Egy hétig jártam az új, az E-osztály nevet hatodjára viselő második legnagyobb Mercedesszel, és egyre inkább az az érzés kezdett kialakulni bennem, hogy szörnyen komoly ballaszttal halad előre a márka. Tonnányi pénzt kell az elektromos EQ sorozat fejlesztésébe ölni azért, hogy az európai szabályozásnak (ellehetetlenítésnek) megfelelve meglegyenek az elektromos modellek.

Ha ez nem lenne, a márka csúcsmodelljei már rég repülni is tudnának, olyan szintű fejlesztéseket tesz le az asztalra az új Mercedes-Benz E-osztály. Kis túlzással minden pontján azt érzem, hogy ez a csúcs. Az elektromos EQ szériához képest pedig minőségben akkora a kontraszt, mintha más gyártó termékei lennének.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 1

Ez a túlsúly és az ennyire erősen kétfelé osztott fejlesztés viszont rengeteg erőforrást, figyelmet és időt elvesz az olyan etalon modellektől, mint az E-osztály. Előre bocsájtom, hogy döbbenetesen jó autó, mégis minden pontján érződik, hogy hibátlan is lehetne, ha a Mercedes megtehetné.

Külső

Erősen várom már, mikor lesz vége a Gorden Wagener iskolának a Mercedesnél. Ebből az ámokfutásból szerintem éppen elég volt, és pont az E-n látszik, hogy miért. Csillagok világítanak a hátsó lámpákban? Világít a hűtőmaszk kerete, mint egy BMW-n? Ne már! Kellett egy zongoralakk keret is a maszk köré, meg a lámpáknak is fura formát adtak, nehogy már csak úgy egyszerűen elegáns legyen.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 63

Lehetne elegánsabb az orra

Áll a csillag az elején, ez az Exlusive felszereltség sajátja, ettől még igazi Mercedesnek tűnik első ránézésre. Messziről már-már S-nek is tűnhet a sziluett miatt, ugyanaz a tetővonal és az ablakkeret, de még a behúzódó, krómkeretes, megvilágított kilincseket is megkapta.

Jól áll neki a klasszikus maszk, így nem egy óriási csillagot tol az orrán, cserébe viszont a vezetéstámogató szenzorait nem tudja olyan szépen elrejteni. Látszik a radart takaró lap és a maszkba szerelt ultrahangos parkoló szenzorok sem igazán elegánsak.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 64

Rettentő bazári a csillagos hátsó lámpa

Irdatlanul jól állnak rajta a 19 colos, fényezett szürke küllős felnik, és ritka ízléses a Velvet barna fényezéssel együtt. Sok a króm, de egy E-osztálynak ezek jól állnak, összességében a túltolt részletek ellenére is jól esik ránézni erre az elegáns szedán formára, szerencsére ezt még nem engedte el a Mercedes, annak ellenére, hogy java részt már csak SUV-kat kapunk tőlük.

Elődjénél 14 mm-rel (a kombi csak 4 mm) hosszabb, azaz 4949 mm hosszú az új generáció, mellé 28 mm-rel szélesebb (1880 mm) és 12 mm-rel magasabb, mint korábban, a tengelytávja 2960 mm (+22 mm). 540 liter a csomagtartó mérete, ugyanakkor a plug-in hibrid változatoknál a padló alatti akkumulátor miatt csak 370 liter marad.

Belső

Óriási kontrasztot mutatnak a Mercedes modellek, az elektromos EQ-széria, főleg az EQE, EQS és ezek felfújt változatai mintha teljesen más anyagokból készülnének, mint az E-osztály. Utóbbi hozza azt a minőséget, amit a márkától elvárunk ennyi idő után. Legalábbis 90%-ban, mert a fekete lakkozott elemek még ebben is recsegnek, ha csak az ember ránéz, de szerencsére nincs belőlük sok és alapesetben fa betéttel készül a belső.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 65

A kormánytól jobbra üveg borítja a műszerfalat, bal oldalon a lámpa kapcsoló körül recsegős műanyag

Remek a kidolgozás, aprólékos, még akkor is, ha a teljes beltér fekete, meg lehet látni az olyan pici és finom megoldásokat, mint a műszerfal légbeömlőinek a részletessége, vagy épp a középkonzol faberakása. Ha megtartottak volna gombokat, akkor lenne az igazi, de már a kormányon is csak érintőlapok vannak, az egész panel egyben mozog, ha megnyomjuk.

