Négy év múlva akkumulátoros villanyautó válthatja le a GLE-t, de addig még van pár évünk a belső égésű motorokkal az idén nyáron renovált típusban. A V8-as alatti AMG sportmodell, teljes nevén a Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé mild hybrid drive, rendkívül ritka autó az elektromos feltöltéssel támogatott turbójú soros hathengeressel, mert időközben leváltotta egy konnektoros hibrid verzió.
Külső
High-tech ezüst metálfényezéssel érkezett a C167 gyári kódjelű tesztautó. Idén nyár óta elérhető a modellfrissítés utáni GLE, a fejlesztésekről Svékus Gergő minden fontosat összegyűjtött. A lényeg a nappali menetfény új rajza és a módosított első lökhárító átrajzolt első hűtőmaszkkal és szélső légbeömlőkkel.
A ráncfelvarrással a kupénak mondott ötajtós alapértelmezésben megkapja az AMG Line külső csomagot. Ennek része a négy, V8-as autónak is becsületére váló kipufogóvég. A szénszálas AMG optikai kiegészítők viszont felárasak, a tesztautó júliusi megrendelésekor 866 140 forintba kerültek.
Én ezeket az autókat kifejezetten aránytalan, kemény kitinpáncélos bogaraktól ihletett masztodonnak látom. Az úthengerszerű kerék itt elöl 285/40 ZR22-es, hátul tényleg nyomasztóan széles, 325/35 ZR22-es méretű. A hátsók darabja netről rendelve is 200 ezer forint körüli tétel.
Bár a 4941 mm hosszúságú, 2018 mm szélességű és 1720 mm magasságú autó már méreteivel is domináns hímként érvényesülne a közlekedésben, a dizájn is merőben agresszív.
Mindig együttérzéssel gondolok azokra az emberekre, akik egy Q8-at, X6-ot, GLE Coupét vagy Cayenne Coupét választanak saját autójukként. Mennyi szorongás, bizonytalanság és félelem gyötörheti őket, hogy csak egy ilyen bunkerszerű kocsiban érzik jól magukat. Újabb csapás nekik a pocsék kilátás, sötétben hátrafelé tolatva a tolatókamera képe alig segít a környezet érzékelésében, kilátni viszont nemigen lehet.
Belső tér
Belül a fekete és pirospaprika színének kombinációja merész konfiguráció, a vagány párosítás nagyon feldobja a tesztautót. Ehhez a szín azonban kevés volna, a Nappa-bőr minősége is benne van.
Megújult a kormány és az autó továbbfejlesztésével frissült az MBUX fedélzeti rendszer is, mostantól az autót egy okosotthonnal összekötve megkérdezhetjük a szisztémát, hogy van-e valaki otthon. Szerencsére megmaradt az érintésérzékeny kezelőfelület az első ülések között, de még ezzel is egész embert igénylő feladat eligazodni a menüben, amit a kormány szerencsétlen érintőfelületeivel kifejezetten nehéz kezelni.
Ami jó, hogy a gyorsan elérhető kedvencek menüpontban ott vannak a leggyakrabban használt funkciók az autómosós üzemmódtól a szélvédőre vetített kijelző beállításáig. Adottak a közvetlen elérést biztosító funkciógombok a navigáció, a rádió és a vezetésben esetleg idegsítő asszisztensek eléréséhez. A kézi hangerő-szabályozó gyűrűért és a jól bevált klímavezérlő panelért is hálás voltam.
Gyönyörűek a kijelzők, a megjelenítés csodálatos. Az óracsoport és a középső érintőkijelző képátlója egyformán 12,3″, ami nem változott a modellfrissítéssel. A képminőség mindig elkápráztatta az autóba először beülőket, még a prémiumtermékek között is tényleg jó. A dizájn csinosításán kívül jutott figyelem elegendő rakodóhely kialakítására is.
Továbbra is adott a hűthető-fűthető pohártartó, a Peltier-elemes megoldással először a nehézsúlyú bokszolók elrettentő potenciálját a buddhista szerzetesek belső békéjével ötvöző GLS-ben találkoztunk 10 éve.
