Akár mámoros bulival, akár korai fekvéssel telt a szilveszter, ébredés után fájdalmas üzemanyagárakkal találkozhattunk a benzinkutakon. A jövedéki adó emelése még feljebb verte az üzemanyagok árát, ebben a cikkben olvashattok az adóemelés hátteréről és arról, milyen csapásokat jelentettek a kormány döntései a versenyhelyzetre az üzemanyagpiacon.

Egyszeri autósként marad az a kérdés, hogy milyen autóval lehet tompítani a 20+20 forintos áremelkedés hatását? Érdemes lehet a sokak által eleve elutasított dízelek felé fordulni? Az öngyulladásos motorú autók ázsiója sokat csökkent az elmúlt nyolc évben. Az egyik fő tényező a Volkswagennél kipattanó és sok más márkát is érintő emissziós csalási botrány, a másik a nem ritkán gusztustalanul visszatekert órás dízelek fenntartásával szerzett rossz tapasztalat, mert a 150-200 ezer kilométeresnek hazudott autók azokat a hibákat produkálták, amik a valójában megtett 400-600 ezer kilométer után jönnek elő.

Drága lett a benzin, mit tehetek? 1

Megkönnyítendő a döntést, a használtan népszerű autók közül összegyűjtöttünk néhány típust a benzines és a vele összevethető dízelváltozat üzemanyagköltségének kiszámításához. Itt a legtöbb esetben benzines szívómotort vetünk össze a teljesítményben vele összemérhető turbódízellel. (A kivétel a BMW 535i és a második generációs Peugeot 308.) Az adatok sok autóhasználó által megadott értékekből számított átlagok, amelyek tapasztalataink szerint valóságosak.

Használt autók átlagfogyasztása benzines és dízelmotorral

Típus  Fogyasztás benzinből l/100 km  Fogyasztás dízelből l/100 km
Toyota Avensis III (2008-2018) 7,46 (1,8-147 LE) 6,10 (2,0 D-4D-126 LE)
Ford Mondeo Mk4 (2007-2015) 8,67 (2,0-145 LE) 6,68 (2,0 TDCi-140 LE)
BMW 5 (F10, 2010-2017) 10,55 (535i-306 LE) 8,35 (535d-300-313 LE)
Citroën Berlingo (B9, 2008-2018) 7,98 (1,6 VTi-98/120 LE) 6,13 (1,6 HDi-90-120 LE)
Volkswagen Touareg (7L, 2002-2010) 15,69 (3,2-220/241 LE) 11,52 (3,0-224/240 LE)
Peugeot 308 1,6 (T9, 2013-2021) 6,87 (1,2 PureTech-110/130 LE) 5,10 (1,6 HDi-100-120 LE)
Opel Zafira B (2007-2012) 8,24 (1,8-115/140 LE) 6,54 (1,9-120 LE)
Renault Fluence 7,12 (1,6 16V-110 LE) 5,26 (1,5 dCi-110 LE)
Mazda6 (GJ/Gl, 2012-től) 7,17 (2,0 Skyactiv-G-145/165 LE) 6,16 (2,2 Skyactiv-D-150 LE)
Suzuki SX4 6,86 (1,5-99 LE) 5,73 (1,6 DDiS-90 LE)

Közúti átlagfogyasztási adatok, liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de

Ökölszabályként úgy érdemes számolni, hogy a dízelnél nagyjából 30 százalékkal fogyaszt többet a benzines. A táblázatban szereplő autók között van ennél nagyobb különbség a Volkswagen Touareg és Renault Fluence esetében, és kisebb is, ha egy benzines a maga mezőnyében különösen takarékos.

Ilyen motor a kettővel ezelőtti 5-ös BMW benzinese az 535i-ben. Az N55B30 igazán takarékos motor a kettős megfúvású turbófeltöltővel és a Valvetronic-rendszerrel, amiben a fojtószelep funkcióját kiváltja a szelepemelés módosítása. (De azért a motorban ott van a pillangószelep is.)

Drága lett a benzin, mit tehetek? 29

Rituálisan teletankoltam a család összes autóját december végén, ennyit tudtam menteni a helyzeten

Az üzemanyagköltségeket egy diszkont benzinkút 2024. január 2-án érvényes árai alapján számoltam, ahol az első körös januári emelés után és a második emelés előtt a 95-ös literje 554 Ft 90 fillérbe került, a gázolaj ára 594,9 Ft literenként. Ez a szint alacsonyabb a legtöbbünkhöz legközelebb eső töltőállomások árainál és a NAV 2024-es üzemanyag-elszámolási iránymutatásánál. Az adóhatóság összege a benzinre 583, a gázolajra 614 Ft literenként, ehhez van közel a mindenkori piaci átlagár is, de akinek fontos az üzemanyagköltség, eddig is megtalálta a kevésbé drága lehetőségeket.