Ülésállításhoz a Mercedes egy ideje már az ajtókon lévő taszigálni való pöcköket használ, amelyek nem gombok, de érzékelik, ha valamelyik irányba tolják őket. Még ma sem tudom hová tenni, mert nem kattan, de nem is mindig érzékel, ezért sokszor csak a kínos keresgélés marad, hogy hol, hogyan, milyen erővel fogja érezni a taszítást, mielőtt letörne.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 66

Elektromos állításúak, hűt, fűt, masszíroz az első ülés

Kijelzőből sosem elég

Supercreenek hívják az E-osztályba felárért (737.000 Ft) rendelhető lévő műszerfalat, amely három kijelzőből áll. Egy üveglap alá kerül a 15 colos központi multimédia és az utas előtti 12,3 colos kijelző, és külön a műszeregységé, ami szintén 12,3 colos. Alapesetben az utas előtt nincs kijelző. Az egész be van döntve úgy 45 fokban, így bizonyos napszakban élesen visszaveri a hátulról érkező napfényt, egyenesen a sofőr arcába.

Itt is ugyanaz a gond az ergonómiával, mint az EQ sorozatnál, a műszeregység túl magasra került, ezért a kormányt is magasra kell állítanom, ha látni akarok belőle valamit, ez pedig tönkre teszi a kényelmes és nekem helyes vezetési beállításomat.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 67

Sokszor okoz gondot a napsütés több szempontból is

Kezdjük jobb oldalról, az utas előtti kijelzőtől, amin használhatóak a média lejátszók, a beépített játékok és a navigáció, ha pedig a sofőr rápillant, lekapcsol – kamera figyeli a szemmozgását. A központi multimédián ugyanezeket lehet csinálni, kiegészítve az autó menetbeállításaival és az ülésbeállításokkal, masszázsfunkciókkal, és a műszerfal tetejére épített szelfi kamerával.

Ezt a belső kamerát a Supercreennel egy csomagban adják, és lehet használni felvételekhez, de online meetingekhez is, de csak álló helyzetben egyelőre. Apró szépséghibája, hogy a tesztautóban a lencse előtt volt valami kosz, amit semmilyen módon nem lehetett eltüntetni, a minőség itt is kicsit csorbult.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 68

Befelé is figyel egy kamera, online meetingekhez is lehet használni

Jól kezelhető a multimédia menüje, de elképesztően sok a lehetőség, és még az ülés deréktámaszának állításáért is könyékig bele kell túrni. Olyan lehetőségeket is találunk benne, mint a beltér díszkivilágításának állítása, bármilyen színű lehet, és még zenére is villoghat, szóval este mehet a diszkó hangolódásként.

Hangvezérlése meglepően jól használható, de nem árt hozzá tudni angolul, és sokszor inkább az egyszerű kiejtést szereti, mintsem a tökéletes brit vagy amerikait. Amire a legtöbbször használtam, az a sebességkorlátozás figyelmeztetés deaktiválása, mert ez már egy jogszabály miatt minden újraindulásnál aktív és sebességtúllépésnél csipog. Ez nem azért zavaró, mert folyton száguldoznék, hanem mert 50%-ban ismeri csak fel helyesen a sebességhatárokat. Nyomkodva a menüben 4-5 lépés, de kimondva egy mondatból megoldható, így ez elég hasznosnak tűnik.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 69

Csak akkor aktív az utas kijelzője, ha ül valaki az ülésben

Lávaköves masszázs, aktiváló masszázs, hűtés-fűtés van az ülésekben és még a könyöklőket is tudja melegíteni, ha a kormány nem lenne elég. Hátul akkora a hely, hogy keresztbe tett lábbal is utazhatnék, az ülések tömése pedig olyan igazi süppedősen kényelmes. Élettér ez kérem, hosszú utakra tervezve, napokat töltenék itt el nagyon szívesen.