Elöl az indukciós telefontöltőn kívül két USB-C aljzat van, az egyik lehetne USB-A is, viszont a csatlakozók megvilágítása dicséretes. Szép októberi napokban járt nálunk a tesztautó, így az ülésfűtést és szellőztetést kiegészítő kartámaszfűtést nem élveztem, de most a reggeli fagyokkal már tudna érvényesülni.
Összességében a tesztelt Mercedes GLE Coupé tágas autó kényelmes hátsó lábhellyel, de a világból kitakart 10 négyzetmétert hasznosabban is fel lehetne használni. A kupésított SUV a gyatra utastéri térkihasználással is igazolja pazarló voltát.
Ezzel szemben a csomagtér bődületesen nagy, 655-1790 literes. Alapesetben bővebb, mint azonos motorral a GLE 630 literje. Lehajtott ülésekkel a maximális csomagtérméretben érvényesül az alacsonyabb tetővonal, a sima GLE 2055 literrel 265 literrel nyújt többet kevésbé praktikus testvérénél.
Technika
2300 kilót nyom az autó vezető és csomag nélkül. A 3050 kilóig terhelhető terepjáró mögé 3500 kilós fékezett utánfutót köthettek, az ML az első, még alvázas generáció óta népszerű vontatójármű, amit a 140 kilós vonófejterhelésű GLE Coupé sem rontott el. Vontatáskor a navigáció képes a járműszerelvénynek optimálisabb útvonalat tervezni. A vonóhorog ki- és behajtása elektromos, kerékpárszállításhoz 100 kilóval terhelhető kampót rendelhettek, amiben két csonk segíti a bringatartó megtámasztását.
Bár a Mercedes-Benz nem épített kultuszt a soros hathengeresei köré, kis kihagyásokkal náluk is erősen jelen van a selymesen járó motortípus, 120 fokos főtengelyfordulatonként szabályosan következő gyújtásokkal. A 24 szelepes, 2999 köbcentis motor sűrítési viszonya 10:1 arányú.
Ebben az autóban 435 lóerős az elektromos hajtású feltöltővel és a kipufogógázok energiáját hasznosító turbófeltöltővel is ellátott motor, amit a váltó és a motor közé beépített 15 kilowattos vagy 20,4 lóerős önindító-generátor támogat 48 voltos kisegítő hibridként. Ezt a 435+20 lóerős hajtásláncot várhatóan leváltja a gyár a külső töltésű akkus teljes hibriddel, amiben 60 kilowattos egyenáramú gyorstöltési lehetőség lesz.
A jövőben az 53 AMG GLE Mercedes belső égésű motorja 449 lóerős, az elektromos 100 kilowattos, ami 136 lóerő. Az 544 lóerős teljesítményű hajtásrendszer nyomatékcsúcsa 750 Nm, a villamos gép önmagában tud 480 Nm-t. Az elektromos hatótáv a kupéban 82-87 km, a kicsit nagyobb légellenállású GLE-ben 80-86.
Dízelből van egy 269 lóerős négyhengeres a 300d-ben, egy 367 lóerős, 750 Nm nyomatékú hathengeres a 450d-ben. Kapható ezeken kívül konnektoros hibrid dízel és benzines egyformán négyhengeres motorral. A két mild hibrid benzines közül az egyik a tesztelt modell, a másik a nyolchengeres 63 AMG 612 lóerővel, 3,9 másodperces 100-ra gyorsulással.
Nem vittük terepre a 22-es felnikel és hátul /35-ös gumival átvett autót, de a gyár felvértezte többek között a kocsi előtti területet láthatóvá, a motorháztetőt kvázi átlátszóvá tevő kamerával. 100 százalékos emelekdő leküzdésére képes az autó, Európában széria az állandó összkerékhajtás A légrugós ugráltatás megkönnyíti a szabadulást homokban elakadt autóval, de az emberek persze találtak mókásabb használati módot is az autó pattogtatásával.
