A Washingtoni Egyetem (UW) kutatói átfogó vizsgálattal nézték meg a levegő minőségének élettani hatását ilyen helyzetben, és meglepődve tapasztalták, hogy a forgalomban ülve, a kintről érkező szűretlen levegőt belélegezve átlagosan 4,5 Hgmm-es vérnyomás-emelkedést okozott. A hatás a kitettség után körülbelül 60 perccel tetőzött, de az eseményt követően akár 24 órán át is fennmaradt.
A vizsgálatban 16, 22–45 év közötti résztvevőt utasként vittek a seattle-i csúcsforgalomban három napon keresztül, miközben több módszerrel mérték a közlekedési szennyezés hatását a vérnyomásra. Két napon keresztül a levegő normálisan áramlott a járműbe, hogy tükrözze azt, ahogyan a legtöbben vezetünk, egy másik napon pedig az autót nagy hatékonyságú levegőtisztító szűrővel (HEPA) szerelték fel, amely a káros részecskék 86%-át megszűrte.
A vérnyomásméréseket egy nappal a vezetés előtt, alatt és után végezték, 14 háromperces teszt adatait gyűjtötték össze, ebből jött az átlagos 4,5 higanymilliméteres emelkedés.
„Tudjuk, hogy a vérnyomás ilyen mértékű emelkedése társadalmi szinten a szív- és érrendszeri betegségek jelentős növekedésével jár” – mondta Joel Kaufman, az egyetem professzora. „Egyre jobban megértjük, hogy a légszennyezés hozzájárul a szívproblémákhoz. Az az elképzelés, hogy az utakon tapasztalható viszonylag alacsony szintű légszennyezés ilyen mértékben befolyásolhatja a vérnyomást, fontos darabja annak a kirakós játéknak, amelyet megpróbálunk megoldani.”
„Az ezzel a témával foglalkozó tanulmányok gyakran nehezen választják el a szennyezést más hatásoktól, például a stressztől és a zajtól, de a mi megközelítésünkkel az egyetlen különbség a vezetési napok között a légszennyezés koncentrációja volt. Az eredmények azért értékesek, mert olyan helyzeteket tudnak reprodukálni, amelyeket emberek milliói tapasztalnak meg nap mint nap” – mondta Michael Young vezető szerző.