Napjainkban könnyen kiszámítható egy autómodell életpályája: bemutatkozik az adott generáció, 3-4 év múlva, a tervezett félidő táján jön egy ráncfelvarrás, majd újabb 3-4 év múlva jöhet egy újabb generáció, vagy éppen a kivezetés a piacról.
Az ilyen faceliftektől a legtöbb esetben megjelenésbeli változtatásokat kapunk kívül és belül egyaránt, de nem példátlan a motorkínálat frissülése sem. Ha egy márka arculatot vált, az is megjelenhet a frissítéskor, de változhat többek között a fedélzeti rendszer is. Az Opel Corsának azonban mindebből csak nagyon kevés jutott. Úgy is mondhatnánk, hogy megúszósra vették az egészet, legalábbis ez az érzésem.
Külső
Elég, ha kívülről látszik a változás – talán ezt gondolták Rüsselsheimben, amikor nekikezdtek a feladatnak, a hatodik generációs Corsa ráncfelvarrásának. Felkerült az autó orrára az Opel Vizor, a fekete terület a LED-fényszórókkal a széleken, ehhez hozzáigazították a lökhárítót, hátul pedig szélesre húzták az eddig a bal hátsó lámpa alatt, sokkal kisebb méretben elhelyezett típusfeliratot. Most messziről látszik a csomagtérfedélen a C O R S A felirat.
A kötelező kör ezzel le is tudva, és abból a szempontból igaza is van a dizájnereknek, hogy ami jó, azt nem kell piszkálni. Az autó ugyanazokra az alapokra építkezik, mint a Peugeot 208, mégis megmaradt benne a Corsa-vér, ez mindenképp pozitívum.
A hivatalos hazai Corsa-prospektusban 2024 január első napjaiban még a facelift előtti Corsa adatai szerepeltek az új autó mellett. Friss vázlatrajzokra a német árlistában bukkantam: ezekről leolvasható, hogy 4061 mm hosszú, kihajtott tükrökkel 1960, behajtottal 1765 mm széles és cápauszony-antennával 1435 mm magas az autó.
Tesztautónk GS kivitelű volt, melynek külső jellegzetességei a fekete Opel-logók, a fekete tető és B-oszlop valamint a hatszögmintás hűtőrács. A 17 colos gyémántvágott könnyűfém felni feláras, alapesetben 16 colos jár a Corsához.
Belső
Belül már nem szúrnak olyan hamar szemet a változások, mint kívül. A legnagyobb újítást a frissített infotainment jelenti, mellyel találkozhattunk már az újabb Peugeot- és Citroën-modellekben. Teljesen digitális is lehet a műszeregység, ebben az esetben 7 colos felületen jelennek meg az adatok. Lépkedni a bal bajuszkapcsoló segítségével lehet az oldalak között.
Középen 10 colos érintőképernyővel találkozunk. A fedélzeti rendszer menüje egyszerű és átlátható, és mivel vezeték nélkül is képes tükrözni a mobilunkat, gyakorlatilag csak akkor találkozunk vele, amikor a klímabeállításokkal foglalkozunk. Kapott fizikai gombokat is a klímavezérlés, de hogy honnan jöjjön a levegő, azt a képernyőn kell kitapogatnunk. Fura ez a félmegoldás.
Eltűnt a bumfordi fokozatválasztó kar, helyére a Stellantis számos modelljéből ismert kapcsoló került. A beltér kellemes hangulatú, még a sok fényes felületű műanyag ellenére is. A színes külső után a belső kissé monokróm, a fehér sáv szinte elvész a műszerfalon.
Kényelmesek a fűthető ülések, egyidejűleg jól is tartanak. Hétköznapi használatra és hosszabb utakra egyaránt ideálisak, az ülőlap hosszával pedig a nyurgább lábúak is elégedettek lehetnek. Széles tartományban állítható a bőrborítású, fűthető kormány és az ülés pozíciója is, legfeljebb a hátsó sor jár pórul egy langaléta sofőr mögött.
A 178 centimre állított ülés mögé az 1,90-es tartományban játszó utas feszengve fért be, a fejtérrel pedig már kb. 183 centitől meggyűlhet az ember baja. Kisautóknál ez azért nem meglepő. Az már inkább, hogy panorámatető is rendelhető az autóhoz, ami jópofa dolog, de további centiket vesz el a fejünk fölül.
