Jövőre indulhat el Zalaegerszeg bekötése a hazai gyorsforgalmi hálózatba. A 44 kilométeres szakasz megépítésének teljes költségét 400 milliárdra becsülték, ami azt jelenti, hogy kilométerenként 9,2 milliárd forintba fog kerülni.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) keddi közleménye szerint az M76-os „nem a legdrágább autópálya lesz Magyarországon, hanem az eddigi legnehezebb domborzati viszonyok között megépülő, legkorszerűbb hazai gyorsforgalmi útszakasz”. A gyorsforgalmi úton harminckilenc híd és négy völgyhíd épül majd.

A beruházásban Zalaegerszeg, valamint Keszthely négysávos kapcsolata mellett a sármelléki repülőtér bekötése, Fenékpuszta és Sármellék között pedig a 76-os főút fejlesztése is megvalósul, továbbá Nemesrádó területén az út üzemeltetési feladatait is ellátó korszerű üzemmérnökségi telepet is építenek.

Indulhat a legdrágább magyar autópálya építése 1

Az ÉKM azt is írta, hogy az épülő gyorsforgalmi út nemcsak egy Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő szakasz, hanem egy úgynevezett „okosút” is. A beruházásba olyan elemek és innovatív megoldások kerülnek, amelyeknek üzemeltetési, baleseti tapasztalatait kielemezve felhasználhatóak lesznek a későbbi útfejlesztések megvalósítása során is.

Beépítenek egy mozgatható terelőfalrendszert, a Rolling Barrier „görgős korlát” védelmi rendszert, a Blue System „drótkötél korlát” rendszert, egy motoros alácsúszásgátló rendszert, a szemből történő útra hajtásra figyelmeztető rendszert, valamint okosvilágítást, napelemeket, valós idejű szenzorokat és automatikus jégmentesítést is.

A beruházás keretében ezen kívül nagysebességű járműtesztelésre alkalmas, közel 11 kilométer hosszúságú, 26 méteres koronaszélességgel rendelkező, autópálya-keresztmetszetű tesztszakasz is épül a ZalaZone járműipari tesztpálya igényeihez szükséges műszaki megoldások elvárásainak megfelelően.