„Katharina (…) egy gazdag páduai úrnak legnagyobb lánya volt. Olyan fékezhetetlen szellemű, olyan vad és indulatos, kotnyeles és csípős nyelvű hölgy volt, hogy egész Páduában nem ismerték más néven, csak Makrancos Katának. Igen kétesnek, sőt valójában lehetetlennek látszott, hogy valaha is akadjon olyan úriember, aki feleségül merje venni ezt a lányt (…).
Történt azonban, hogy egy Petruchio nevű nemesember érkezett Páduába azzal a céllal, hogy feleséget keressen: az ő bátorságát nem vették el a Katharina indulatáról szóló hírek, s amikor hallotta, milyen gazdag és csinos lány, elhatározta, hogy feleségül veszi ezt a hírhedt hárpiát…” – írja Charles és Mary Lamb az 1590 környékén született A Makrancos hölgy című Shakespeare-mű drámaindító alaphelyzetéről.
Az első néhány közösen eltöltött nap után magam sem kértem volna feleségül ezt a makrancos Mercedest, pedig szép is, drága is.
Külső
A legszexibb Magyarországon gyártott személyautóként is elhíresült Mercedes-Benz CLA négy évvel a piacra kerülése után kapott faceliftet, inkább kötelező iparági húzásként küldték kozmetikushoz 2023 nyarán, öregedésre utaló ráncok a legkevésbé sem indokolták. Az utca sietős népe valószínűleg észre sem veszi ezt a beavatkozást, pedig átdolgozták az első kötényt, módosítottak a hűtőmaszkon, új hátsó diffúzort kapott, utóbbi inkább csak elnevezés ezen az utcai autón, mint leszorító-erőt generáló légterelő.
Most már alapfelszerelés minden kivitelen a nagyteljesítményű LED-es fényszóró, alig észrevehetően, de a változtak a hátsó lámpák, új könnyűfém felnik tűntek fel a kínálatban, illetve mostantól két, speciális kék fényezésekkel is rendelhető a típus. A Spektralblau és Hyperblau fantázianevű árnyalatok exkluzívak, kizárólag ehhez a modellhez konfigurálhatók.
Car sharinges fáradt fehérben közel sem ennyire feltűnő a modell az őszi Budapest útjain, a Mercedes értékesítőjeként biztosan rábeszélném a karakteres kékmetál szín mellett a 3,3 millió forintos AMG Line Plus csomag nevű extrára is a vevőjelöltet. A 17 tételből álló drága extra legjava ugyan kényelmi szolgáltatás a Head-up displaytől a vezeték nélküli telefontöltésen át a 360 fokos kamerarendszerig, viszont a külsőn is dob a hűtőrácstól a panorámatetőig. Telitalálat választás ez a 234 ezer forintos AMG felni is a tesztautóhoz, ezután 19-esnél kisebb kerékkel nem is kellene a kocsi.
Belső
Hűűűha! Áradozni fogok. Belül még szebb.
Már az ajtót is feldobja ez a barna bőr, de ennyire szépségesre és ízlésesre összeállított CLA-belsőt én még képen sem láttam. Itt rázom meg a tesztautó konfigurálójának a kezét, így kell lenyűgözni az újságírón át a tesztet olvasó potenciális ügyfeleket. Van élet a fehér külső, fekete belső ásítóan unalmas párosán túl.
A modellfrissítés óta már szériatartozék a 10,25 colos átmérőjű központi érintőképernyő, ezen keresztül lehet vezérelni az MBUX fedélzeti rendszert. A sofőr előtti digitális óracsoport azonban alapból 7 colos és csak felár ellenében kapjuk meg a 10,25-öset. Az okostelefonok csatlakozása és töltése természetesen vezeték nélkül is megoldható, de szétszórtak több USB csatlakozót is a beltérben.
Trendi újdonság a műbőr huzat helyett választható szövetkárpit újrahasznosított anyagból varrva. A környezettudatos vásárlók vakítása mellett az ilyen húzások nyilván a Mercedes brand-et is vezetik a szén-dioxid semlegesség felé tartó rögös úton. Nekem ez a velúr-hasított bőr páros azonban minden más kárpitnál jobban kellene, sokkal drágább Mercedesekben sem láttam ennyire – számomra legalábbis – egyedi ülésborítást, amely a sötétbarna műfa dekorcsíkkal és az ezüstös, alumíniumszerű betétekkel, valamint a kijelzők kékjével együtt úgy ad luxusérzetet, hogy közben modern és egyáltalán nem fellengzős.
