Alig néhány nappal azután, hogy 1000 kilométeres utazással demonstrálta hajtástechnológiájának tényleges hatótávolságát, a kínai Nio újabb lenyűgöző újdonságról számolt be: egy technológiai nap keretében bemutatták az ET9 fastback luxusszedánt.
Az ET9 ugyanazt a formátumot követi, mint a Toyota Crown Sedan, ám annál sokkal nagyobb – még Bentley Flying Spurnél is hosszabb.
Nio ET9 | Bentley Flying Spur | Rolls-Royce Ghost | ||
Hosszúság | mm | 5325 | 5316 | 5545 |
Szélesség | mm | 2016 | 1987 | 1979 |
Magasság | mm | 1620 | 1484 | 1550 |
Tengelytáv | mm | 3250 | 3194 | 3295 |
Ezen a rengeteg helyen mindössze négy embernek kell osztoznia. Az utastér teljes hosszában húzódó középkonzol mindenféle digitális szolgáltatásokat kínál. A hátsó ülésekbe két tucatnyi házon belül fejlesztett, szabadalmaztatott technológiát építettek be. A háttámla 45 fokig dönthető, az üléspozíció 11 állásban szabályozható, és ha túl erősen süt a nap, hét árnyékolót húzhatunk be egy mozdulattal.
Az ET9 érdemi elemei is tele vannak innovációkkal, a több mint félezer szabadalmaztatott megoldáson belül 17 világelső technológiát említ a sajtóközlemény. A kifinomult futómű elektronikus kormányművet, hátsókerék-kormányzást és aktív felfüggesztést kombinál, a NIO szerint ez a hármas társítás is világújdonság.
Az elektromos hajtáslánc is különleges: a 900V-os hálózat akár 600 kW-os töltést tud fogadni, a legnagyobb töltőáram 765A. Ez azért fontos, mert a Nio az akkumulátorok gyors cseréjében látja az elektromos közlekedés jövőjét, és minél gyorsabban tudják feltölteni a csereként leadott, lemerült akkut, annál hamarabb fogadhatják a következő ügyfelet. Az akkumulátor cseréje elvileg három perc alatt lezajlik, ám ha nincs a közelben ilyen állomás, az ET9 hagyományos gyorstöltőre is köthető: ha találunk 600kW-osat (ld. alább) 5 perc alatt 255 kilométerre elegendő energiát vehetünk magunkhoz.
Hiperautóhoz hipertöltőt fejlesztett a Nio
Az ET9 világpremierjével egy időben új, negyedik generációs akkucserélő állomását is bemutatta a Nio. A PSS 4.0 más márkákkal is kompatibilis, és 22 százalékkal gyorsabb cserét tesz lehetővé.
Az ehhez kapcsolódó hipertöltő 1000V csúcsfeszültségre, 765A maximális áramerősségre képes. A folyadékhűtésű rendszer 640 kW-tal tölti az akkumulátorokat, az energiaellátáshoz a tetőn elhelyezett napelemek is hozzájárulnak; ezek éves szinten állítólag 18 ezer kWh-t tudnak termelni.
A töltőrendszer automatikusan állítja be az optimális töltési teljesítményt. 2024-ben 1000 akkucserélő állomást és 20 000 töltőt készül üzembe helyezni a Nio – hogy ez mind Kínában, vagy globálisan értendő, ezt nem tudjuk.
Az ET9 természetesen hálózatba kapcsolt, intelligens, önvezető jármű, amelynek központi agyát szintén házon belül fejlesztette a Nio: a futómű, a kijelző, a hajtáslánc, a vezetőtámogató rendszerek és a felhő mind összehangolt vezérlés alatt állnak. Ez egyben a menetbiztonságot is magasabb szintre emeli: ahogy a repülőgépeknél, itt is redundáns rendszer állnak tartalékban, hogy meghibásodás esetén átvegyék a balesetmegelőző rendszerek szerepét.
A Nio ET9 is Kínában már előrendelhető, de az átadások majd csak 2025 első negyedévében kezdődnek. Ez egyben azt is jelenti, hogy a modell esetleges európai bevezetésére sem számíthatunk ennél korábban.