Csomagtere 309 literes, alapterületére pont befér egy nagy bőrönd és két laptoptáska állítva. Mindent ledöntve 1081 literre nő a raktér, de ezt valószínűleg soha senki nem tudja majd maximálisan kihasználni. Nem is ezt várjuk el a Corsától és versenytársaitól.
Pozitívum, hogy a Corsa rejt egy pótkerék-rekeszt is a csomagtartó szintje alatt. Remek dolog az is, hogy belül több kisebb-nagyobb tárolót is találunk: minden ajtóban van zseb, középen ott a pohártartó és a könyöklő alatti rész, a kesztyűtartó pedig meglepően mély.
Technika
Kissé átalakult az Opel Corsa F motorkínálata. Van tisztán elektromos verzió belőle 136 lóerővel és 357 km-es vagy 156 lóerős villanymotorral és 405 km-es hatótávval. Dízel már nincs, ettől a motortól megváltak.
Hamarosan érkezik a hibrid erőforrással szerelt változat, várhatóan két verzióban, 100 vagy 136 lóerővel. A 48 voltos kisegítő hibridrendszerben a villanymotor mindkét esetben 21 kW teljesítményű, 55 Nm maximális nyomatékú és a hatfokozatú duplakuplungos sebességváltóba integrálták. Az apró (432 Wh) lítium-ion akkumulátorról akár egy kilométeren keresztül képes minimális nyomatékigénnyel elektromos üzemben haladni (magyarul csorogni) az autó, míg ha gyorsítani kell, a villanymotor besegít a benzinesnek. Részletek ebben a cikkünkben.
A benzinmotorok mindegyike 3 hengeres, 1199 köbcentis. A sor leggyengébb tagja a szívó 75 lóerős változat, ötfokozatú kézi váltóval. A már turbós, 100 lóerős verzióból van hatfokozatú kézi váltós verzió is, a tesztautóban azonban az Aisin-féle nyolcgangos automatával dolgozik. A kínálat csúcsa a 130 lóerős kivitel, szintén a nyolcfokozatú automatával.
Minden Corsához jár a vezetéstámogató csomag, amely tartalmaz sebességtartót, a sebességkorlát-felismerő rendszert, a gyalogos- és kerékpáros -felismerést és az automatikus vészfékező rendszert is. Alap az aktív sávtartó és a fáradtságjelző is, a tempomat viszont nem adaptív.
Vezetés
Alig hallható módon indul be a háromhengeres erőforrás a kulcs elfordítása után. Ez a kulturáltság mindvégig az útitársunk lesz, hang- és zajproblémákra átlagos használat mellett nem fogunk panaszkodni a Corsában.
A 100 lóerős teljesítményű, 205 Nm csúcsnyomatékú motor minden feladatot megold, városon belül és kívül sem volt olyan helyzet, amikor kevésnek érződött volna a tudása. Ennek előcsalogatása azonban időigényes: nem érdemes agyatlanul taposni az alumínium pedálokat, nagyobb gázfröccsökre érezhetően lassabban reagál a rendszer.
Minden bizonnyal ezért az Aisin automata váltója a felelős. Bizonyítékként a 0-100 km/órás sprintidők szolgálnak: az ugyanilyen erős, hatfokozatú kézi váltós Corsa 9,9 másodperc alatt éri el a háromjegyű sebességtartományt, míg az automatának ehhez 10,8 másodperc kell.
A gázreakció idejét érdemben nem gyorsítja a sport üzemmódra váltás sem, de egyszerű trükkjével, a kisebb sebességi fokozaton való működésével harapósabbá válik a kocsi. Belenyúlhatunk mi is az automata működésébe a kormány váltófülein keresztül.
A nyolc fokozatnak hála sosem pörög magas fordulatszámon a motor huzamosabb ideig. Pontos fordulatszámokat lehetetlen leolvasni a műszeregység vékonyka, emelkedő oszlopairól, de városban 50-es tempónál kb. 1600-at forog a főtengely. 90-nél elég hetedikig felváltania a rendszernek, és így is csak 1900-ig nő a fordulatszám, autópályán pedig 2100-2200 körül mozog a mutató, már nyolcadikban.
Szokás városi autóként hivatkozni a Corsára – maga az Opel is így tesz –, azonban azon kívül is egy jól használható autóról van szó. Könnyen manőverezhető és parkolható a kocsi, fordulóköre 10,74 méteres.