A képernyők grafikája szinte említésre sem méltóan Mercedes-szint, éles és átgondolt, a fémes hatású szelllőzőrostélyok finoman forgathatók, a középkonzol alumíniumnak látszó gombjai kellemesen kattannak. Általános a minőségérzet a zongoralakk ellenére, csak eldugva találni olcsó műanyagokat, például az ülés alján. Hibátlan a vaskos, letört aljú kormány fogása, a gumipöttyös pedálokkal együtt ez is a belső AMG-csomagok örök része a Mercedeseknél. A hüvelykujjak mellé helyezett csúszkák viszont bosszantóak lehetnek sokaknak, a média hangerejét sem lehet például olyan árnyaltan állítani ezzel, de van a középkonzolon is hangerő-szabályozó, nem őrültek meg teljesen, mint „az ülést is csak képernyőről irányíthatsz, mert az úgy menő” teslások. Egy Mercedesben vannak kapcsolók is, pont.
Szépek és kényelmesek a hátsó ülések is – 180 centiig. Itt már előjön a kupés tetőív hátránya, mikor eléri a család fiúgyermeke a 15-16 esztendős életkort, előre kell ülnie, az alacsonyabb anyunak meg be ebbe a lyukba, ahol a hátra-oldalra kilátás is erősen korlátos. Van viszont légkondi/fűtés rostély hátul, és tablettartó háló az üléseken. Én még olvasok nyomtatott újságot, a kisfiam pedig mindig hurcol magánál ilyen-olyan papírokat (pl. fociskártya-albumokat), aranyat ér egy ilyen plusz tárolóhely.
Pusztán a számot nézve se sok egy közel 4,7 méteres személyautónál a 440 literes csomagtér, az ajtaja is keskeny és ívelt. A szépség ára. Van Shooting Brake verzió babakocsisoknak, aki annál is többre vágyik, hatalmas kombikat találhat a C-, és az E-osztálynál. Azért ide is be lehet pakolni 14 darab teli Lidl-szatyrot.
Technika
A facelift óta az összes benzinmotor részben villamosított: megjelent szériában a 48V-os mild hibrid technológia, aminek villanymotorja kiterjesztett üzemi tartományú, a gyári közlés szerint finomabban működő start-stop funkciót és fékenergia-visszanyerést valósít meg (na, erről majd lejjebb), valamint besegít a gyorsításba, ha kell. A márka szerint a környezettudatos vezetési stílus elsajátítását az infotainment rendszer Eco Score 3.0 programja segíti, nekem nem túl eredményesen, de erről is lesz szó alább.
A 2020-ban bevezetett plug-in hibrid hajtásláncok erősebbek lettek: a Mercedes-Benz CLA 250 e továbbfejlesztett akkumulátora átlagosan 15 százalékkal hosszabb (papíron akár 82 kilométernyi) tisztán elektromos hatótávolságot ígér, a váltóáramú töltés maximális teljesítménye az eddigi 7,4-ről 11 kW-ra emelkedett. Egyenáramról 25 perc alatt érhető el a 80 százalékos töltöttség. A villanymotor teljesítménye 75-ről 80 kW-ra nőtt, így – bár a rendszerteljesítmény nem változik – a modell nagyobb arányban tud az elektromos motorra támaszkodni.
Ami az AMG modelleket illeti, a belépő CLA 35 4MATIC is megkapta a függőleges rácsozatú AMG maszkot, rajta az AMG emblémájával. Az CLA 35 és a CLA 45S egyaránt új keréktárcsákat kínál a frissítés óta, újak az üléskárpitok, vadonatúj a kormánykerék. A kisebbik AMG CLA 306 lóereje és 4,9 mp-es 0-100 km/óra gyorsulása nem változott attól, hogy a facelift óta 48V-os mild hibrid rendszer támogatja a kétliteres benzinmotort, amelynek hőháztartását új hűtőradiátor segít optimalizálni. Az AMG CLA 45S paraméterei nem változtak (421 LE, 4,1 mp, 270 km/óra), készült viszont belőle egy limitált kiadású verzió. Az AMG Street Style Edition szürke fényezése és oldalfali matricázása a tavalyi évfordulós modellváltozatokat idézi, a piros féknyergek jól mutatnak a fényes vagy matt fekete festésű keréktárcsák mögött.