Vezetés
Néha a duplakuplungos automatával darabosak voltak az elindulások a stop-start fázisok után, de a kényelmen javít az önindító-generátor a motor lágy újraindításával. Ezen kívül nyomatékával könnyít az autó gyorsításán, segít az áram-visszatermelésben gázelvételkor illetve fékezéskor, és javítja a motor hatásfokát a terhelés fokozásával.
Ez úgy működik, hogy a generátor áramot termeltet a motorral, ami javít a részterhelésen forgó motor hatásfokán. Az alapjárati motorleállítás fázisait az autó nagyon hosszúra tudja nyújtani, néha hosszabbra is kellemesnél. Az ilyenkor hajtás nélkül maradó klímakompresszor miatt egy idő után párás melegben telik az idő az utasoknak. Kellemetlenség az is, amikor a kamera fekvőrendőrként azonosítja az úthibákat és óva int ettől.
Alapáron 20-as felnik járnak az autóhoz és kétszéles helyett 275/50 ZR20 a gumiméret körbe, amivel 12,3 méter a fordulókör átmérője. A 22-es kerekekkel még ennél is több lehet. Más Mercedesek megmutatják parkoláskor és városban vezetve, mit ér az összkerék-kormányzás. Inkább az autó 2 méter feletti szélessége terhes, nagyvárosban, badacsonyi utcákon és országúton is.
Ennek az autónak minden alapvonása ellenkezik a sportos vezetéssel, épp ezért értékelendő a fejlesztők állhatatossága, akik igen messzire jutottak a fizika megerőszakolásában. A légrugós futóműben bevetett hightech része az adaptív lengéscsillapítás és a 63-as AMG-ben széria, itt feláras AMG Active Ride Control, az elektromechanikus aktuátorokkal működő dőléskiegyenlítés. A futómű váratlan kanyarsebességeket tesz lehetővé a széles gumikkal.
Rokonszenves az autóban a Yokohama gumiabroncs gyári első szerelésként. A sportos gumikban utazó japán márkától az Advan Sport V107-est kapta a testes aszfaltterepjáró. A sokféle üzemmód közül a sima sportot én eleve kihagynám, Sport+ban rögtön az történik, aminek kell. A havas beállításokkal az autó fájóan szedáltan viselkedik, az Individualra összeprogramozhatod kedvenc beállításaidat, a Comfort pedig jó a mindennapokra.
Kanyargós úton a magas, széles és nehéz autó még ezzel a műszaki arzenállal sem ad abban az értelemben vehető vezetési élményt, amit egy hasonló dimenziókkal bíró E-osztály tudna, pedig a kormányerők jól passzolnak az üzemmódokhoz. Az örömök inkább a hajtásláncból és a hangból fakarnak.
Egyrészt arcpirító kilövésre képes a GLE 53 AMG. Ekkora testet csak kíméletlen erő tud 5,0 mp alatt 100-ra gyorsítani. A rajtokkal sokkal többet ad, mint az emlékeimben elemi erejűként megőrzött repülőgépek felszállás előtt, ami nem hasonlít a mostani komótos nekirugaszkodásokra. Vagy ennyivel ütősebbek lettek a feltöltött motorú és a rajtprogramos autók, mindenesetre a mai felszállások gyorsulásélményénél sokkal jobb padlógáznál a GLE 53 AMG-ban ülni.
Annál is inkább, mert kapunk hozzá csatazajt, a kipufogóhang nem sokkal marad el a velőtrázó V8-tól. Lelkesen üvölt a sorhat a keresztdobos, négy csőben végződő kipufogórendszeren át, az eddigi 520 helyett 560 Nm-rel hajt a 9 fokozatú AMG Speedshift TCT-váltóba ennek tényleg megvan a varázsa. A Comfort üzemmódban néha álmos kapcsolások Sportban eltűnnek, a váltó felélénkül, gyorsan és jó találati aránnyal cseréli az áttételeket.
Bár nehéz megunni, de a veretés nem sokáig kompatibilis az utasaid tűrőképességével. Ha nem egyedül vagy, előbb-utóbb a GLE megcsillogtatja kvalitásait utazóautóként.