Kormányzása kevés erőt igényel, mégsem válik idegessé országúton sem. Közvetlen az egész, pontosan helyezhető az autó orra a kanyarívekre és ezt a sofőr is érzi. Ezek a tulajdonságok széles körben népszerűvé tehetik az autót.
Felfüggesztése miatt talán mégis inkább a városi teljesítménye az erősebb. Feszesebb hangolású az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű, alacsonyabb tempónál is érezni benne az úthibákat, de képes úgy csillapítani a fekvőrendőröket, hogy kis túlzással alig érzünk belőlük valamit.
Nagyon jó a Corsa úttartása és kanyarstabilitása is, a magyar utakon azonban ez a kihegyezettség visszaüt. Ez inkább a hazai nyomvályús, széttöredezett aszfalt kritikája, amivel azért megküzdött a kisautó. Volt, hogy a sávtartó választóvonalnak nézte a kigödrösödött utat, így a kormányzásba még a rendszer is megpróbált beleszólni.
Nem tartozom azok közé, akik első mozdulatból kinyomják a start-stop rendszert, a Corsában azonban közel álltam ehhez. Míg más autók várnak a teljes megállás után valamennyit a leállással, itt rögtön jön a motorleállítás, majd az azonnali újraindítás, ha még csorogna az ember egy métert.
Meglepődtem, amikor átvettem a tesztautót, és láttam, hogy az előző néhány száz kilométer átlagfogyasztása 8 liter felett volt a fedélzeti számítógép szerint. Sokalltam ezt az értéket, de városi körülmények között tényleg képes benyelni ennyi benzint 100 kilométeren a Corsa – ugyanakkor volt, amikor 5 literrel is elpöcörgött.
Hosszabb utakon sem ugrik meg vészesen a fogyasztás. Országúton 5-6 literrel beéri, autópályán 6,6-7,1 liter között változtak az értékek. Végül 6,7 liter lett az átlag, melyben, ha csak kicsit is, de az autópályás kilométerek száma dominált. Valószínűleg kézi váltóval kevesebbet fogyasztana, de aki a komfortot választja, annak a váltó felára mellett a tankolásnál is áldoznia kell.
Költségek
6,19 millió forint a Corsa indulóára, ebben a 75 lóerős szívó benzines dolgozik. A 100 lóerős nyolcfokozatú automata kerek egymillióval kerül többe, GS felszereltségi szinttel (megjelenésbeli eltérések, továbbfejlesztett infotainment, elektromosan behajtható tükör, tolatókamera, parkolóradar) pedig 7,85 millió Ft a vételár.
Kardio vörös metálfényezéssel, 17 colos felnivel, ülés- és kormányfűtéssel és automata klímával a tesztautó vételára kb. 8,5 millió forint, Panorámatetővel (+200 ezer forint) és LED Mátrix fényszórókkal (+370 ezer forint) 9 millió fölé is nőhet a végső vételár. A 130 lóerős Corsa GS esetében további félmillióval kell kalkulálni.
Komoly fegyvertény, hogy a Peugeot 208-cal szemben jelentős, 800-900 ezer forintos árelőnye van a Corsának közel azonos felszereltségi szintekkel. A Volkswagen Polo a 20 ezer euró feletti indulóárával a kanyarban sincs, a Škoda Fabia és az új Hyundai i20 azonban megfontolandó alternatíva lehet.
Az Opel Corsa és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Corsa 1.2 Turbo (aut.) (100 LE) | 7 190 000 |
Škoda Fabia 1.0 TSI DSG (115 LE) | 7 261 000* |
Peugeot 208 1.2 PureTech (6 seb. kézi) (100 LE) | 7 460 000 |
Hyundai i20 1.0 T-GDi DCT (100 LE) | 7 749 000 |
Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG (95 LE) | 9 000 000* |
*Az importőr euróban megadott listaára átszámítva, 1 EUR = 382 Ft
Értékelés
Nem sok téren változott a ráncfelvarrással az Opel Corsa, ám ez nem is feltétlenül baj. Bevált recepten ne változtass – tartja a mondás, és valóban, miért is változtatnának azon, ami alapjaiban jó? 2023 első 11 hónapjában – a Sandero, a 208 és a Clio mögött – az immár félig német, félig francia négykerekű Európa negyedik legnépszerűbb kisautója volt. A Corsa még mindig tartja magát a crossoverek és az SUV-k térhódításának korában.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|