redőny szabályozza a motor hűtéséhez szükséges légáramlást, de az új Superbnél az első fékek hűtőrendszere is aktív, a hűtőventilátor által biztosított légáramlást használja.
Új generációs LED Matrix fényszórókkal is rendelhető a Superb, amelyek 36 különálló és külön vezérelhető fényszegmenssel, 40 százalékkal nagyobb fénykibocsátással rendelkeznek. Hat metál és két gyöngyházfényezés közül lehet majd választani; a modell akár 19 colos kerekeket is kaphat.
Több mint 4,9 méter hosszú az új Superb, amely nagyjából négycentis növekedésnek felel meg, miközben magasabb, ugyanakkor keskenyebb a karosszériája, mint az előző generáció esetében. Tengelytávolsága nem változott. A csomagtartó mindkét változat esetén bővült: a ferdehátúnál 20 literrel, 645 literre, a kombinál 30 literrel, 690 literre. A puttonyos modellnél a hátsó üléstámlák lehajtásával 1920 literre bővíthető a csomagtartó, ide rendelhető elektromos mozgatású csomagtérajtó is.
Méretek | Škoda Superb ferdehátú | Škoda Superb kombi |
Hossz [mm] | 4,912 (+43) | 4,902 (+40) |
Szélesség [mm] | 1,849 (–15) | 1,849 (–15) |
Magasság [mm] | 1,481 (+12) | 1,482 (+5) |
Tengelytáv [mm] | 2,841 | 2,841 |
Fejtér elöl [mm] | 1,049 (+11) | 1,049 (+7) |
Fejtér hátul [mm] | 986 (+6) | 1,008 (+8) |
Csomagtartó [liter] | 645 (+20) | 690 (+30) |
Három benzinmotor, 1.5 TSI 150 lóerővel és 2.0 TSI 204 és 265 lóerős teljesítménnyel, valamint két 2.0 literes dízel (150 lóerő és 193 lóerő) közül választhatnak a vevők, illetve szerepel a kínálatban új plug-in hibrid hajtáslánc is, amely kizárólag a kombi modellhez jár. Az 1.5 TSI-n alapuló, 204 lóerős rendszerteljesítményt kínáló hajtáslánc WLTP szerinti elektromos hatótávolsága meghaladja a 100 km-t. Ehhez persze kellett az is, hogy 25,7 kWh bruttó kapacitásával az új nagyfeszültségű akkumulátor körülbelül kétszer akkora, mint elődjénél volt. Váltóáramról 11 kW-tal táplálható, így nulláról 100 százalékra 2 óra 30 perc alatt tölthető fel.
Az új Superb összes hajtásláncához szériafelszereltség a DSG automata váltó, miközben a legerősebb benzines és dízelmotorhoz összkerékhajtás társul. Opciósan adaptív lengéscsillapítókkal szerelt futómű is kerülhet a Superb alá.
Letisztult és modern a 2024-es Superb utastere. A központi kijelzője alapesetben 10, felárért 13 colos, míg a vezető előtt 10 colos képernyőt találni, utóbbit a modell történetében először head-up kijelzővel lehet kiegészíteni, fedélzeti rendszere hangvezérléssel is működik. A klíma, a szellőzés, a hifi hangerejének és a menetmódok vezérlését három nagy méretű tárcsára bízták, amelyek a haptikus és a digitális funkciókat ötvözik. Forgatással és nyomással kezelhetők, és mindegyik 32 milliméter átmérőjű digitális színes kijelzőt hordoz.
A Superb állandó internetkapcsolata lehetővé teszi az infotainment-rendszer „over the air” frissítését, az online alapú útvonaltervezést és az online szolgáltatások használatát. A plug-in hibrid esetében így távolról vezérelhető a töltés, a légkondicionálás.
A sebességváltó eltűnt a középkonzolról, és a kormány mögé költözött, helyét egy rakodórekesz vette át. Az utastér újdonsága közé tartozik az induktív 15 wattos gyorstöltéssel és hűtéssel ellátott Phone Boksz. Háromféle üléskonfigurációt kínál a Superb, a csúcskivitel fűthető, szellőztethető, de felárért masszázsfunkcióval is felszerelhető, rendelhetők a modellbe az alvást támogató (nem a vezetőnél) fejtámlák és hozzájuk takaró is.
A fenntarthatóság jegyében az új Superb minden textíliája – a tetőkárpitok is – 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készülnek. A Škoda jellegzetes esernyője és jégkaparója szintén fenntartható anyagokból van.
Alapból négy darab 45 wattos USB-C porttal rendelkezik a modell, kettővel elöl és kettővel hátul, extraként a belső visszapillantó tükör hátsó részére is kerülhet egy. Hifiből háromféle érhető el az autóba, a második szinten már nyolc, a csúcskivitelekben 14 hangszórót alkalmaznak. Akár tíz légzsákkal, és új, korábban a modellben nem elérhető vezetőtámogató rendszerekkel is felszerelhető a Skoda Superb. Ilyen újdonságok a kanyarodási asszisztens, keresztútasszisztens, vészkormányzás-asszisztens, kilépési figyelmeztetés és automata vészfékezés.
A Škoda Superb 2001-ben került piacra, és azóta több mint 1,6 millió darab gördült le a futószalagokról, 2009 óta érhető el kombiként. Jól látszik a modell fejlődése, hiszen, míg az első generációból 137 ezer fogyott, addig a legutóbbi, 2015-ben piacra került harmadik generációs Superbből eddig összesen 845 ezer darabot adtak el. Nyilvánvalóan az a cél, hogy tovább növekedjen ez a szám.