Kihirdették a 2024-es elektromos autó támogatás részleteit. A 2016-ban sikeresen elindított állami támogatást idén megreformálták, most a magánvásárlók helyett pedig a vállalkozásoknak, egyéni vállalkozóknak kedvez az állam némi vissza nem térítendő pénzzel. Mivel egyéni vállalkozó lehet bárki (futár, fodrász, színész, ügyvéd…), egy darab autóra is lehet igényelni a támogatást, ami akár lehet családi autó is, így a teherautók mellett nagy százalékban fontosak a személyautók is.
Február 1.-jével indul a pályázatok beadása villanyautó támogatásra, és akár már egyetlen autóra is igényelhető. A teljes keretösszeg 30 milliárd forint, amiből 10,8-at lehet felhasználni Budapesten, a fennmaradó részt pedig vidéken. Összesen 9375 projekt támogatására lesz elég ez az összeg, amit 2026-ig lehet felhasználni.
A kormány most nem számít olyan dömpingre, mint 2016-ban, ilyen kondíciók mellett vélhetően nem csak egy hónapig lesz szabad pályázható összeg, hosszabb, elnyújtott időszakban számítanak az igénylések beérkezésére
Akkumulátorkapacitás (kWh) | M1 kategória esetén az egy gépjárműre eső maximális támogatás összege (Ft) | M1 kategória esetén az egy gépjárműre eső maximális nettó elszámolható költség (Ft) |
legfeljebb 41 kWh | 2 800 000 Ft | 11 500 000 Ft |
41 és 59 kWh között | 3 600 000 Ft | 14 000 000 Ft |
59 kWh fölött | 4 000 000 Ft | 20 000 000 Ft |
Akkumulátorkapacitás (kWh) | M2, N1, N2 kategória esetén a maximális támogatás összege (Ft) | M2, N1, N2 kategória esetén a maximális nettó elszámolható költség (Ft) |
legfeljebb 50 kWh | 3 600 000 Ft | 17 000 000 Ft |
50 és 74 kWh között | 3 800 000 Ft | 22 000 000 Ft |
74 kWh fölött | 4 000 000 Ft | 25 000 000 Ft |
Kategóriákra osztva lehet pályázni a támogatás összegére. Függ az autó akkumulátor kapacitásától, valamint attól, hogy személyautóra vagy teherautóra igényelnénk. Minimum 2,8, legfeljebb 64 millió forint összegre nyújthat de pályázatot a vállalkozó maximum 16 autóra, ez viszont attól is függ, mennyi munkavállalóval dolgozik a cég.
- a 10 fő alatti állományi létszámú vállalkozások legfeljebb egy,
- a 10-49 fő közöttiek legfeljebb öt,
- az 50-249 fő közöttiek legfeljebb tíz,
- míg a 250 főnél nagyobb legfeljebb tizenhat autó támogatására pályázhatnak.
Milyen autókra vonatkozik a támogatás?
Meghatározott maximum ár is szerepel a pályázatban, így nem fordulhat elő az, hogy hirtelen ellepik az utakat a több tízmilliós luxus elektromos autók. Személyautók maximum nettó listaára 20 millió forint (Áfával: 25.4 millió Ft) , teherautóknál 25 millió forint (Áfával 31,75 millió forint). Egy autóra vetítve ez sem kevés, több modell esetében a magasabb felszereltség is bőven belefér.
Ezen túl pedig számos márkánál lehet találkozni még több kedvezménnyel, amik az állami támogatással is összevonhatóak, valamint külön a támogatás hatására is készülnek egyedi ajánlatokkal és konfigurációkkal. Megkérdeztük a legtöbb hazai márkaképviseletet, milyen ajánlatokkal várják a villanyautó vásárlókat, és mik a legolcsóbban, vagy ilyen módon legjobb áron elérhető modelljeik.