Van mit szeretni benne a nagyon jól beállítható és kiválóan tartó multikontúr-ülésekkel, valamint a hátul is kettős oldalüvegezést adó, 594 360 forintos zaj-, hő- és UV-sugárzás-szűrő üvegezéssel. A rugózási komfort is nagyon profi hangolásról tanúskodik, pedig a légrugózás sem lesz per definitionem kényelmesebb egy jól hangolt acélrugós futóműnél. Még a legsportosabb állásban is kényelmes a rugózás, egyedül a fekvőrendőrök tolnak ki vele, ezeken botlábbal jutott túl a tesztautó.
Fontos kényeztetési funkció jut a hifinek is. Ezúttal nem volt olyan szerencsém, hogy Csordás Balázs, a Mercedes-importőr audiofil műszaki oktatója finomítsa a személyes hangzásprofilt a tesztautóban, mint az EQS SUV átadásakor, de a Burmester-audiorendszer hangzása olyan érték amiért önmagában érdemes ezt a márkát választani.
Éjjel vezetve automatikus állásban a Multibeam-LED-fényszórók kitesznek magukért. A lámpánként 84-84 LED variálásával a GLE Coupé tompítja a távfény kévéjéből a szembe jövőket vagy előttünk haladókat zavaró sávokat és körbelövi a többi közlekedőt a fényárral. A rendszer térképadatok használatával képes előre bevilágítani a következő kanyarba, nem csak a kormány mozgásához igazítja a fénykévét. A táblákat és a többi fényvisszaverő felületet automatikusan árnyékoló adaptív távfény áldás éjjel vezetve.
Parádés a szélvédőre vetített kijelző is, nagyon informatív, az üzemmódokhoz igazodva többféle nézete van és a grafikája, leolvashatósága is illik az autó szédületes árához.
Költségek
Mert az alapár is súrolja a 42 millió forintot, az extrákkal gazdagon ellátott tesztautó ára az adatlap szerint 52 677 870 forint és 26 fillér. Időközben több is lehet, mert most 36 398 000 Ft a négyhengeres 300d alapára és 66 292 000 forintba kerül a V8-as AMG-csúcsmodell, a 63S. A tesztelt 53 AMG a cikk feltöltésekor 41 983 000 Ft-ról indul. A sima GLE ezzel a hajtáslánccal 40 203 00 forinttal szerepel az árlistán, de a kupéhoz alapáras az AMG külső csomag.
Ezekkel a kerekekkel, súllyal és teljesítménnyel nem számítottunk takarékos működésre. Nem is az a 17-22 liter a sok, amit akkor fogyaszt a motor, ha jól érzed magadat, mert olyankor van minek örülni.
Inkább az önsanyargató poroszkálással mért 10,1 literes minimum és a városon kívüli 12,1 literes átlag kellemetlen. De a takarékosan vezetve összehozott 16,4-18,0 literes városi mérés sem dobott fel, mert ezért még nem sokat kaptál a motor erejéből, mégis rémes környezetszennyezéssel haladsz.
Egy nyolcüléses Chevrolet Suburban eszik vegyesen 11-12 litert százon a 6,2-es V8-cal és sokkal nagyobb belső térrel. Legalább a tank 85 literes, ami segít a hatótávgondokon. A tesztautó 500-800 kilométert elmegy két tankolás között, de a benzinköltséget növeli a 100-as benzin, mert Super Plus a gyári előírás.
Hosszú évek óta minden új Mercedes értéke az integrált szervizcsomag, ami 120 000 kilométerre vagy négy évre fedezi a kötelező karbantartásokat.
Értékelés
Sportosnak nem sportos, erősnek viszont erős a Mercedes-AMG GLE Coupé 53. Benzines hathengeresével sokat fogyaszt, de a felszabadított kipufogóval lelkesen üvöltő sorhattal a GLE Coupé sportváltozata nincs annyira messze a nyolchengeres modelltől, mint az alapáruk között lévő 24,3 millió Ft.
Józanabb igényekkel a konnektorról tölthető akkus 300de vagy a 100-ra 5,6 másodperc alatt gyorsuló 450 dízel sokkal enyhébb környezetszennyezéssel nyújt valami hasonlót, mint a tesztelt Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé mild hybrid drive.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|