Technika

Annyi motorváltozattal érhető el már indulásként az E-osztály, hogy nem is sorolnám fel, a táblázatokban megtaláljátok. De a lényeg maradt, hosszmotoros platformra készül négy-és hathengeres benzin és dízelmotorokkal. Villanyosítás egyelőre csak mild hibrid vagy plug-in hibrid rendszerként jelenik meg, mindegyik motorhoz 23 lóerős villanymotor is társul, konnektorról ezek nem tölthetőek.

Ebben a tesztautóban 2,0 literes négyhengeres, 197 lóerős dízelmotor dolgozik kilenc fokozatú automata váltóval együtt, a kettő között pedig a 23 lóerős kis indítómotor-generátor tud besegíteni a stop-startos leállításoknál, kigyorsításoknál, sőt lassításkor vissza is termel energiát.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 70

2,0 literes dízel 6,0-6,5 literes fogyasztással

 

Belső égésű/mild hibrid modellek

  200 220 d

220 d 4M

 

Hengerűrtartalom cm3 1999 1993
Teljesítmény kW/lóerő 150/204 145/197
Elektromos rásegítés (boost) kW/lóerő 17/23 17/23
Max. nyomaték Nm 320 440
Elektromos rásegítés (boost) Nm 205 205
Kombinált üzemanyag-fogyasztás (WLTP) l/100 km 6,4 – 7,3 4,8 – 5,5 4,9 – 5,7
Kombinált CO2-kibocsátás (WLTP)14 g/km 144 – 166 125 – 143 130 – 149
Gyorsulás 0-100 km/h mp 7,5 7,6 7,8
Végsebesség km/h 240 238 234
Alapár forint 25.083.000 26.035.000 27.174.190

Négylengőkaros első futóművel, többlengőkaros hátsóval készül az E-osztály, tekercsrugós a felfüggesztés alapáron, de lehet szintszabályzós légrugós is, mint a tesztautóban. Kormányozható a hátsó tengely is, legfeljebb 4,5 fokban fordulhatnak el a kerekek az elsőkkel ellenkező irányban, nagyjából 80-90 centivel szűkebbre szabva a fordulókört, míg 60 km/h fölött 2,5 fokban azonos irányba állnak a stabilitást javítva.

Irdatlanul összetett fényszóró technológiájával a Mercedes-Benz jelenleg az élen jár, külön-külön 1,3 megapixeles vetítőlencséket használnak az E-osztály első fényszóróiban. Ezek nem csak a fénykévét képesek irányítani, de animációt, piktogramokat, sávokat tudnak vetíteni az autó elé az útburkolatra. Indításkor videót vetít a falra, útszűkületnél az autó szélességének megfelelő sávot vetít elénk, sávelhagyáskor nyilakat, és még ki tudja, mire képes.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 71

1,3 megapixeles vetítőgépekkel világítanak a lámpák

Plug-in hibrid modellek   E 300 e

E 300 e

4MATIC

E 400 e

4MATIC

Hengerűrtartalom cm3 1999 1999
Teljesítmény, belső égésű motor kW/lóerő 150/204 185/252
Max. nyomaték, belső égésű motor Nm 320 400
Max. teljesítmény, elektromotor kW/lóerő 95/129 95/129
Max. nyomaték, elektromotor Nm 440 440
Rendszerteljesítmény kW 230 280
Rendszernyomaték Nm 550 650
A nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása (bruttó) kWh 25,4 25,4
A nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása (nettó) kWh 19,5 19,5
Gyorsulás 0-100 km/h mp 6,4 6,5 5,3
Végsebesség km/h 236 234 250
Kombinált, súlyozott üzemanyag-fogyasztás (WLTP) l/100 km 0,5 – 0,8 0,6 – 0,9 0,6 – 0,9
Kombinált, súlyozott áramfogyasztás (WLTP) kWh/100 km 18,4 – 20,7 19,2 – 21,5 19,2 – 21,5
Kombinált, súlyozott CO2-kibocsátás (WLTP) g/km 12 – 18 14 – 20 14 – 20
Elektromos hatótáv (WLTP) km 97 – 115 95 – 109 95 – 109
Alapár forint 29.194.001 30.332.680 32.676.000