A legolcsóbb villanyautók márkánként:
Márka | Modell | Listaár (Ft) |
Állami támogatással (Ft) |
Egyéb kedvezmény az állami támogatáson felül |
Audi | Q4 e-tron 45 82 kWh | 22.833.330 | 18.833.330 | várható kedvezmény |
BYD | Doplhin Active 44,9 kWh | 10.978.900 | 7.378.900 | – |
BMW | iX1 66,5 kWh | 18.400.000 | 14.400.000 | – |
Citroën | ë-C4 You 50 kWh | 15.360.000 | 11.760.000 | – |
Cupra | Born 58 kWh | 16.936.538 | 13.336.538 | – |
Dacia | Spring 28,3 kWh | 9.109.000 | 6.309.000 | Készletről 2,1 millió forint kedvezmény |
DS | DS 3 E-Tense Bastille 50 kWh | 15.340.000 | 11.740.000 | Készleten lévő autókra akár 2,7 millió forint, rendelésre flottakedvezmény 6-7% |
Hyundai | Kona Electric 48,4 kWh | 14.499.000 | 10.899.000 | – |
Honda | e:Ny1 68.8 kWh | 20.730.000 | 16.730.000 | 2.4 millió forint kedvezmény |
KIA | Niro EV 64,8 kWh | 17.749.000 | 13.749.000 | várható kedvezmény |
Mazda | MX-30 35,5 kWh | 13.500.000 | 10.700.000 | Készleten lévő autókra 3 millió forint kedvezmény még elérhető |
MG | MG4 51 kWh | 12.899.000 | 9.299.000 | – |
Nissan | Ariya 63 kWh | 20.490.000 | 16.490.000 | 3,2 millió forint kedvezmény |
Opel | Corsa-e 50 kWh | 12.690.000 | 9.090.000 | – |
Peugeot | e-208 50 kWh | 13.940.000 | 10.340.000 | 950.000-1.100.000 Ft |
Skoda | Enyaq 62 kWh | 20.709.823 | 16.709.823 | Várható kedvezmény |
Tesla | Model 3 57,5 kWh | 17.846.900 | 14.246.900 | – |
Volkswagen | ID.3 58 kWh | 17.337.697 | 13.737.697 | várható kedvezmény |
Volvo |
EX30 Single Core 51kwh | 14.490 000 | 10.890.000 | business kedvezménnyel cégeknek a támogatással 10.170.000 Ft |
Azokat a modelleket gyűjtöttük össze, amik piacilag fontosak lehetnek, vagy éppen áruk miatt lehet csábító az ügyfelek részére. Ebből azonnal kiderül, hogy a legolcsóbb elektromos autó, a listaáron 9,1 millió forintért kapható Dacia Spring ára a legalacsonyabb, 2,8 millió forintos támogatással 6,3 millió forintra csökken, de a készleten lévő autókra még további 2,1 millió forint kedvezmény jár, így egy alapfelszereltségű Spring 4,2 millió forintba kerül. A hazai Dacia ennek Cargo, vagyis teherautó kivitelére várja a legnagyobb érdeklődést, amire 3,6 millió forint támogatás igényelhető, így egy készleten lévő autó 3,299 millió forintba kerül, amennyiért már elég csábító vétel.
A top 3 legolcsóbb villanyautók második helyén egy egészen friss érkező, a BYD Dolphin szerepel kicsit kevesebb, mint 11 millió forintos listaárral, ami a támogatással 7,37 millió forintot jelent. Erre nem ad több kedvezményt a márka, de 44,9 kilowattórás akkumulátorával így is jó vételnek tűnik a kínai villanyautó. A BYD hazai képviselete mégis az Atto 3-ra várja a legnagyobb érdeklődést, ami az állami támogatással már 10 millió forint alatt hazavihető.
Listaáron szintén egy kínai modell, az MG 4 a következő szereplő 9,3 millió forinttal állami támogatással, amire további 900 000-et dob rá a márka, vagyis 8,4 millió forintért elérhető már az 51 kilowattórás akkumulátorú változat, aminek hatótávolsága a tesztünkön is hozta közel az ígért értéket, így mindenképp érdemes célkeresztben tartani.
Több mint 7 millió forint kedvezmény
10 millió forint feletti listaáron, de készleten lévő autókra érvényes 3 millió forint kedvezménnyel akár 7,7 millió forintért is hozzá lehet így jutni a Mazda elektromos modelljéhez, az MX-30-hoz. Ez minőségben és kidolgozásban magasan veri a kínai modelleket, de 35,5 kilowattórás akkumulátorával a hatótávolsága leginkább csak a fele, 200 kilométer körüli. Érdemes mérlegelni, kinek mi a fontos.
Az elérhető és az importőröktől kapott információk alapján a legtöbb kedvezményt a Nissannál tudjuk összelapátolni egy modellre, az Ariya esetében összesen 7,2 millió forinttal kevesebbért lehet hozzájutni a 63 kWh-s akkumulátorral szerelt kivitelhez, mint ami a listaár. Vagyis 13 290 000 forintért vihető el, ami alacsonyabb a KIA Niro EV-nél és a Volkswagen ID.3-nál is.
Mind a KIA, mind a Volkswagen kínálatában várhatóak újabb kedvezmények az állami támogatás hatására, ugyanakkor ezek hivatalos s publikus összegeire még legalább pár napot várni kell.
Érkezik pár ígéretes újdonság is a piacra a következő hónapokban. Ilyen például a Peugeot 308 ötajtós és kombi kivitelének elektromos változata, amik listaárából lendületből 2,5 millió forintot elenged az importőr. Így az ötajtós változat már 11,9 millió forinttól elérhető lesz. A Peugeot-nál további érdekességként rengeteg e-Expert teherautót tartanak készleten, amikre az állami támogatás mellett még 23,5% kedvezményt is adnak, így van, amelyik 10 millió forint alatti árat visel, érdemes érdeklődni.
A Renault Megane E-Tech listaárai egyelőre nem érhetőek el, de a márka jobban bízik az új Scenicben, mely mérete és kidolgozottsága, valamint hatótávolsága miatt is vonzóbb lehet. Táblázatunkban összeszedtük az elérhető kedvezményeket, ezek mellett azonban a kereskedésekben eltérő és akár még több, magasabb, különbözőbb kedvezményekkel is lehet találkozni, így érdemes akár több helyről is ajánlatot kérni a kiszemelt villanyautóra.