105 662 darab használt személyautó állt forgalomba Magyarországon tavaly, derül ki a Datahouse statisztikáiból, ami jelentős visszaesés: 20 433 darabbal és 16,2 százalékkal kevesebb a 2022-es számoknál. Két évet nézve még látványosabb a csökkenés, 26 540 személyautóval és 20,8 százalékkal kisebb az import.
Vagyis sokkal nagyobb a visszaesés a(z olcsóbb) használtaknál, mint a (drágább) újaknál, az új személyautók forgalomba helyezése ugyanis 3,4 százalékkal mérséklődött tavaly 107 715-re. Az Európa-szerte legsúlyosabb pénzromlás valószínűleg fájdalmasabban érintette a jellemzően használtakat vásárló magánszemélyeket, mint a cégeket, amelyek az újak nagyjából 80 százalékát vették idehaza.
De mi jött be legnagyobb számban nyugatról, milyen márkákat és modelleket preferáltak a nepperek és a vásárlóik 2023-ban?
A márkák sorrendje
Megkérdőjelezhetetlen a Volkswagen első helye, messze a legnépszerűbb márka használtan, mint látni fogjuk a modellek toplistáján, a Golf és a Passat a dízelbotrány és a villanyautók határozott nyugat-európai térnyerése ellenére ott van a legtöbb nepper trélerén.
Minden márka termékéből kevesebb érkezett be tavaly a top 10-ben, mint két éve, azonban érdemes megnézni, hogy a legkevésbé a német prémiumtrió személyautóinak csökkent az importja. Audiból és Mercedesből szinte pont ugyanannyi érkezett egy mínusz 20 ezer darabos piacra.
Márka | Darab, 2023 | Változás 2022-höz képest, darab | |
1. | Volkswagen | 13 703 | -1456 |
2. | Ford | 9496 | -1369 |
3. | Opel | 9283 | -3226 |
4. | Audi | 7293 | -77 |
5. | Mercedes | 6326 | -96 |
6. | BMW | 5937 | -908 |
7. | Toyota | 5343 | -1955 |
8. | Hyundai | 4699 | -1836 |
9. | Kia | 3819 | -1377 |
10. | Honda | 3525 | -1014 |
A 20-as lista második felében találunk egy szem márkát, amelynek ebben a gyenge évben is növekedett a behozatala, nem meglepő módon egy prémium az, a Volvo. (Ugyan nem fért be a legnépszerűbb húszasba, de a Tesla is ilyen – a márkáról alább írunk még.) Nem akarunk messzemenő társadalmi következtetéseket levonni az új és használt személyautók forgalomba helyezéseiből, de mintha minden egy irányba mutatna: több példa azt üzeni tavalyról, hogy minél drágább átlagosan egy márka vagy modell, annál inkább megmaradtak a vásárlói.
Márka | Darab, 2023 | Változás 2022-höz képest, darab | |
11. | Renault | 3451 | -959 |
12. | Škoda | 3232 | -253 |
13. | Peugeot | 2710 | -740 |
14. | Fiat | 2646 | -666 |
15. | Mazda | 2580 | -976 |
16. | Nissan | 2304 | -917 |
17. | Volvo | 2175 | +138 |
18. | Citroen | 2152 | -737 |
19. | Suzuki | 1987 | -356 |
20. | SEAT | 1891 | -388 |
Továbbra is tart a németek dominanciája, az első hat márka személyautói ide tartoznak, ugyanakkor a használtan forgalomba álltak között magasabb a franciák aránya, mint az újaknál. Jelentős különbség még az új autók vásárlásával összevetve a használtak importjánál, hogy a Toyota – amely ott piacvezető – itt csak hetedik. A Suzuki ott második, itt csak tizenkilencedik. A németek és a prémiumok változatlanul felülreprezentáltak, válság ide vagy oda.
A modellek sorrendje
Az első tízből kilenc német személyautó, bocsánat csehek, a VW-csoport Legójából épített Octaviát itt és most szintén annak tekintjük. Az ázsiai gyártók termékeiből mindössze egyedül a Kia Ceed népszerű, francia, vagy pláne olasz autó régóta nincs a szürkeimportos lista élmezőnyében. Rendkívül népszerűek a Volkswagen, az Opel és a Ford modelljei – amint láttuk, ez a három gyártó vezeti a márkalistát.
Modell | Darab, 2023 | Változás 2022-höz képest, darab | |
1. | Volkswagen Golf | 3765 | -551 |
2. | Ford Focus | 3467 | -407 |
3. | Volkswagen Passat | 3214 | -202 |
4. | Opel Astra | 2396 | -925 |
5. | Opel Corsa | 1827 | -753 |
6. | Opel Meriva | 1732 | -615 |
7. | Audi A4 | 1626 | -325 |
8. | Kia Ceed | 1620 | -670 |
9. | Škoda Octavia | 1460 | -19 |
10. | Ford Fiesta | 1432 | -519 |
A Škoda Octavia éve volt a tavalyi idehaza, az új forgalomba helyezéseknél 11 hónapon át első helyen állt, eközben azt látjuk, hogy a használtak között sem érintette meg különösebben a válság. A lista élmezőnyében három Opel modell és a Kia Ceed importja csökkent a leginkább.
A húszas lista második felében a Hyundai i30 behozatala esett a legnagyobb mértékben, a Volkswagen Touran és a Ford C-Max elég jól tartotta a 2022-es darabszámokat tavaly is.
Modell | Darab, 2023 | Változás 2022-höz képest, darab | |
11. | Hyundai i30 | 1352 | -699 |
12. | Volkswagen Polo | 1345 | -229 |
13. | Honda Jazz | 1329 | -389 |
14. | Audi A3 | 1265 | -227 |
15. | Honda Civic | 1178 | -250 |
16. | Volkswagen Touran | 1124 | -21 |
17. | Toyota Yaris | 996 | -344 |
18. | Ford Mondeo | 942 | -126 |
19. | Ford C-Max | 926 | -52 |
20. | BMW i3 | 859 | -849 |
Miközben két éve nagyon megugrott a használt elektromos autók behozatala, 2023-ban hatalmasat zuhant. A legnépszerűbb BMW i3-asból gyakorlatilag feleannyi jött csak be, mint egy évvel korábban, de a Nissan Leaf (a 2023-as 597 darabbal szemben 2022-ben 898 jött be) és a Renault Zoé 545 vs. (689) importja is látványosan lecsökkent.
Fittyet hányt erre a Tesla, amelyet tavaly nagyrészt még állami támogatással vásárolhattak például a németek: a három modelljükből együttesen 1483 darab jött át használtan a határon, szemben a két évvel korábbi 808 darabbal. Meglátjuk, miként alakul ez idén.
Méretkategóriák szerint az arányok
Egészen más a megoszlás, mint az újonnan vásárolt személyautóknál, ott tarolnak a SUV-ok. A használtautós import uralkodói – ahogy láttuk – még a régi jó ismerősök: a Golfok, Focusok, Astrák, valamint a Corsák és a Passatok, valamint társaik. Alig akad mutatóba a modellek toplistáján egypár SUV. Összesen is csak bő 10 százalék az arányuk.