Csak a vezetéstámogató rendszereinek listája kitölt egy A4-es oldalt, és a kötelezők között olyan érdekességek is akadnak, mint a sávváltás asszisztens autópályán, de az autópályás önálló vezetéstől és a parkolóházakban sofőr nélkül(!) önmagát leparkoló rendszertől csak szabályozások tartják távol, Németországban már mindkettő funkció használható, a parkolás csak bizonyos helyeken.

Vezetés

Sokszor az első métereken már eldől, hogy egy autó jól sikerült-e vagy sem. Az E-osztályról már akkor tudtam, hogy ez egy valódi Mercedes-Benz, amikor kifordultam a lehetetlenül szűk Kárpát utcai garázsból. utoljára ilyet az S-osztályban éreztem úgy két évvel ezelőtt. Ez valami nagyon hasonló. Egy dolgot leszámítva, az üléspozíciót. Az első párszáz méteren vagy háromszor álltam meg azért, hogy beállítsam az ülést és a kormányt, de nem találtam benne a helyem.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 72

Igazi pihentető luxusautó

Magasan van az ülés és a kormány is, ráadásul nem is húzható ki eléggé, ami ritka furcsa egy ilyen limuzinban. A műszerfal elrendezése tehet róla, ha lejjebb állíthatnám a kormányt, teljesen ketté vágná a kijelzőt, így csak a tetejébe takar bele. Ez sem ideális. Ugyanez a baj az EQ szériában is, sajnos a belsőépítészet az E-re is ráragadt. Hozzá kell szokni, ebben például nagyon más, mint az S.

Ringat a futómű, úszik az E-osztály és közben tolja maga előtt a csillagot, amit látok az ülésből. Ez olyan klasszikus, olyan eredeti, de a korábbiak súlyos, nagyon komoly autó érzete helyett az új E inkább légies. Az irdatlanul masszív karosszéria érzése itt is megvan, hiába a kegyetlenül rossz utak, semmi nem szólal meg odabent, csak a tűpontos 17 hangszórós, 730 wattos Burmester hifit hallom.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 73

Hangja alig, a kétliteres dízel nagyon kulturált

Néha beleszól a dízelmotor halk morajlása, ha éppen gyorsítottam egy nagyobbat, de semmi drámai, mellette állva sem hangosabb egy bármilyen benzinesnél. Van benne erő, de attól sem fogjuk megfejelni a fejtámlát, egyszerűen csak odébb tolja az E-osztályt, mintha mise történt volna. Olyan nyugalom van az utastérben, hogy ennél több vehemenciára jelen pillanatban egyáltalán nem is vágyom.

Korán sötétedik már, így a fényszórók megmutathatják, mit is tudnak valójában. A fényerő csak a kezdet, viszont nem ajánlanám senkinek, hogy a távolsági fény útjába álljon, simán látom vele, mi történik majdnem egy kilométerrel távolabb. Egy dolog hiányzik, a fotonágyúk hangja villantáskor.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 74

Fantasztikusan szól a Burmester hifi rendszer

Szűkül az út egy felújítás miatt, amit navigációs adatokból és a radarokból azonnal felismer az E-osztály, és megjelenik előttem az úton egy határozottan megvilágított sáv, ami fordul is, ha igazítok a kormányszögön. Ez az autó szélességét mutatja, hogy lássam, hol fogok elférni. Megjelennek a nyilak is, ha hozzáérek a felfestéshez a kerekekkel, és többféle figyelmeztetést is tudna vetítetni, de nekem már ez is bőven elég meggyőző.