Ebben a konkrét 220 4Matic tesztautóban 5500 és 6100 közötti fordulatszámnál adja le a maximálisan 190 lóerős teljesítményét a kétliteres benzinmotor, a gyári adat szerint 7,3 másodperc alatt éri el a százat. 237 km/órás száguldás a vége hivatalosan, ilyenkor már 250 körüli számot ír ki a digitális kijelző. Érdekes, hogy a konkrét tesztautó adatlapja szuperbenzint ír elő neki reggelire, ebédre és vacsorára, ami városlakóknál drága mulatság lesz, én szóltam előre.
Vezetés
Jó ismerem a Mercedes kétezres benzinmotorján alapuló lágyhibrid rendszert a 9 fokozatú automatával egy nagyobb modellből, ebben a 8 fokozatú van, így csak errefelé kereshetem a bajt, ugyanis az van bőven. Legalábbis míg csak Budapesten használtam az autót, nagyon távol állt a hajtáslánc viselkedésétől az, amit legszebben a harmónia szóval jellemeznék. És ami a drága, nagyteljesítményű Mercedesek DNS-e. Szépen és egyenletesen húz, ez még rendben van, ám amikor felengedjük a gázpedált, már nem a megszokott Merci-szint. A fékpedál is megszokást kíván, de a motorfék (vagy éppen annak hiánya) idegesítő. Konkrétabban: mikor felengedjük a gázpedált, nem tudhatjuk, hogy szépen siklik majd az autó (csinál ilyet is), vagy mintha rekuperálna (csinál ilyet is), ráadásul zavaróan váltogatja ezt. A start-stop rendszer sem finom működésű, mintha bambán lefulladna a kocsi, nem szoktam kikapcsolni ezt, de ebben a CLA-ban megérdemelte volna.
Rögtön hozzáteszem: drága és nagyteljesítményű Mercedeshez kötelező mérce szerint adok kettest a városi viselkedésére, simán lehet, hogy száz másik tesztautó még ennyire sem kiegyensúlyozott és harmonikus, de az a száz nem ennyibe kerül. És nem ez a logó van az orrán. És nem ezt szokták meg és szeretik a márka elkötelezett hívei. A gyenge bizonyítványhoz a fájdalmas budapesti fogyasztás is kellett, na, ezen azért nem lepődtem meg benzines és erős kocsinál. 11 és 12 liter közötti napi átlagokat írt ki a 10-40 kilométer közötti távolságokra, amiket egy-egy átlagos napon szaladgáltam vele a városban.
Ülni benne egyébként és használni a hajtásláncon túli szolgáltatásait kellemes. A klimatizálása rendkívül hatékony és kellemesen néma, a kereszteződésekben való megálláskor lámpafigyelő kameraképre váltó középkonzol pedig nagy segítség, ha megtanulunk bízni benne. Miközben állunk a pirosnál, mutatja a lámpákat, nem kell előre hajolgatni, nézni jobbra és balra, tekergetni a nyakunkat, ő annyira segítőkész, hogy elénk varázsolja mindet a képernyőre. A navija is gyorsan beállítható, és ha nem is írunk be célt, csak tapasztalattal autózunk a végállomás irányába, sorra feldobja azon utcák nevét, amelyek felé közelítünk, csak rá kell pöccinteni, célegyenesbe vezet minket.
Elhagyva a várost, az első vidéki – éppen esti – úton kissé megijesztett, aztán lenyűgözött. Kiautózva Budapestről, egyszer csak elkezdte magától fel és lekapcsolgatni a fényszórót, aszerint, hogy jött-e szembe autó. Gyorsan kikapcsoltam, nehogy elvakítson valakit, de aztán újra akitváltam, nyilván kíváncsi voltam, mennyire precíz, közben persze készen állva a gyors lekapcsolására, ha béna lenne. De nem az, egyszer sem villantott rám senki, nagyon ügyesen működött ez az extra. Közben mit látnak szemeim? Lenulláztam a fogyasztási adatot a városhatárnál, és csoda történt.
