Alaposan felgyorsult a négy évszakos gumiabroncsok körüli mozgolódás, miután egyre kevésbé határozottak a telek Magyarországon. A múlt szezonban a fővárosban és az agglomerációban élők 2-3 napon láthattak szállingózó havat, amiből ha meg is maradt valamennyi, azt sem az útburkolaton lehetett észrevenni.

A hegyeinkben és magasabb területeken még előfordult hó, de arra a pár napra már nagyon nehezen emlékszünk. Most beköszöntött a november, és már több mint egy hete 15 fok körüli nappali hőmérséklettel és többnyire napsütéses idővel dübörög, leszámítva egy-két esős napot igazán hideget még kora reggel sem tapasztalhatunk. Pár éve ilyenkor már a téli kerekeket pakoltuk elő a garázsból, kértünk időpontot a gumishoz és rakattuk fel az évszaknak megfelelő abroncsokat.

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 1

Ilyenkor már szokás feltenni a téli gumit, de most már nem biztos, hogy jól járunk vele

Íratlan szabály szerint a legtöbb gumisműhely tartósan 7 Celsius-fok alatti hőmérsékletnél ajánlja felrakatni a téli abroncsokat. Ez akkor igaz, ha nappal és éjszaka is alatta marad, amíg a nappalok 15-20 fokos hőmérséklettel telnek, a téli gumikat csak feleslegesen koptatjuk az aszfalton.

Nehezen jósolható, hogy mire számítsunk az idei szezonban, ha viszont olyan lesz, mint az előző – amire elég nagy az esély –, téli gumira az autósok jelentős részének egyáltalán nem lesz szüksége. Itt jönnek képbe a négy évszakos abroncsok, amik az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapnak mind felhasználói, mind gyártói oldalról. A legkomolyabb fejlődésen is ezek az abroncsok mentek keresztül pár év alatt, a képességeikre pedig a nagy éves tesztek mutatnak rá.

Előválogató után 15 szett került be

Most a legfrissebb négy évszakos gumiteszt eredményeit fogjuk átnézni, amit a német Auto Bild végzett a jelenlegi legnépszerűbb, 225/45 R17-es méretben. 35 szett abronccsal indultak neki a teszteknek, de az előválogató után már csak 15 szett került be a nagy vizsgálatok alá. Az első rostán a lehető legrövidebb fékutat mérték száraz és nedves aszfalton 100 km/h-ról, a két értéket összesítve választották ki a 16 legjobbat, ezekkel nedves aszfalton 50 méteren belül megállt a tesztautó.

Prémium- és minőségi, ismert gyártók abroncsai kerültek be a legjobb 16-ba, de a Kormoran, a Yokohama vagy a Fulda szettje már nem, ahogy kínai gyártók abroncsai sem. Utóbbiak közül több annyira rosszul teljesített, hogy az Auto Bild egyáltalán nem ajánlja senkinek. (Tomket Allyear, Hifly All-Turi, Leao I-Green, Atlas Green 4S, Goodride All Season, Black Arrow All Season)

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 2

16 szett négy évszakos abroncsot vizsgált az Auto Bild

A tesztelt négy évszakos abroncsok listája:

  • Michelin CrossClimate 2
  • Continental AllSeasonContact 2
  • Bridgestone Turanza All Season 6
  • Vredestein Quatrac
  • Pirelli Cinturato All Season SF2
  • Goodyear Vector 4Seasons Gen 3
  • Kleber Quadraxer 3
  • Hankook Kinergy 4S2
  • BFGoodrich Advantage All Season
  • Kumho Solus 4S HA32+
  • Dunlop Sport All Season
  • Nexen N Blue 4Season 2
  • Firestone MultiSeason Gen 02
  • Toyo Celsius AS2
  • Ceat 4 SeasonDrive+
  • Falken Euroall Season AS220 Pro

Különböző teszteken derült ki, melyik a legjobb abroncs

Egy ilyen összetett gumiabroncsteszten a lehető legtöbb körülményt modellezik. Az ezeken kapott eredmény pedig egy súlyozott összesítés szerint adja meg a végső rangsort. A súlyozás azt jelenti, hogy a különböző résztesztek eredményeit bizonyos százalékban veszik figyelembe a végeredmény számításakor. Mivel nem mindenkinek azonos arányban számít a nedves és száraz burkolaton való viselkedés vagy a tartósság, ezért külön súlyozható kalkulátort is készített az Auto Bild, amivel mindenki kiszámolhatja, neki melyik lenne személy szerint a nyerő a teszt alapján.

 

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 3

Könnyen felismerhető mintázatot kapnak a négy évszakos abroncsok

Fékezés és viselkedés nedves aszfalton

A 15 négy évszakos abroncs mellett minden esetben vizsgáltak egy nyári és egy téli szettet is referenciaként, aminek gyártmányát nem adták meg. Ezekhez képest a száraz fékezésen pont a kettő közé estek a négy évszakos gumik eredményei, vagyis a referencia nyári állt meg leghamarabb és a téli legkésőbb. Ezen a teszten a Michelin CrossClimate 2, a Kleber Quadraxer 3 és a Bridgestone Turanza All Season 6 végzett a top 3-ban.

