A tapasztalatok szerint a furgonok nem részesei sűrűbben baleseteknek, mint a személyautók, ellenben ütközéskor nagyobb tömegüknek és eltérő felépítésüknek köszönhetően nagyobb kárt tudnak okozni a másik járműben – magyarul rossz az ütközési kompatibilitásuk.
Ezért az Euro NCAP 2021-ben úgy döntött, a szerkezeti ellenállás helyett azt vizsgálja a furgonoknál, milyen hatékonyan tudják elkerülni a baleseteket. A fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) jelenléte és hatékonysága alapján öt kategóriába sorolják be a könnyűhaszonjárműveket: a ’nem ajánlott’ fölött jön a bronz, az ezüst és az arany, majd legfelül a platina.
Az eddig vizsgált járművek többsége bronz és ezüst minősítést szerzett – nem csoda, hiszen többségüket még azelőtt fejlesztették, hogy (jelentős részben éppen az Euro NCAP tesztje miatt) nyomás nehezedett volna rájuk. Cikkünk írásakor van kettő arany minősítésű furgon, és egy olyan is, amely megbukott – olyan viszont most született először, amely megkapta a platina besorolást, méghozzá masszív 93%-os eredménnyel.
A kamera- és radaralapú autonóm vészfékező rendszer (ennek a teljesítménye teszi ki a teljes pontszám 50 százalékát) kiválóan teljesített, gyalogosokat és kerékpárosokat, álló és mozgó akadályokat egyaránt érzékelt és majdnem mindig elkerülte az ütközést.
Egyetlen területen mutatott hiányosságot a kis Ford: nincs a fedélzeten olyan rendszer, amely tolatáskor, gyalogos észlelésekor automatikusan megállítaná az autót.
A sávváltást (és sávban maradást) támogató, sebességkorlátozást felismerő és sebességet szabályozó, valamint a biztonsági övek használatát felügyelő rendszerek maximális pontszámot kaptak.