Ráadásul nem egyszeri alkalom volt. Úgy adódott, hogy egy szombaton közel 800 kilométert kellett vezetnem: Budapest-Székesfehérvár-Debrecen-Székesfehérvár-Budapest kört egy olyan utassal, aki ősidők óta márkafan, számos Mercedese volt már, most is egy dízelt használ. Már előre faggatott, mondtam neki, hogy gyalázat és roppant idegesítő városban, ne reméljen semmi jót ettől a kocsitól, nem egy dízel, nem is annyira mercedeses. Mindkettőnket jól átvert és alaposan meglepett, hogy éppen pont megfeleződött a fogyasztása, már-már dízeles adatot írt ki a kijelzője: 130-as tempomatnál 5,6-5,8 litert. A nap végén pedig pontosan 6,0 liternél állt meg az átlag a némi városi szaladgálással színesített szombaton, amelyen 750 kilométert tettem meg ebben a pici országban.
A remek sztrádás fogyasztásban benne van az egykor világbajnok-aspiráns légellenállása is. A csendes utastérhez is jól jön.
Mick Jagger a színpadon él, a Mercedes meg az autobahnon – helyre állt a világ rendje. Sztrádán már Merci a javából, magabiztosan és benzines létére takarékosan falta a százkilométereket, mintha sosem lenne belőlük elég, annyira elemében érezte magát. És mi ketten is megnyugodtunk, van benne Mercedes bőven, ráadásul az ülések is kiválóan vigyáztak a gerinceinkre, komolyan mondom, hogy nem éreztem fáradtságot. Habár bizonyos időközönként ő úgy gondolta, itt lenne az ideje egy kávénak.
Az autó segítő szándékú figyelmeztetése ellenére tényleg nem fárasztó utazáshoz nagyban hozzájárult a kiegyensúlyozott működésű aktív követésitávolság-tartó asszisztens (Distronic): elég gyakran rátapadtam egy-egy 130-cal közlekedőre a sztrádán, onnantól se gázpedál, se fék, vezetett ki a világból minket a kocsit. Olykor még a kormányt is elengedtem, kis kéztorna, vérkeringés-aktiválás, ám ezt túl sokáig nem engedte és jelezte: a kormányt azért tessék már megfogni, korlátozottan önvezető.
Költségek
15 008 000 forintról indul az 1332 köbcentis motorral szerelet benzines alapváltozat ára (ez a 180-as nevű modell 136 lóerővel), gázolajosból 1950 köbcentisek vannak, 16 379 000 forinttól konfigurálhatók (180 d, 116 lóerő), plusz az extrák, amelyek látványosan átírják a végösszeget.
Ez a modell például 17 806 000 forintról indul, a konkrét tesztautó így, ahogy látjátok 24 582 920 forint. Na, jó, ha tényleg pontosan ez kellene, van már benne pár ezer kilométer, szerintem lehet alkudni rá a Pappasnál, mint mindenre. A legsúlyosabb árnövelő a 3,3 milliós AMG-csomag, klassz benne és nem is drága a téli csomag 92 ezerért (fűthető kormány és első ülések), pláne, hogy a „nyíltpórusú hársfa” dekorcsík 101 ezer, a járművédelmi csomag (gyári riasztó) 171 ezer, a hasznos Distronic már 448 ezer, a szinte felesleges táblafelismerő 115 ezer és így tovább. Lehet pörgetni a számlálót.
A Mercedes-Benz CLA 220 4Matic Coupé és vetélytársai – Alapár, forint | |
---|---|
Audi A3 Limousine S Line (190 LE) | 17 253 800 |
BMW 2 Gran Coupé 220i xDrive (178 LE) | 15 091 000 |
Mercedes-Benz CLA 220 4Matic (190 LE) | 15 008 000 |
Értékelés
A riválisaitól sokkal szebb és látványosabb autó a Mercedes-Benz CLA – innentől kezdve viszont kinek, merre húz a szíve Németországban. Ha lángra lobban a szerelem a CLA-val, valaki megveszi ezzel a hajtáslánccal, készüljön még rá, hogy olyan mindenbe beleszóló feleség típus. Ha már megszeledítettük makrancosságát, és együtt élünk Katával, állandóan odamondogat: pihenj egy kicsit (igyál ugye kávét), figyelem, gyalogos, szólal meg váratlanul (amikor átszalad előttünk valaki), figyelem, fekvőrendőr (na, ebben sokszor hibázott, és a keresztbordáknál is szólt), de még a motor leállítása után is felemeli a mutatóujját, mielőtt belépnénk egy hosszú út után az ajtón: nehogy a kocsiban hagyd a kölköt és a kutyát! Mint múltkor…
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|