Ha van cég, ahol ismerik az autók valódi értékét, és nem csak ködszurkálásként jósolnak trendeket, az a Hagerty. A speciális autók biztosítására szakosodott vállalatnál óriási adatbázissal rendelkeznek a klasszikus autókról, és ebből nagy eséllyel tippelik meg, mi lesz az elkövetkezendő esztendő slágere.
Bár a veterán autók értékének őrült növekedése megtorpant idén, azért akad tíz típus, amivel szerintük nagyot lehet szakítani. A kínálat színes, van benne 1940-es évekből származó amerikai vas ugyanúgy, mint a 2010-es évek olasz sportkocsija.
BMW M3 (E92) – Az E46 M3 volt az utóbbi évek favoritja sorhatos motorral, de az utolsó szívómotoros M3 mégis az E92, amibe már V8-as került. Lassan ez is átkerül a csapatós státuszból a gyűjtői kategóriába, a megkímélt darabokat érdemes inkább garázsban tárolni, mintsem körzözni velük egy körforgalomban. Az E92 M3 420 lóerős teljesítményét 8300-as fordulat mellett viszi át az útra, maximális nyomatéka 400 newtonméter, amiből 320 már 2000-től kihasználható. Álló helyzetből 4,8 másodperc alatt gyorsul százra, innen 34 méter alatt fékezhető nullára.
Mitsubishi Pajero Evo – A Pajero Evolution pontosan azért jött létre, hogy a Mitsubishi rajthoz állhasson a Párizs-Dakar-ralin. Motorja 3,5 literes V6-os, 275 lóerős 6500-as fordulatszámnál, automata váltója pedig ötfokozatú. Hajtásláncát erős igénybevételre tervezték. Elöl-hátul Torsen rendszerű önzáró differenciálművet kapott állandó összkerékhajtással. Futóműve elöl dupla lengőkaros, hátul multilink, kimondottan a Pajero Evo számára fejlesztve. Ritka darab, amit egyre jobban felfedeznek az autógyűjtők.
Ferrari FF – 2017-ben még arról írtunk, hogy akciós áron árulják a spanyol királyi család által használt Ferrari FF-et. Ma már úgy tűnik, jobban jártak volna, ha várnak pár évet, hiszen ezt is keresik, a furcsa négyüléses Ferrari lassan beérett, és már vannak, akik felfedezték értékeit. A Ferrari 2011-ben mutatta be az FF modellt, amely a Ferrari Four kifejezésből – amely a négykerék-hajtásra utalt – kapta a nevét. A 2016-ig gyártott modellben 6,3 literes V12-es szívómotor és hétfokozatú, automata váltó dolgozik. A 660 lóerős szívómotorral 3,7 másodperc alatt katapultálja 100-ra a kocsit, végsebessége 335 km/óra.
Jaguar XKR – Nehezen ütötte át az ingerküszöböt a 2000-2005 között gyártott generáció, sokáig mellőzött darab volt, de a jóslatok szerint már érdemes pénzt fektetni a klasszikus angol túrakupéba. A típus kupé és kabrió karosszériával is fellelhető, szívómotorral (XKR) és kompresszorral is (XK8). 4,2 literes V8-as motorja 300 lóerős szívó kivitelben, a feltöltött 400 lóerőt tud.
Chyrsler Prowler – Az 1997-es Chyrsler Prowler egy elfeledett, sőt bukott próbálkozás a modern hot-rod megteremtésére. Különc stílusa teljesen egyedülálló, a frontrész kialakítása a nyitott sárvédőkkel egyszerre idézi az 1930-as éveket és a modern versenyautókat. Gyenge pontja a motorja volt, V8-as helyett egész modellciklusa alatt csak V6-os motorokkal és automata váltóval árulták. Igaz, ezek a 3,5 literes hathengeresek ugyanúgy tudtak 215-250 lóerőt kiviteltől függően, mint a korabeli Chrysler Magnum nyolchengeresek. Ma viszont már a forma vélhetően eladja, egy ilyennel a világ bármelyik nagyvárosában elgurulva garantáltan születnek majd az Instagram-posztok.
Jeep CJ-8 – A CJ-8 gyártása csak 1981-től 1986-ig tartott népszerűségét még az sem növelte, hogy az akkori amerikai elnöknek, Ronald Reagannek is volt egy. Scramblerként is ismert volt a modell, ami egy külső grafikákból és egyedi kerekekből álló megjelenési csomagot takart, de értelemszerűen ez nem minden CJ-8-asnál érhető tetten. Arról azonban a mai napig vitatkoznak, hogy 1985 vagy 1986 volt-e az utolsó gyártási év, ha az utolsó 128 modell még 1985-ben elhagyta a gyártósort.
Lamborghini Countach – Ezt azért mi is megtippeltük volna. Az 1974-ben bemutatott, egészen 1990-ig gyártott olasz gép mindig is vágyott tárgy volt, a háromféle 3,9, 4,8, illetve 5,2 literes V12-es motorral készült legendából viszont most kifejezetten a 25. évfordulós 1989-ben készített Anniversary kivitelt ajánlották a szakértők. Ezen már látszik Horacio Pagani kéznyoma, az agresszív aero kiegészítők, teljesítménye pedig tisztes érték, 461 lóerő.
Chevrolet Impala SS (1965-70) – A híres középkategóriás V8-as szörnyek, amelyek uralják az izomautókról szóló beszélgetéseket, évekkel ezelőtt berobbantak a piacra, és áruk már csillagászati. Ennek ellenére még mindig van néhány igazi nyolchengeres legenda, ami alacsonyabb áron szerezhető be. Ebbe a kategóriába esik a Chevrolet Impala SS, amely 6,5 literes V8-assal került forgalomba.
Ford Thunderbird (1964-66) – Ha az 1960-as évek közepéről származó Ford kabrióra gondolunk, akkor automatikusan az eredeti 64-66-os Mustang jut eszünkbe. A korabeli T-bird azonban jobban felszerelt, nagyobb V8-assal érkezett, és alacsony, karcsú megjelenése is különlegesebb, megérdemli a figyelmet. Ezt meg is kapja, miután felkerült az idei listára.
Chrysler Town & Country – Számunkra kissé ismeretlen kategória, de az Egyesült Államokban egy feltörekvő klasszikus ez a Chrysler. Soros nyolchengeres motorja ma már igazi műszaki kuriózum.