Kezelhetőségben a Goodyear Vector 4Seasons, a Kleber és a Michelin végzett az első három helyen, utolsóként a Firestone Multiseason áll, de jelentősen komolyabb értékkel, mint a referenciaként használt téli abroncs. Ebből látszik, hogy amíg száraz az út, addig mindenképp rosszabbul járunk a téli gumival.

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 4

Féktávolság nedves aszfalton – forrás: Tyre Reviews

Nedves fékezés és kezelhetőség

Vizes aszfalton megálláshoz még mindig a nyári abroncs a legjobb, de a négy évszakosak között a Bridgestone Turanza All Season 6, a Continental AllSeasonContact 2 és a Vredesten Quatrac a legjobb. A Hankook, a Kumho, a Ceat és a Toyo abroncsánál viszont még téli gumival is hamarabb állt meg a tesztautó 100 km/h-ról vészfékezve.

Kezelhetőségben a Vredestein, a Goodyear és a Bridgestone végzett az első három helyen, a referencia téli gumi mögött viszont 10 abroncs végzett. Ebből a vizsgálatból látszik, hogy több esetben jobban járunk, ha téli gumi van az autón, de már van olyan négy évszakos, ami jobb teljesítményt nyújt.

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 5

Száraz, nedves és havas, jeges útburkolaton is tesztelik a négy évszakos abroncsokat

Felúszás vagy aquaplaning

Amikor vízréteg kerül a futófelület és az aszfalt közé, ezáltal teljesen megszűnik a tapadás, azt hívjuk felúszásnak, vagy más néven aquaplaningnek. Az Auto Bild azt vizsgálta, mekkora maximális tempót tud elérni az autó, mielőtt felúszna a vízen. Ez alapján több négy évszakos is jobban teljesített, mint a nyári gumi, a Pirelli Cinturato All Season majdnem elérte a 100 km/h-t, de a BFGoodrich Advantage AllSeason és a Kleber Quadraxer 3 is 80 km/h felett teljesített. A téli gumi teljesítménye 75 km/h, de a Kumho, a Nexen, a Dunlop és a Firestone négy évszakosa már ez alatt is felúszik egyenesben.

Ilyen helyzetben a kezelhetőség is fontos, a Hankook Kinergy 4S2 pedig még a nyári guminál is nagyobb tapadást mutatott az aszfalton álló vízben kanyarodáskor. Szintén dobogós a Goodyear Vector 4Seasons és a Kleber Quadraxer 3, míg például a Michelin CrossClimate 2 csak a középmezőnyben végzett.

Mit mond egy gumis a négyévszakosról?

Fontosak a teszteredmények, fontosak a felhasználói tapasztalatok, de a témában egy szakember véleményét is hasznosnak tartjuk közölni. A Vezessnek nyilatkozó Vörös Attila szerint a négyévszakos gumival azok járnak jól, akik elsősorban rövid utakra és városban használják az autót, kisebb sebességnél. Sok nyugdíjas ügyfelének javasolta az áttérést az egész éves gumiszettre, akik alig hagyják el autójukkal a városhatárt. A szakember azt tapasztalja, hogy a téli és a nyári gumik kevésbé intenzíven öregszenek, mint az egész éveket futó négyévszakos gumiabroncsok. Míg külön téli és nyári kerekekkel nagyjából ötévenként elég gumiabroncsot cserélni, négyévszakost használó ügyfelei jellemzően 3-4 évente vesznek új gumiszettet.

Azoknál, akik külön felni nélkül a gumiabroncsokat cseréltetik évente kétszer, elmarad az átszerelés költsége, ami most kerekenként 3500-5500 Ft közötti összeg a kecskeméti műhelyben. A kisebb acél keréktárcsákkal alacsonyabb a kiadás, mint a nagyobb súlyú és átmérőjű alufelnikel. A keréktárcsára szerelt teljes szetteket cseréltetőknek ez a ráfordítás, így a megtakarítás is jóval csekélyebb.

A gumiabroncsok állapota biztonsági kérdés, ha baj van, nagyon sok múlik a tapadásukon. Vörös Attila szerint a fő kockázat a négyévszakos gumikkal, hogy ha elmarad a félévenkénti vagy legalább éves ellenőriztetésük, akkor egy rossz futómű-beállításból vagy más gondból fakadó félrekopás csereéretté teheti a gumit, mire a tulajdonos észleli a hibát. Egy szakembernek fel fognak tűnni a gumik öregedésének külső jelei is, a futófelület hosszanti repedései vagy az oldalfal berepedezése. Az átnézés része a szelepek ellenőrzése. Az olcsó kínai szelepek akár másfél-két évesen kidobásra érettek lehetnek, a jobb minőségű szelepek 3-4 évig jók. Fontos az is, hogy a gumiabroncs kopásából fakadó anyagvastagság-változás miatt 10 ezer kilométerenként centríroztassuk újra a gumiabroncsokat – tanácsolja a tapasztalt gumis mester.

