Az Ikarus 200-as család budapesti története 1971. december 20-án kezdődött, amikor az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár átadta a BKV képviselőinek az egykori Margit utcai gyárépület előtt, a GA-95-85 és a GA-95-87 forgalmi rendszámú 260-as, illetve 280-as típusú autóbuszokat. A járműveket két nappal később hivatalosan állományba is vette a Budapesti Közlekedési Vállalat.
Bizonyos tekintetben ezek még prototípusok voltak, mert az első szériagyártású Ikarus 280-asok – szám szerint 38 darab – 1973-ban álltak forgalomba Budapesten. Ebből az alkalomból a BKV beszerzett egy 1973 évjáratú Ikarus 280-ast és felújította.
A szóban forgó járművet érdekes módon viszonylag korán, már 1980-ban kivonták a forgalomból, majd étkező-autóbuszként használták, az 1990-es években pedig eladták egy magángyűjtőnek. Az autóbusz 2017-ben ismét a vállalat tulajdonába került, hogy aztán teljesen felújítsák.
A munkálatok körülbelül 4 évet vettek igénybe kisebb-nagyobb megszakításokkal. „A kelenföldi autóbuszgarázsban végezték például a karosszéria lemezelését, a jármű padlózását, itt készültek a kábelkötegek, itt újultak meg az utastéri ajtók, a lámpák és a harmonika, de a gépészet nagy részét is a Hamzsabégi telephelyen újították fel” – olvasható a BKV sajtóközleményében.
Ikarus 280
A 280 az Ikarus legsikeresebb, világszerte ismert csuklós autóbusza volt, amely Budapesten 1980-ban nyugdíjazta a 180-as típust. Egyedi formatervezése, az akkor kifejezetten nagynak számító nyitható ablakai, a hidraulikus szervokormány és az automata sebességváltó jelentősen hozzájárult a sikeréhez. Idehaza a legtöbb 280-as a BKV-nál volt állományban, amely az utolsó példányokat tavaly, november 15-én vonta ki a forgalomból. A 280-asok így több mint fél évszázadon át szállítottak utasokat Budapesten és hozzátartoztak a fővárosi utcaképhez. A 280-asból több mint 60 ezer darab készült 1973-2002 között.
A Rába szívódízelmotoros, Praga váltós autóbuszra az eredetiségvizsga után hivatalosan is fel fog kerülni a BPI-280-as rendszám. A felújítás során a szakemberek teljes mértékben törekedtek a korhű állapotra, azonban ezzel kapcsolatban még akad teendő. Szedlmajer László, a BKV Zrt. autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési igazgatója szerint például a tükörszár még nem eredeti, 1973-as állapotú. „Számos dolog van, amiben kompromisszumot kellett kötni, számos dolog van, amit még be kell fejezni, és számos dologban pedig sikerült az eredeti állapottal megegyező elemeket beépíteni vagy felhasználni” – hangsúlyozta Szedlmajer László.
A szakember az autóbusz átadása kapcsán elárulta, hogy a felújítással nemcsak a szériagyártású 280-asok budapesti forgalomba állítása előtt tiszteleg a BKV, hanem az autóbusz újra forgalomba is áll a vállalat nosztalgiabuszos flottájának tagjaként.