A hétvégén egy újabb grandiózus árverés zárult le az AlphaTauri és a Catawiki együttműködésében, melynek során régebbi, még a Toro Rosso-korszakból származó relikviák is gazdára leltek.

Többek között kalapács alá került a 2010-es Toro Rosso, az STR5 bemutatóváltozata. Ennek azonban van egy hátulütője, mégpedig az, hogy kvázi egy karosszériát láthatunk négy kerékkel, azaz elektronika, felfüggesztés, kormány, sebességváltó, motor, pedálok és ülés nélkül kínálták árverésre – magyarán: teljes mértékben mozgásképtelen, kimondottan nem pályára, hanem kiállítási céllal készült.

Több mint 70 milliót adtak egy autóért, de csak nézegetni lehet 1

Ez a Toro Rosso pont az, aminek látszik: egy karosszéria négy kerékkel, semmi más. (Fotó: Catawiki)

Több mint 70 milliót adtak egy autóért, de csak nézegetni lehet 2

Az igazi STR5-tel 2010-ben elért kilencedik hely közel sem a legjobb év végi eredménye a csapatnak. Igaz, a hatodik helynél előrébb egyszer sem végeztek az év végén a faenzaiak, AlphaTauriként sem, az viszont háromszor is összejött: 2008-ban, 2019-ben és 2021-ben. (Fotó: Catawiki)

A hiányosságoktól eltekintve az élesben használt modellhez képest az egyetlen különbséget a monocoque jelenti. Az alvázat ugyanis a csapat készítette, de kizárólag kísérleteztek vele, tehát soha nem használták pályán, és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalos vizsgálati procedúráján sem esett át. Alkatrészei a csapat faenzai központjában készültek szénszálból,

Ennek ellenére volt, akinek nem kevesebbet, mint 188 ezer eurót is megért – a mostani árfolyamon számítva ez valamivel több mint 72 millió forinttal egyenlő.

Ez az összeg még így is kevesebb, mint amire számítottak: a Catawiki szakértője a végső leütési árat 210-250 ezer euróra, azaz 80-95 millió forintra saccolta. Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik az is, hogy ez csupán a töredéke azoknak a pénzmozgásoknak, amik egy igazi Forma-1-es autó eladása után zajlanak le.

Több mint 70 milliót adtak egy autóért, de csak nézegetni lehet 3

A Toro Rosso házon belüli versenyét abban a szezonban Buemi nyerte, aki 8 egységgel a 16. lett – a pontjai felét ráadásul a Kanadai Nagydíjon szerezte, míg Alguersuari az egész szezon folyamán gyűjtött 5 pontot. (Fotó: Mark Thompson/Getty Images)

Abban a szezonban Sébastien Buemi és Jamie Alguersuari alkotta a Red Bull fiókcsapatának pilótapárosát. Az STR5 a Giorgio Ascanelli, Ben Butler és Nicolò Petrucci vezette technikai csapat műve, ráadásul teljesen új szabályok mentén tervezték. Nem termett sok babér abban az évben a faenzaiaknak: mindössze 13 ponttal a 9. helyen végeztek a konstruktőrök között, tehát csak az új, pont nélkül zárt csapatokat sikerült megelőzniük. Legjobb eredményként egy 8. helyet tudnak felmutatni, amit Buemi a Kanadai Nagydíjon ért el.