A legújabb autóbuszokkal kapcsolatos terveket Szombath Imre, a Kühne Zrt. vezérigazgatója, a buszcsalád főkonstruktőrje ismertette az 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson.
A vezérigazgató kiemelte, hogy az elektromos autóbuszok fejlesztésénél jelenleg is a megfelelő hatótávolság biztosítása a legfőbb műszaki kihívás. A vállalat éppen ezért a fejlesztés során saját, már jól bevált stratégiáját követi. Magyarán az elvárt hatótáv biztosításához – több akkumulátor beépítése helyett – inkább a felépítmény tömegét csökkenti. A Credobus Electronell modellek ennek megfelelően 1,5–3 tonnával lesznek könnyebbek a versenytársaiknál. Mindemellett az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően az autóbuszok mintegy 25%-kal kevesebb akkumulátorral lesznek képesek teljesíteni ugyanazt a hatótávot, mint versenytársaik.
Az autóbuszok a német Akasol NMC aksikat fogják használni. A szóló kivitelű várhatóan három darab, egyenként 98 kWh kapacitású akkumulátorral rendelkezik majd. Az összesen 294 kWh kapacitású akkucsomag 150 kW teljesítménnyel, mintegy 2 óra alatt teljesen feltölthető. Egy feltöltéssel pedig várhatóan 300 kilométert tud megtenni.
Nemcsak a szóló, hanem a csuklós változat is a Voith hajtásrendszerét kapja meg. A megnövelt teljesítményű, elektromotorból, trakciós inverterből és vezérlőelektronikából felépülő VEDS HD (Heavy Duty) rendszer 310 kW folytonos- és 410 kW csúcsteljesítményt, valamint 3100 Nm nyomatékot biztosít. A hőszivattyús légkondicionálót az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervoszivattyút a Dana, míg az elektromos hajtású kompresszort a Knorr-Bremse szállítja.
Az erősáramú elosztórendszer, a hajtásvezérlő szoftver és a telemetriai megoldások a Credobus saját fejlesztéseinek tekinthetők. A járművek vázszerkezete és fém alkatrészei várhatóan Mosonmagyaróváron készülnek majd, az összeszerelés pedig a cégcsoport győri autóbuszgyárában történik. Az önhordó vázszerkezet mellett magyar terméknek számítanak a futóművek, egyes sebességváltók, a szélvédők és oldalüvegek, műanyag burkolati elemek, a műpadló, és több száz egyéb alkatrész.
Az Electronellek fejlett vezetéstámogató rendszerekkel fogják kielégíteni az Európai Unió 2024 júliusától életbe lépő új GSP (általános járműbiztonsági rendelet) előírásait. Ezek közé tartozik a 360 fokos nézetet biztosító külső kamerarendszer, a gyalogos és kerékpáros-védelemmel ellátott vészfékasszisztens, az intelligens tempomat, a holttérfigyelő rendszer, az éberségfigyelő rendszer, a tolatóradar, az abroncsnyomás-ellenőrző, az indításgátló, továbbá az alkoholszonda.
A szóló Credobus Electronell 12 modell várhatóan 2024 első félévében, a csuklós Electronell 18 változat pedig a jövő év második felében fog bemutatkozni. Az elektromos buszcsalád fejlesztése a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI) hozzájárulásával valósul meg.