Visszatekintő rovatunkban immár 1994 a legrégebbi időpont, ami rengeteg autós érdekességet tartogat, csakúgy, mint 2004, vagy 2014. Harminc éve még csak fejlesztés alatt álló lehetőség volt az a technika, amit ma szinte minden autóban megtalálunk, de van ami örök: az emberek közötti viszony, aminek elmérgesedése kortalan jelenség. Erre példa az angol Trabant-gyűjtő esete, akinek 49 autós flottája szúrta a szomszéd szemét. Végül pedig elolvashatjuk mit gondoltak a villanyautók környezetterheléséről tíz éve, ez is tanulságos így egy évtized távlatából.

1994 – irányba állít az elektronika, avagy a menetstabilizálás hajnala

Ekkoriban még a blokkolásgátló volt a fő biztonsági eszköz, de a Mercedes-Benz már tudta mi a következő lépés, a fékezéssel korigáló menetstabilizáló rendszer. Később igen jól jött nekik ez a fejlesztés, hiszen a jávorszarvas teszten szó szerint csúnyát bukó első generációs A-osztályban már tömegesen alkalmazták, ami megmentette a modell karrierjét. 

A Mercedes-Benz német autógyár olyan számítógépes biztonsági rendszert fejlesztett ki, amely bizonyos balesetveszélyeket előbb észrevesz, és korrigál, mint az autó vezetője – jelentette az AP a gyár sajtóközleménye nyomán. A többéves fejlesztés után kidolgozott, „vezetésellenőrző rendszer” névre keresztelt berendezés elektromos érzékelői és szoftverje milliomod másodpercenként ellenőrzi, hogy az autó hajszálpontosan abba az irányba megy-e, amerre a sofőr kormányozza.

Felháborodott a szomszéd a Trabant-gyűjtemény miatt 1

Bár az A-osztály miatt figyelt fel mindenki a technikára, az első modell, amibe belerakták az ESP-t a S 600 Coupé volt

Ha megállapítják, hogy nem, a megfelelő oldalon a féket igen rövid időre automatikusan működésbe léptetve a helyes irányba terelik az autót. Így elvileg megelőzhetik, hogy a kocsi bármikor eltérjen a vezetője által diktált iránytól. A rendszer mindenekelőtt csúszós utakon és erős szélben nyújthat hathatós segítséget.

A közlemény azt is tartalmazza, hogy az új rendszerrel felszerelt autók a jövő év közepén jelennek majd meg az európai piacokon. A Mercedes-Benz észak-amerikai vállalatláncának elnökhelyettese, Karl-Heinz Faber az AP-nek nyilatkozva úgy ítélte meg, hogy a vezetésellenőrző rendszer a leghatékonyabb biztonsági berendezés az ABS – blokkolásgátló – fékrendszer kifejlesztése óta.

2004 – Felháborodott a szomszéd a Trabant-gyűjtemény miatt

London,2004. március 5., péntek (MTI/AFP) – Nem akármilyen vihart kavart 49 Trabant Közép-Anglia egyik festői fekvésű falujában, mivel a „trabi-gyűjtemény” nem felel meg a helyi előjáróság ízlésének. Graham Goodall nyugállományú mérnök, Middleton-by-Youlgreave helység lakosa szeretett Trabantjait házának kertjében sorakoztatta fel és úgy tartja, hogy a Trabant „csodálatos autó amelynek a világörökség részét kellene képezni”.

A Peak District Nemzeti Park illetékesei azonban másként vélekednek és mivel számos panasz érkezett hozzájuk az 58 éves Goodall szomszédjaitól, úgy határoztak, hogy a mérnöknek legkevesebbnegyven Trabanttól meg kell válnia.

Felháborodott a szomszéd a Trabant-gyűjtemény miatt 2

Goodall azonban nem nyugszik ebbe bele és – mint mondja – kész akár az emberi jogok strasbourgi bíróságához is panasszal fordulni. Azt sem tartja lehetetlennek, hogy a Trabant-ellenes döntést akár tudatalatti német-ellenesség is befolyásolhatta. Fogadni merne, hogy senki nem panaszkodna, ha történetesen Rolls-Royce vagy Jaguár kocsikról, nem pedig Trabantokról lenne szó.

Felháborodott a szomszéd a Trabant-gyűjtemény miatt 3

A 49 darabból álló gyűjtemény 2004-ben.
Fotó: Rui Vieira (Photo by Rui Vieira – PA Images/PA Images via Getty Images)

2004 óta már tudjuk, hogy a pereskedés elérte a célját, Goodall, miután bírságot helyezett kilátásba a hatóság végül eladta a gyűjteményt.

2014 – A villanyautó nem terheli olyan mértékben a környezetet mint a belső égésű motorral szerelt verzió

Az elektromos autók minden ellenkező híreszteléssel szemben valóban környezetkímélők – állapítja meg a WirtschaftsWoche Online (wiwo.de) hírportál egy szakértői elemzés megállapításaira hivatkozva.    

A környezetvédelmi hatástanulmányok végzésére szakosodott amerikai Automotive Science Group (ASG) vizsgálatának eredménye cáfolja azt a sokak, még a Greenpeace környezetvédő szervezet által is osztott véleményt, miszerint az elektromos járművek valójában semmivel sem terhelik meg kevésbé a környezetet, mint az üzemanyag-takarékos modern benzinmotoros járművek. Egyrészt azért, mert az üzemelésükhöz szükséges áramot nem feltétlenül „tiszta” módon állítják elő, másrészt legyártásuk maga sem éppen környezetbarát folyamat.

Felháborodott a szomszéd a Trabant-gyűjtemény miatt 4

Az ASG 45 paraméter figyelembe vételével értékeli az Egyesült Államokban értékesített gépjárműveket a környezetvédelem, a társadalmi felelősségvállalás és a költséghatékonyság szempontból.
Az Automotive Performance Index (API) értékelése a modell teljes élettartamát figyelembe veszi, tehát éppen úgy kiterjed a járművek előállítására, mint üzemeltetésére és újrahasznosítására.

A 2014-es API-rangsor a kisebb járműkategóriákban egyértelműen a tisztán elektromos, illetve a hibrid autók előnyeit domborítja ki.

A kompakt (amerikai) kategóriában az összesített értékelés győztese a Ford Focus Electric lett, ami egyúttal a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás terén is a legjobbnak bizonyult. A kategóriában az összesített értékelésben a Ford Focus Electric modellt a Chevrolet Volt, a Toyota Prius c, a Honda Insight és a Nissan Versa Sedan követi.

A középméretű járműkategória összesített győztese a 2014-es rangsorban a mostanra már 100 ezer példányban értékesített Nissan Leaf lett. A rangsorban utána a Ford C-Max Energi és a C-Max Hybrid, a Toyota Prius Plug-in és a Prius Hybrid, valamint a Honda Accord Plug-in követi. A kategória környezetvédelmi és társadalmi felelősségvállalási szempontok szerinti győztese szintén a Nissan Leaf lett.