A „Jónak lenni jó!” idei jótékonysági kampányában egy ritka Ikarus 263 kerül kalapács alá. A befolyt összegből a Semmelweis Egyetem alapítványát fogják támogatni, ahol azt koraszülöttek, valamint veleszületett rendellenességgel élő gyermekek fejlesztésére fordítják majd – írja a Feol.hu.
A szóban forgó, a MÁV-Volán-csoport által felajánlott Ikarust a Volánbusz nemrégiben vonta ki aktív állományából; az 1999-ben forgalomba helyezett példány szeptember óta nem teljesít szolgálatot, ám a műszaki engedélye 2024 júniusáig érvényes. Igazi ritkaságnak számít a típus az utakon, jelenleg ugyanis már kilenc darab található a Volánbusz állományában.
Gyűjtők – és nem csak gyűjtők – számára kifejezetten vonzó lehet, hiszen a 200-as sorozat tagja a székesfehérvári autóbusz-gyártás történelmének egy darabját jelképezi. A HBY-746 rendszámmal közlekedő autóbusz a néhai Szabolcs Volánnál teljesített szolgálatot, honállomása kezdetben Kisvárda, majd Vásárosnamény volt. Színezése ennek megfelelően a volt megyei közlekedési társaság arculatát tükrözi.
Ikarus 263: Kellett egy ráadás
Az Ikarus 263 elődje hivatalosan a prototípusként szolgáló 262 volt, azonban sok mindenben hasonlít a legendás 260-ra is. 1988 és 2001 között több mint 1600 darabot gyártott a városi, elővárosi utasszállításra alkalmas autóbuszból az Ikarus, kifejezetten a piaci igényekre reagálva: habár ekkorra rég ki kellett volna futnia a 200-as szériának, a megrendelők nem akarták elengedni a jól bevált, olcsó típust.
Ennek továbbgondolását az Ikarus minimális többletköltségből oldotta, cserébe ráadásul sikerült egy méterrel megtoldani a busz hosszát (a 260-hoz képest). Ezzel a húzással a busz befogadóképessége 10 százalékkal nőtt, ezért a magyar vállalat 10 százalékkal többet is kért érte. A közel 12 méter hosszú, 2,5 méter széles buszból több változat is készült, azonban a Rába soros hathengeres, fekvő dízelmotorja a legtöbben közös vonás volt: a 10,3 literes hajtás 192 lóerőt ad le, mellé 696 Nm-es forgatónyomaték dukál.
HFY-744-es Ikarus 263 a Puskás Ferenc Stadionnál
Közzétette: Klasszikus és új buszok rajongói oldala – 2021. május 24., hétfő
A 263-ast több országba is exportálták, többek között az NDK-ba és a Szovjetunióba. Magyarország számos pontján is találkozni lehet(ett) a típussal, ez alól Budapest sem volt kivétel, hiszen 22 darab a BKV kötelékében közlekedett. A fővárosi közlekedési társaság az utolsó darabokat 2018 második felén, illetve 2019 elején vonta ki a forgalomból; volt, amit oktató-trolibusszá alakítottak át.
A licit 700 ezer forintról indul, további részletek a Volánbusz és a Jónak lenni jó! oldalán olvashatók.