A tipikus dumák. Aki sokat járt autópiacokon, vadászott már párszor a megfelelő használt autóra, projektautót akart magának, és felhívott pár tucat embert, az garantáltan találkozott ezekkel a mondatokkal. Kifogások, hanták, amelyeken akkor röhögünk, ha nem dőlünk be nekik!
Csak egy aksi kell bele, és indul
Ez igazi szürke zóna, lehet, hogy főnyeremény a gép, de az esély igen kicsi, egy autó ezernyi probléma miatt nem képes életre kelni, és ha az eladó nem veszi a fáradságot, és szerez legalább egy kölcsönzött akkumulátort az eladáshoz, akkor vagy magasról tesz az egészre, vagy várja azt a verebet, aki már nem akar visszafordulni a kapuból, és elviszi úgy, ahogy van, beállt motorral.
Szakértő, aki szerint nincs nagy baja
Ebbe könnyű belefutni, személyes tapasztalat. Az autószerelők között akadnak szemérmetlenül hantázók, akik tudják, érzik, amikor a mezei autós „szakértőként” tekint rájuk. Mert ő csak tudja, miért kellene ide harmadik fél, még egy ember a vizsgálathoz?
Simán rámondja az oda-vissza szétrohadt küszöbre, a rozsdás köldökzsinóron lógó lengőkarra, hogy „főnök, majd visszahozod, ha lesz pénzed, és megoldjuk neked, mégis az én autóm volt, jó lesz újra látni”.
Ezeken a helyeken, ahogy záródik a műhelykapu, úgy felejtheted el a figurát örökre.
Orvos, női, idős tulaj
Örökzöld, egy igazi kedvenc. Mintha a tulajdonos neme, foglalkozása, származása egyenlő lenne egy autó jó állapotával. A naponta öt kilométert hideg motorral, befogott kézifékkel városban gurított gépnek hiába nyugdíjas a tulajdonosa, a használat módja már meghatározza az autó műszaki jellemzőit.
Kivételek viszont mindig vannak, ilyen ennek a fehér Mazda2-esnek is a története:
Jó szerkezeti, illetve motorikus állapot
Magyarul: indul, van benne akkumulátor, és talán forgalmi is jár hozzá. Ezt fedi itthon a „jó szerkezeti, illetve motorikus állapot”. Ennél persze megnyugtatóbb volna, ha, illetve helyett azt olvashatnánk, hogy remek motorikus és szerkezeti állapotban van az autó. Ám ez is rámondható bármire, ami nem füstöl kéken és nincs háromból összeróva. Az igazán nyerő autókra alkalmazható a „motorikusan és szerkezetileg hibátlan”.
Ennek testvére a feszes futómű, ami egy 30 éves Suzuki Swift esetén hangzik igencsak érdekesen, de találkoztunk már ilyennel.
Apróságok vannak rajta, adok hozzá alkatrészt
Ha a végtelen szívások vonatára váltunk jegyet csak oda, és tudjuk, mire vállalkozunk, akkor ez teljesen rendben van. Ez az úgynevezett projektautó tipikus leírása, amikor az ember gyakorlatilag vesz egy félig kibelezett roncsot meg egy utánfutónyi lomot hozzá, és otthon legózhat kedvére az ítéletnapig.
Ha viszont napi használatra keresünk autót, akkor ezt a tipikus szöveget jobb, ha kerüljük. Eleve az apróságokat javíthatja maga a tulaj is, ha csak „pár perc az egész”, és „simán megcsinálná ő is” még eladás előtt. A raklap alkatrész pedig magáért beszél, nem véletlenül kerültek beszerzésre.
Tudom, miről beszélek, volt tizenéves Alfánk, lerohadt öreg Mercedesünk, ezekhez valahogy mindig termett egy almásládányi kacat, amit nem a gyűjtőszenvedélyem hozott össze.
Magamnak hoztam be
Ott áll a kertvárosban fotózott autó, frissen lemosva, még csöpög róla a víz. Csábítóan csillog, rajta a ropogós, új magyar rendszám, kevés kilométerrel. Mellé jár egy paksaméta papír, szintén friss, élénk színű pecsétekkel a szervizekről, tehát minden rendben!
Olcsó is, tökéletes állapotú, az év vétele, szinte repülnek ki az ember kezéből a húszezresek, mert az eladó sem egy kivikszolt romot akar elpattintani. Nem zugnepper ő, de ilyen a sors: élete autóját hozta be magának, amire valahogy ráunt négy hónap alatt. Van ilyen.
Full-full, M Packet
LÉZERXENON, PIRÍTÓS ÜLÉS, IDŐZÓNÁS KLÍMA. Így csupa nagybetűvel féloldalas felsorolás az extrákról. Nyilván van, aki ezek szerint keres autót, vannak különc vásárlók, akiknek a bixenon fényszórók nélküli autók nem léteznek, Fordból csak Ghia jöhet, BMW-ből az M Packet, ami külön kategória a piacon. használt-BMW-hirdetések örök klasszikusa, helytelenül.
Németesen M-Paket lehetne, c nélkül és lehetőleg nagy P-vel, mivel a német minden főnevet nagy kezdőbetűvel ír. Angolul sem stimmel, mert ott package a csomag, de magyarul sem adja ki, mert a hazai importőr M felszereltségnek, illetve M felszereltségi csomagnak hívja. De a nepperzsargonban és a fórumokban a sportcsomag ebben a formában gyökeresedett meg, legalább passzol a folytatáshoz: nagy kerék, nagy zene.
X-edik autóként használt
Ez az egyik legjobb duma, amin mindig röhögök. Második, harmadik, sőt, van, aki végletekig emelve a tétet negyedik autóként hivatkozik az eladó kocsira. Mégis ez mit jelent? A sorrend? Méretben vannak egymás után állítva, magasság szerint? Vagy a vásárlás ideje a mérvadó? Értem én, hogy a használatra akarnak utalni. A tipikus „második autó”, amit csak ünnepnapon, tavasszal, lágy meleg szellővel kísért napokon gurít ki a tulaj, elmegy vele fagyizni a család, majd hazaérve lepöckölik róla a légyszart is.
Hát még a negyedik autó! Az szinte fiatalodik a korral.
Nos nekünk is két autónk van. Az egyikkel napi szinten ingázunk Budapestre, 80 kilométer oda-vissza. A másikkal reggel mennek a gyerekleadó körök, egy rövid, igazi motorgyilkos út, de kirándulni is ezzel megyünk 4-500 kilométert. Melyikre írjam, ha eladom valamelyiket, hogy „második autóként használt”?
Napi használatban van
Olcsó autók hirdetéseiben visszatérő fordulat. Egyik jelentése, hogy a hirdető szerint reggelente beindul. Távolabbi értelme, hogy nem a rekettyés tövéből kell kirángatni a tengelyig besüppedt autót, amiben a tyúkok laknak.
Lábon jött haza németből
Tényleg? Mesélj még! Ha egy autóval nem lehet egy teletankot kifogyasztani egy fenékkel, és elautózni 5-6-700 kilométert, akkor el lehet tépni a forgalmi engedélyt. Ez a szöveg orvosi nyelven a „műtét sikerült, de a beteg meghalt” szinonimája. Ilyen kocsiért már illik trélerrel menni, a feléből alkudni, és saját műhellyel nekivágni a kalandnak, mert ha ezek megvannak, akkor még lehet jó üzlet a végén.