Rövid távra, kis időre nem éri meg a dízel

Lássuk, hogy ezek az autók mennyivel hagynak több pénzt a zsebünkben dízelmotorral! Kétféle távon kalkuláltuk a megtakarítást. Mivel a spórolás nem az idővel arányos, hanem a megtett kilométerekkel, a saját autóhasználata alapján mindenki megbecsülheti, hány évi használatnak felel meg ez a futásteljesítmény az ő esetében.

Drága lett a benzin, mit tehetek? 30

Takarékos és megbízható benzines motorok ellenében nem lesz gazdaságos használtan a dízelt választani

Dízelmotorral elérhető üzemanyagköltség-megtakarítás 30 és 150 ezer km megtételével, forint

Típus  Ft/30k km  Ft/150k km
Toyota Avensis III (2008-2018) 153.199 765.996
Ford Mondeo Mk4 (2007-2015) 251.115 1.255.575
BMW 5 (F10, 20010-2017) 266.034 1.330.170
Citroën Berlingo (B9, 2008-2018) 234.410 1.172.050
Volkswagen Touareg (7L, 2002-2010) 555.940 2.779.700
Peugeot 308 1,6 (T9, 2013-2021) 233.452 1.167.260
Opel Zafira B (2007-2012) 204.519 1.022.595
Renault Fluence 246.514 1.232.570
Mazda6 (GJ/Gl, 2012-től) 94.215 471.075
Suzuki SX4 119.351 596.755

Sok múlik a helyes döntésben a kinézett autó dízel-benzines párjainak fogyasztáskülönbségén. A kiugróan takarékos benzinesekkel az a helyzet, mint a Suzuki SX4-nél: túl kicsi a dízel megtakarítási potenciálja ahhoz, hogy nyerő legyen. A 100 km-en 7,5 litert fogyasztó harmadik generációs Avensisből is vonzóbb az 1,8 Valvematic a vonatkozó dízelnél. A 2012 utáni Mazda6-ból a dupla turbós dízelmotorokkal akkor sem foglalkoznék a rossz szerviztapasztalatok miatt, ha 4 liter volna a fogyasztáskülönbség 100-on, nem pedig ennek negyede. 

Mennyit költhetünk, ha javítani kell egy modern dízelt?

Injektorok bevizsgálása és felújítása: kb. 75 ezer Ft/befecskendező
Injektorok cseréje feltanítással: kb. 120 ezer Ft/befecskendező
Adagoló és nagynyomású üzemanyag-szivattyú felújítása, ill. cseréje: 150-400 ezer Ft
Kettős tömegű lendkerék: kb. 180-300 ezer Ft + a kuplungcsere költsége munkadíjjal
Turbófelújítás, feltöltőcsere: kb. 150-350 ezer Ft
Kipufogógáz-visszavezető szelep cseréje (EGR-szelep): kb. 100-150 ezer Ft

Drága lett a benzin, mit tehetek? 31

Elhasználódott kettős tömegű lendkerék. Az európai dízelek alkatrészára jellemzően alacsonyabb, mint az ázsiai modelleké

Egy közös nyomócsöves dízelnél az injektorok állapotára a mennyiségi korrekciós értékekből következtethetünk, ami működő motornál kiolvasható a motorvezérlésből. A kettős tömegű lendkerék elhasználtságának felismeréséről itt olvashattok, ebben a cikkben a modern dízelekkel adódó javítások költségét jártuk körül.

Nem elég csak tankolni a benzinesbe sem

Más autóknál viszont erősen megfontolandó a dízel, ha nem akarunk egy-két év után autót cserélni. Két faktor nagyon fontos a döntésben a lehetséges dízeljavításokkal kapcsolatban. Biztosan ne gondoljátok, hogy egy benzines autó motorjával nem lesz semmi gond ugyanezen a távon! Az ékszíjtárcsa elnyíródása tényleg tipikus dízelbaj, de ne bízzatok abban, hogy az Otto-motorral (benzinessel és LPG-ssel) nem kell a keverékképzésben a befecskendezőkre, benzinszivattyúra vagy a gyújtásban a kábelek, trafók cseréjére költeni. Ezek egyenként inkább tízezrek, mint százezrek, de kiadások.

Az sem biztos, hogy ez a benzines szívómotor az olajfogyasztás miatt nem igényel legalább egy kisebb javítást a dugattyúgyűrűk és a szelepszárszimeringek cseréjével, úgy 250-300 ezer forintból. És itt az elméleti összehasonlítási alap egy szívó benzines motor szívócső-befecskendezéssel, nem pedig a méretcsökkentés korának kis hengerűrtartalmú, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős, nagynyomású befecskendezős motorgenerációja, amiknél a fő fejlesztési cél a CO2-emisszió leszorítása és a flottaemissziós büntetőadók elkerülése, illetve mérséklése volt. És amely motorok 50-80 ezer km megtétele után is súlyos hibákat produkálhatnak.

