Visszatekintő rovatunkban immár 1994 a legrégebbi időpont, ami rengeteg autós érdekességet tartogat, csakúgy, mint 2004, vagy 2014. Harminc éve még csak fejlesztés alatt álló lehetőség volt az a technika, amit ma szinte minden autóban megtalálunk, de van ami örök: az emberek közötti viszony, aminek elmérgesedése kortalan jelenség. Erre példa az angol Trabant-gyűjtő esete, akinek 49 autós flottája szúrta a szomszéd szemét. Végül pedig elolvashatjuk mit gondoltak a villanyautók környezetterheléséről tíz éve, ez is tanulságos így egy évtized távlatából.
1994 – irányba állít az elektronika, avagy a menetstabilizálás hajnala
Ekkoriban még a blokkolásgátló volt a fő biztonsági eszköz, de a Mercedes-Benz már tudta mi a következő lépés, a fékezéssel korigáló menetstabilizáló rendszer. Később igen jól jött nekik ez a fejlesztés, hiszen a jávorszarvas teszten szó szerint csúnyát bukó első generációs A-osztályban már tömegesen alkalmazták, ami megmentette a modell karrierjét.
A Mercedes-Benz német autógyár olyan számítógépes biztonsági rendszert fejlesztett ki, amely bizonyos balesetveszélyeket előbb észrevesz, és korrigál, mint az autó vezetője – jelentette az AP a gyár sajtóközleménye nyomán. A többéves fejlesztés után kidolgozott, „vezetésellenőrző rendszer” névre keresztelt berendezés elektromos érzékelői és szoftverje milliomod másodpercenként ellenőrzi, hogy az autó hajszálpontosan abba az irányba megy-e, amerre a sofőr kormányozza.
Ha megállapítják, hogy nem, a megfelelő oldalon a féket igen rövid időre automatikusan működésbe léptetve a helyes irányba terelik az autót. Így elvileg megelőzhetik, hogy a kocsi bármikor eltérjen a vezetője által diktált iránytól. A rendszer mindenekelőtt csúszós utakon és erős szélben nyújthat hathatós segítséget.
A közlemény azt is tartalmazza, hogy az új rendszerrel felszerelt autók a jövő év közepén jelennek majd meg az európai piacokon. A Mercedes-Benz észak-amerikai vállalatláncának elnökhelyettese, Karl-Heinz Faber az AP-nek nyilatkozva úgy ítélte meg, hogy a vezetésellenőrző rendszer a leghatékonyabb biztonsági berendezés az ABS – blokkolásgátló – fékrendszer kifejlesztése óta.
2004 – Felháborodott a szomszéd a Trabant-gyűjtemény miatt
London,2004. március 5., péntek (MTI/AFP) – Nem akármilyen vihart kavart 49 Trabant Közép-Anglia egyik festői fekvésű falujában, mivel a „trabi-gyűjtemény” nem felel meg a helyi előjáróság ízlésének. Graham Goodall nyugállományú mérnök, Middleton-by-Youlgreave helység lakosa szeretett Trabantjait házának kertjében sorakoztatta fel és úgy tartja, hogy a Trabant „csodálatos autó amelynek a világörökség részét kellene képezni”.
A Peak District Nemzeti Park illetékesei azonban másként vélekednek és mivel számos panasz érkezett hozzájuk az 58 éves Goodall szomszédjaitól, úgy határoztak, hogy a mérnöknek legkevesebbnegyven Trabanttól meg kell válnia.
Goodall azonban nem nyugszik ebbe bele és – mint mondja – kész akár az emberi jogok strasbourgi bíróságához is panasszal fordulni. Azt sem tartja lehetetlennek, hogy a Trabant-ellenes döntést akár tudatalatti német-ellenesség is befolyásolhatta. Fogadni merne, hogy senki nem panaszkodna, ha történetesen Rolls-Royce vagy Jaguár kocsikról, nem pedig Trabantokról lenne szó.
2004 óta már tudjuk, hogy a pereskedés elérte a célját, Goodall, miután bírságot helyezett kilátásba a hatóság végül eladta a gyűjteményt.
2014 – A villanyautó nem terheli olyan mértékben a környezetet mint a belső égésű motorral szerelt verzió
Az elektromos autók minden ellenkező híreszteléssel szemben valóban környezetkímélők – állapítja meg a WirtschaftsWoche Online (wiwo.de) hírportál egy szakértői elemzés megállapításaira hivatkozva.
A környezetvédelmi hatástanulmányok végzésére szakosodott amerikai Automotive Science Group (ASG) vizsgálatának eredménye cáfolja azt a sokak, még a Greenpeace környezetvédő szervezet által is osztott véleményt, miszerint az elektromos járművek valójában semmivel sem terhelik meg kevésbé a környezetet, mint az üzemanyag-takarékos modern benzinmotoros járművek. Egyrészt azért, mert az üzemelésükhöz szükséges áramot nem feltétlenül „tiszta” módon állítják elő, másrészt legyártásuk maga sem éppen környezetbarát folyamat.
Az ASG 45 paraméter figyelembe vételével értékeli az Egyesült Államokban értékesített gépjárműveket a környezetvédelem, a társadalmi felelősségvállalás és a költséghatékonyság szempontból.
Az Automotive Performance Index (API) értékelése a modell teljes élettartamát figyelembe veszi, tehát éppen úgy kiterjed a járművek előállítására, mint üzemeltetésére és újrahasznosítására.
A 2014-es API-rangsor a kisebb járműkategóriákban egyértelműen a tisztán elektromos, illetve a hibrid autók előnyeit domborítja ki.
A kompakt (amerikai) kategóriában az összesített értékelés győztese a Ford Focus Electric lett, ami egyúttal a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás terén is a legjobbnak bizonyult. A kategóriában az összesített értékelésben a Ford Focus Electric modellt a Chevrolet Volt, a Toyota Prius c, a Honda Insight és a Nissan Versa Sedan követi.
A középméretű járműkategória összesített győztese a 2014-es rangsorban a mostanra már 100 ezer példányban értékesített Nissan Leaf lett. A rangsorban utána a Ford C-Max Energi és a C-Max Hybrid, a Toyota Prius Plug-in és a Prius Hybrid, valamint a Honda Accord Plug-in követi. A kategória környezetvédelmi és társadalmi felelősségvállalási szempontok szerinti győztese szintén a Nissan Leaf lett.