Három észtországi sziget – Saaremaa, Hiiumaa és Vormsi – lakói szó szerint a befagyott tengeren közlekednek, persze nem ész nélkül.
Az első és legfontosabb szabály, hogy a fagyos „autópályán” tilos óránként 30 kilométer/órás sebességgel haladni, a biztonsági övet nem kell bekapcsolni, a kijelölt útról pedig nem tanácsos letérni – ezek a legfontosabb előírások, amelyeket az észtországi gépkocsivezetőknek be kell tartaniuk, ha használni akarják a Balti-tenger jegén kialakított utat.
A jégen 10-25 vagy 40-70 km/órás sebességgel szabad közlekedni, sem gyorsabban, sem lassabban, mert ezeknél a sebességeknél a legalacsonyabb a járművek keltette rezgés. A biztonsági övet pedig azért nem kell bekapcsolni, mert ha a kocsi alatt beszakadna a jég, a legfontosabb, hogy az utasok mielőbb kijussanak a járműből. És két jármű között legalább 250 méternek kell lennie.
Statisztikai adatok szerint egy-egy hétvégén akár 500 autó is használja a 10 kilométeres, biztonságosan kijelölt jégpályát a befagyott Balti-tengeren. Ha vastag a jégréteg, az utak március közepéig is nyitva maradnak az autósok számára. A globális felmelegedésnek köszönhetően ez manapság egyre ritkább.
Közlekedési szituációk, amikor nem kötelező az öv:
- a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;
- annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik, hogy nem kötheti be az övet;
- a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít;
- a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;
- a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
- a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat.
További érdekesség, hogy Juha Kankkunen, a finnek négyszeres ralivilágbajnoka és egyszeres Dakar-rali-győztes 2011-ben sebességi rekordot állított föl Finnország partjainál. A befagyott Balti-tenger jegén egészen 330,695 km/óráig kergette el a Bentley Continentel Supersports kabrió sebességmérőjét. A sikeres kísérlet egy 16,5 kilométeres szakaszon zajlott. A 70 cm vastagságú jégen úgy kellett gyorsítani, hogy a Finn Rendőrség által mért 1000 méteres szakaszra elérje a maximális sebességet.