Drága lett a benzin, mit tehetek? 32

Kiváló dízel a Fordokba, Volvókba és főleg a PSA-csoport autóiba beszerelt, 1997 köbcentis négyhengeres. Nagyok a különbségek az egyes autótípusok között, 2012 utáni Mazda6-ból csak benzinest vennénk

A másik a drága dízeljavítások bekövetkezésének valószínűsége. Nagyon kevés esély van rá, hogy valakinél az összes esedékes legyen pár éven belül, tehát cserélnie vagy felújítania kelljen az injektorokat, a nagynyomású szivattyút, a turbófeltöltőt, a részecskeszűrőt és a kettős tömegű lendkereket, valóban egymillió Ft feletti összköltséggel.

Van, aki így jár és kifizet mindent, de ő az összes drága javítás után legyen annyira racionális, hogy használja az autót minél tovább! Mert ezzel a kocsiba eddig beleborított százezreket és milliókat ő tudja amortizálni, nem a következő gazda, akinek erre már nem kell költenie. De megértjük, hogy mennyire nehéz kitartani egy autó mellett, amelyik csak viszi a pénzt és látszólag nincs vége. Ám a bármilyen használt autón előforduló hibákat el kell választani az üzemanyagfajtához kötődő meghibásodásoktól, a fűtőmotor, a generátor, a klímakompresszor, az óracsoport és a légkondicionálás ilyen-olyan csöve elromolhat bármilyen autóban.

Drága lett a benzin, mit tehetek? 33

Erős motorolaj-fogyasztás több használtan megvett benzinest sújt, mint dízelt, erre is gondoljatok!

Biztos megtakarítás vs. lehetséges szervizkiadás

Arra is gondoljatok, hogy a fogyasztáskülönbségen megfogható összeg biztosra vehető kiadáscsökkentés, a drága javítások bekövetkezte viszont nem az. Van, aki nem ússza meg, más igen. Használtan vett autóknál ez sokszor szerencse dolga, még gondos átvizsgálás után beszerzett autóknál is.

Tehát a megtakarítás reményében használt dízel autót venni rizikóval jár. A keveset autózók közül azoknak jó megoldás, akik képesek ennek a kockázatát belátni és elfogadják, hogy időnként otthagyhatnak a szerelőnél 200-500 ezer forintot az autó egyes főegységeire, hogy utána ezekkel az alkatrészekkel 150-250 ezer kilométert újra megtehessenek.

Drága lett a benzin, mit tehetek? 34

Keveset autózóknak nem éri meg a használt dízelek kockázata, jobban járnak benzines autóval

Akinek ez nem passzol az életviteléhez és nem tud a megtakarításaiból előrántani hasonló összeget az autó javítására, ráadásul a kuporgatás idejére autó nélkül maradna, az vegyen inkább egy szívó benzines motorú autót, amire a tankolásokkal a végén többet költhet, de kisebb tételekben és kevésbé fenyegetik egyszeri nagy kiadások.

Aki sokat megy a kocsival, évente 25-30 ezer kilométernél többet és hosszabb időre megtartja az autót, annak a dízelt javasoljuk a benzines helyett. Az egyik tényező a megtakarítás a kisebb fogyasztáson, ami biztos, szemben a javítások szükségességével. A turbós dízelmotor nagyobb ereje biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi az utazásokat.

Nem mindegy, hogy a 130-nál ötödikben 3900-as fordulatszámon vonító motorral küzdesz, vagy 2400-as fordulat körül, hatodikban, jelentős erőtartalékokkal utazol egy dízelben. Minél közelebb érünk az új autókhoz és minél inkább egy kis köbcentis, benzines turbómotor az alternatíva, annál több érv szól a dízel mellett. De a dízelt itt európai márkák autóira értsétek, ezeknek az alkatrészköltsége jellemzően kedvezőbb, mint az ázsiai modelleké.

Drága lett a benzin, mit tehetek? 36

Turbómotoros benzinesek is használhatók autógázzal, nem csak szívók. Most is 300 Ft körül tankolható az autógáz literje

Jó lehetőség az autógáz is

Aki pedig kis kockázatvállalási hajlammal szeretne a dízelek árszintjén vagy jóval alatta autózni, gondoljon a benzin- és autógáz-üzemű autókra! A literenként most is 300 forint körül tankolható LPG-vel szívó és a nem közvetlen befecskendezéses turbós benzinesek is nyerő alternatívát jelentenek. Mert az olcsóbb üzemanyagon sokkal többet lehet spórolni az autógázas kocsikkal, mint 100 kilométerenként kétliternyi fogyasztáskülönbségen a dízelekkel.