Havas körülmények

Féktávolságban egészen együtt végzett a 16 fős mezőny, a Goodyear Vector 4 Seasons és a Falken Euroall Seasons AS2 között „csak” 3,2 méter a különbség, 50 km/h-ról fékezve utóbbi is megállt 25,7 méter alatt. A referencia télihez képest csak 1,6 méterrel később állt meg a Goodyear abroncséval szerelt autó, utána egy méteren belül a BFGoodrich és a Michelin abroncsa.

Havon elindulásban szintén a négy évszakos Goodyear a legjobb, utána a Michelin és a Continental, szintén nem jelentős a különbség egy téli abroncshoz képest.

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 6

Féktávolság havon – forrás: Tyre Reviews

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 7

Számít a gördülési ellenállás is, ezáltal az autó elért fogyasztása, valamint a zajszint és a kopás is

Komfort, tartósság és érték

Puhább keveréke miatt a téli abroncsok csöndesebbek a keményebb nyáriaknál, ez látszik a két referenciaabroncson is, míg a négy évszakosak nagyrészt a kettő között végeztek. A Kumho Solus 4S HA32 Plus viszont mindegyiknél csendesebb, mögötte a Pirelli és a Continental abroncsával hárman állnak az élen.

Vizsgálták a négy évszakos abroncsok elhasználódásának idejét is, amiből győztesként magasan a legtöbbet, 74 000 kilométert jósolnak a Nexen N Blue 4Seasons 2-nek. A Toyo, a Michelin, a Goodyear, a Continental és a Hankook 57-60 000 kilométerrel az öt legjobb utána, ami nagyjából egybevág a pár nappal ezelőtti cikkünkben is említett 50 000 kilométer alatt elhasznált, szerkezetileg szétesett négy évszakos abronccsal.

Áraik és jósolható futásteljesítményük alapján a Nexen N Blue 4Season 2, a Ceat 4 SeasonDrive+ és a Hankook Kinergy 4S2 a top 3, amelyik a legjobban megéri, a Michelin CrossClimate ismét a középmezőnyt erősíti. Legalacsonyabb futásteljesítménye miatt (30 000 kilométer) a Firestone MiltiSeason végzett az utolsó helyen ár-érték arányban is.

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 9

Élettartam kopási kép alapján – forrás: Tyre Reviews

Hatékonyság, fogyasztás

Érdekes a kontraszt a tesztek között, a legalacsonyabb ár-érték arányú abroncs adta a legalacsonyabb gördülési ellenállást, ami hatékonyság szempontjából nagyon is jót jelent. Utána a Continental, a Dunlop és a Kleber hármas áll, amivel könnyen párhuzamba hozható az autó fogyasztása is, a Dunlop Sport All Seasonnel érték el a legalacsonyabb értékeket. Fogyasztásban a második a Bridgestone, majd a Kleber és a Michelin végzett a legmagasabb helyeken, értelemszerűen a legalacsonyabb fogyasztásokkal.

Ezek 2023 legjobb négy évszakos gumijai! 10

A legtöbb körülményben közel tudták hozni a referencia téli és nyári gumi értékeit

Összesített eredmények alapján a győztes pedig…

Ahogy korábban is említettük, az eredmények súlyozása változhat a preferenciák szerint. Így egyértelmű győztest mindenki magának tud kihozni, ebben pedig itt a segítség, a Tyre Reviews súlyozási kalkulátora.

Az Auto Bild persze hozott egy rangsort a végére, ami szerint a Michelin Cross Climate 2 a legjobb nedves és havas felületen való kezelhetősége és egész jó élettartama miatt, egyedül az árát hozták fel ellene. Dobogós második helyen a Continental AllSeasonContact 2 nedves burkolaton való kezelhetősége és féktávolságai miatt, de a teszteken alulkormányzottságra volt hajlamos vele az autó. Harmadik a Bridgestone Turanza All Season 6 magas ára miatt, de kezelhetőségben minden területen remekül teljesített.

Nem kell félni a négy évszakostól

A tesztekből tisztán látszik, hogy a négy évszakos abroncsok teljesítménye kezd összemosódni a téli és nyári abroncsokéval, több esetben még jobbak is. Mivel egyre inkább mosódnak össze az évszakok, arra a rövid időszakra, amikor igazán hideg van, tökéletesen megfelelnek már ezek az abroncsok is, de hóban sincs velük igazán gáz. Ráadásul az évi kétszeri szerelést is meg lehet velük spórolni a gumisnál.

A preferenciák és a felhasználási körülmények persze teljesen eltérőek, így mindenkit csak arra tudunk buzdítani, hogy megfelelően járja körbe a témát, mielőtt új abroncsot választ az autójára.

Vennél négy évszakosat, vagy maradsz a téli-nyári cserénél?
Maradok a téli-nyári cserénél
12% (908)
Négy évszakosat használok
44% (3297)
Legközelebb négy évszakosat veszek
44% (3324)