A világ 2016-ban ismerte meg a Nikola Motor Company nevét. A cég alternatív hajtású nyerges vontatókat kívánt fejleszteni és gyártani. Ezek között volt (lett volna) gázturbinás-áramfejlesztős, hidrogén-üzemanyagcellás, és akkumulátoros elektromos is. A cég ipari kémkedés miatt beperelte a Teslát, és több száz darabra vonatkozó szállítási megállapodást kötött jelentős logisztikai szolgáltatókkal. 

Rács mögé küldik a villanykamionos csalót 1

Mire azonban a tisztán elektromos nyerges vontatók gyártása beindult volna, már a szövetségi hatóságok nyomoztak a cégalapító Trevor Milton után, mert felmerült a gyanú, hogy az egész vállalkozás egy alaposan kitervelt csalás. A potenciális együttműködők mind kihátráltak a Nikola mögül, a cég részvényeinek értéke a mélybe zuhant, és bár Milton szerint összeesküvés áldozata lett, a nyomozás kiderítette, hogy valóban minden fontos kérdésben átverte befektetőit.

Azt állította például, hogy házon belül fejleszti akkumulátorait, pedig beszállítótól vásárolta azokat; nem felelt meg a valóságnak, hogy a cég a semmiből épített egy platós kisteherautót; ami pedig a Nikola One nyerges vontatót illeti, annak idején az egész világot bejárta a hír, hogy a járóképes prototípus valójában egy hajtáslánc nélküli héj volt csupán, amit legurítottak egy enyhe lejtőn.

Rács mögé küldik a villanykamionos csalót 7

Ezek alapján egy szövetségi bíróság most decemberben négy év letöltendő börtönbüntetésre ítélte a csalót. Az ítélet nem jogerős, Milton szabadlábon fellebbezhet.

Az ügyészség ugyanakkor megtámadta az ítéletet: ők legalább tizenegy évre rács mögé küldték volna a 41 éves Miltont.