Kormányzása puha, szinte teljesen érzéketlen, ami nem feltétlenül baj, de egy kis súlyozás jobban állna neki. A kormányszög olyan komoly, mint akár egy 124-esnél, és itt még összkerékhajtás sincs, vagyis borzasztóan szűken lehet fordulni és parkolni vele. Néha már túl szűken is, gondolni kell arra, hogy a hátulja is fordul.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 75

Hátsókerékkormányzása segít manőverezni

Úgy rugózik, mintha csak egy motorcsónakban ülnék, lassan bólogat a hosszú karosszéria. A futómű viszont egy olyan álom, amiben itt-ott megjelenik egy karakter, akivel piszkosul nem szeretnél találkozni. Rendben, hogy Magyarországon kritikán aluli a legtöbb út, és erre nem lehet felkészíteni egyetlen autót sem, de az E-osztály feltűnően sokszor bukdácsol, és néha olyan ferdén döccen a hátulja, mintha valami olcsó csatoltlengőkaros vacak lenne alatta.

Ez ritka, de naponta párszor azért előfordult a teszthét alatt, amitől semmiképp nem mondanám tökéletesnek. Az is igaz, hogy Porschén kívül talán semmiben nem ültem még, aminek a légrugózása ennél jobban teljesített volna itthon.

Fogyasztásával nagyot gurít az E 220 d, 6-6,5 liter közötti átlagos produkált tankolás szerint, amivel 1000-1100 kilométeres hatótávolságot képes nyújtani. Ez azért jó, mert ebben az autóban nem fáraszt az utazás, autópályán főleg nem.

Tökéletesnek kellene lennie, mégsem az 76

Sávot vált magától, Németországban már sofőr nélkül is parkol

Költségek

Ebben a kategóriában már nem meglepő, ha sokszor 10 millió forintot kell kifizetni az autóért, de a Mercedes-Benz E-osztályra mindenképp többet jósoltam volna a teszthét első napjai után. A tesztautó ára bruttó 38,6 millió forint annyi extrával, hogy napokig lehetne sorolni. 26-ról indul a 220 d, amihez egy összetett technológiai csomagban, ami 4,5 millió forintba kerül, belekerültek a projektoros lámpák, klimatizált és masszázsos ülések, légrugózás, üvegtető, navigációs rendszer, összkerékkormányzás és még rengeteg apróság.

A háromkijelzős Superscreen ehhez képest aprópénz a hétszázezres tételével, de szinte teljesen el is hagyható, amennyit az utas használná a saját kijelzőjét, annyira elég csak a központi is. 830 000 forintba kerül a sávváltás-asszisztens és a távolságtartó tempomatot tartalmazó csomag, és ha hátra is szeretnénk oldallégzsákot, azért 140 000 forintot kell fizetni.

A Mercedes-Benz E 220 d és vetélytársai – Listaár, forint
Mercedes-Benz E 220 d (197+23 LE) 26 035 000
BMW 520d (197 LE) 24 130 000
Audi A6 40 TDI (204 LE) 20 498 870
Lexus ES 300h (218 LE) 21 350 000

Értékelés

Brutálisan komoly fényszóróján látszik igazán, milyen magas technológiai fejlesztésekre képes a Mercedes-Benz. Még jó, hogy ebből nem engedtek, fontosabb, mint a minőség, de ezen a szinten már joggal várhatjuk el, hogy tényleg semmiféle kivetnivalót ne találjunk az autóban. Az E-osztályban találtunk párat, de ezektől függetlenül is olyan csúcskategóriáról beszélünk, amit a BMW csak szeretne elérni, az Audinál pedig talán már nem is álmodnak róla.

Mellette – Ellene
 
  • Beltér minősége
  • Dízelmotor hatékonysága és karaktere
  • Futómű
  • Kényelmi extrák
  • Fényszórók
  • Vezetéstámogató rendszerek
 
  • Vezetési pozíció
  • Itt-ott recsegnek a beltéri elemek
  • Futómű néha furcsán rugózik

Szavazás

 

Hogy tetszik a teéjesen új Mercedes-Benz E-osztály?
átlag
7.66
szavazat
813
Hogy tetszik a teéjesen új Mercedes-Benz E-osztály?
Hogy tetszik a teéjesen új Mercedes-Benz E-osztály?
átlag
7.66
szavazat
813
Hogy tetszik a teéjesen új Mercedes-Benz E-osztály?