Véget ért a látszólagos normalitás a hazai újautó-piacon, miután a Black Friday-akciókkal teli november 2023 legrosszabb értékesítési volumenét hozta – írta a DataHouse adataira hivatkozva a Vg.hu. A korábbi, akár 6-12 hónappal korábbi megrendelések által generált forgalomba-helyezési adatok elfedték az azóta történt szerződés-kötések jelentős visszaesését.
Korábban a január számított a leggyengébb hónapnak, de 8305 eladott autóval még az akkori 8313-as értéket is sikerült alulmúlni. Tavaly novemberhez képest 1200-zal kevesebb autót helyeztek forgalomba a magyar utakon, ami nagyjából 13 százalékos, míg éves szinten 4 százalékos csökkenést jelent. Az év első tizenegy hónapjában 99 743 új személyautót adtak el itthon, míg az előző évben ugyanilyenkor ez a szám még 103 538 volt.
A harmadik éve folyamatosan csökkenő eladásokat több tényezőnek tulajdonítják. A számtalanszor említett koronavírus-járvány és orosz-ukrán háború mellett példaként említik a magas kamatokat, az inflációt, a járművek drágulását, valamint az alkatrészek, ezzel együtt a fenntartási, üzemeltetési költségek emelkedését, de ugyanúgy az átalakult fogyasztói szokások is közrejátszhatnak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint az eddigi hónapokban 4,7-23,9 százalékkal voltak drágábbak az új autók, mint 2022-ben.
Sovány vigaszt az nyújthat, hogy a csökkenő piac legnagyobb szelete az esztergomi gyártású Suzukié, melynek 1416 eladott darabja a piac több mint 17 százalékát teszi ki. Ezzel az éves összesítésben – megelőzve a Škodát – felkapaszkodott a második helyre, közvetlenül a Toyota mögé. Típusokra lebontva is hasonló „erősorrend” rajzolódott ki, hiszen januártól a Škoda Octavia bizonyult a legkapósabbnak, de folyamatosan zárkózik fel a Suzuki S-Cross, míg a harmadik helyen a Suzuki Vitara áll.