A Városligeti Műjégpálya előtt egy Ikarus 311-es bukkant fel csütörtök délelőtt. A szitáló hóesésben a járművet újságírókból és turistákból álló érdeklődők csoportja állta körbe. Ritkán lát az ember manapság ilyen szép és jó állapotban lévő buszmatuzsálemet.
Nekünk, magyaroknak különösen kedvesek ezek a járművek. Ha rájuk nézünk, akkor valahogy úgy érezzük, mintha saját gyermekünk nézne vissza ránk. Az, hogy tízmillió autóbusz-rajongó és autóbusz-szakértő országa vagyunk, az talán annak is köszönhető, hogy az Ikarus egykoron egyike volt a világ legjelentősebb buszgyártóinak. Túlzás nélkül állítható, hogy minden generációnak megvan a maga kedvenc Ikarusa. Van, aki az EAG-okért, van, aki a 200-asokért és van, aki pedig a Farosokért, vagy az azelőtti típusokért van oda.
Bármelyik is jön szembe az utcán, ösztönösen nyúlunk a telefonért, hogy megörökítsük egy-egy fotón. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MKKM) egy kicsit továbbgondolta ezt a dolgot, és mostantól nemcsak szemünket lakatja jól, hanem bizony egyéb más szerveinket is. Az intézmény meglehetősen impozáns körülmények között jelentette be, hogy különleges múzeumpedagógiai foglalkozásokat szervez az érdeklődők számára.
Ezek pedig egy nagyon jó ötletre épülnek, történetesen arra, hogy ha már valaki szívesen utazik az oldtimerekkel, akkor a lehető legjobban merüljön el az ezekkel a buszokkal kapcsolatos információkban, sőt, érezze azt a korszellemet, azt a milliőt, ami körbevette ezeket a legendás típusokat. Az intézmény két gyönyörűen restaurált autóbuszt, egy Ikarus 66-ost, valamint egy 311-est állít forgalomba erre a célra, amelyekkel fővárosunk közkedvelt és ikonikus helyszínei járhatók be.
A múzeum értékmentő feladataként a bekerülő járművek restaurálását követően törekszik arra, hogy műtárgyait minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé tegye. Ennek az értékőrző tevékenységnek a részeként hozza a mindenkori közlekedő ember közelébe az erre a célra megfelelő járműveket, múzeumpedagógiai utazás, tudásközvetítés keretében” – jegyezte meg Schneller Domonkos, az MKKM igazgatója.
Az Ikarus 31-esből kifejlesztett 311-es széria a ’70-es évek végéig közlekedett elsősorban helyközi és távolsági hazai közforgalomban, ezt követően szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették őket. Az Ikarus gyár legendás exportsikereit is ezzel a típussal alapozta meg: közel 900 darabot értékesítettek az NDK számára és mintegy 400 darabot Bulgáriába.
A múzeum tulajdonában lévő Ikarus 311.24 típusú autóbusz 1971-ben gördült le a gyártósorról. A járművet egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljes körű felújításban részesült: visszanyerte eredeti „vaj-drapp” fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.
Az Ikarus 66-os széria, amelyet városi-elővárosi közlekedésre fejlesztettek ki, megoldást jelentett az 1960-as évek fővárosi tömegközlekedés súlyos kapacitáshiányára. Az autóbusz „Faros” becenevét a jármű jellegzetes farmotoros elrendezése ihlette. Korábban „Bözsi” buszként is forgott a közbeszédben.
A múzeum Ikarus 66-osa az utolsó tíz legyártott példány egyike volt, amelyet 1973-ban helyeztek üzembe és egészen 1983-ig közlekedett, ezután szintén méhészbuszként használták. Az intézmény 2016-ban vásárolta meg az autóbuszt, amely aprólékos és hiteles restaurálása után visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét.
Az autóbuszok december 16-án indulnak el, díszkivilágítással és karácsonyi díszítéssel. A járatok a Műcsarnok előtti megállóból indulnak, és ugyanoda érkeznek vissza, a főváros kedvelt részeinek érintésével. Fel- és leszállásra viszont csak az említett helyen van lehetőség. A menetidő forgalomtól függően körülbelül 50 perc hosszú lehet. Szombat délutánonként pedig élő zene is lesz az autóbuszokon.
Az autóbuszok nemcsak decemberben, hanem januárban is szállítanak utasokat. A járművekre korlátozott darabszámban, az erre a célra fenntartott weboldalon keresztül vásárolhatók jegyek online.