A BBC tudósítása szerint valami nagyon nincs rendben a Forma-1-et is felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA), melynek autósportos vezetői közül rövid időn belül hárman is távoztak.
A sort a „nők a motorsportban” bizottság vezetője, Deborah Meyer nyitotta decemberben, majd karácsony előtt következett az egykori Benetton/Renault- és Williams-sportigazgató, az FIA-hoz való 2023. eleji belépése előtt közvetlenül a Forma-1-nél dolgozó Steve Nielsen. A BBC szerint Nielsen azért lépett ki nem egészen egy év után, mert a felügyelőszervezetnél figyelmen kívül hagyták a versenyirányítás javítását célzó javaslatait. (Friss bejelentés szerint utódja a korábban az F1-ben a Red Bullnál és a Saubernél, később a DTM-ben a BMW-nél tapasztalatokat szerzett Tim Maylon lesz.)
Őket követte most a formaautós bizottság műszaki igazgatója, az FIA előtt hosszú ideig a McLarennél dolgozó Tim Goss. A BBC értesülése szerint Gossnak „elege lett” az FIA belső működéséből.
A tudósítás hozzáteszi, hogy egy nem nevesített Forma-1-es szakember szerint „kész káosz” van most az FIA-nál, nem egész két hónappal az idény indulása előtt.
Nem világos, a távozásoknak van-e közük az F1 szereplői és vezetése, illetve az FIA-elnök Mohammed bin Szulajm között a tavalyi év során a 11. csapat felvétele és egyéb témák kapcsán kiéleződött hatalmi harchoz, mindenesetre az elnök – a fenti hírektől függetlenül – a német Motorsport Magazinnak adott interjújában hangsúlyozta, továbbra sem hátrál.
„Én csak átláthatóságot és sportszerűséget akarok. Engem nem motiválnak a részvényárfolyamok. A sportszerűség az én dolgom. Az FOM, a Liberty tekintetében mi szabjuk meg az átláthatóságot, ami jó. Legyen világos, hogy én kit és mit képviselek: én vagyok a családfő. Az FIA nem szolgáltató. Persze néha egészséges is a feszültség, mert az hozza ki a legjobbat a felekből. Olyasmi, mint a szervezetnél: ha reggel úgy ébredünk, hogy fáj valamink, legalább tudjuk, hogy valami nincs rendben” – magyarázta.
Szulajm leszögezte, hogy míg az F1 résztvevői, tulajdonosai jönnek-mennek, a világbajnokság jogait birtokló – és bérbe adó – FIA marad, ő maga pedig a Forma-1 javáért tevékenykedik.
„Megértem a Libertyt is, ők a haszonért vannak itt, ezért vették meg az F1-et. Okos emberek, támogatom őket. Engem ugyanakkor az FIA tagszervezetei választottak meg, hogy az FIA legjobb érdekeit szolgáljam. Én nem kapok ezért fizetést, de nem is bánom, tudtam ezt előre. Az FIA nonprofit szervezet, a bevételeink nem részvényesekhez, cégvezetőkhöz, tulajdonosokhoz mennek. Mi a felszerelésre, és a versenyfelügyelők, versenyigazgatók továbbképzésére költjük azokat.”