Szójabab alapú ülésszivacs, joghurtospohárból gyártott csomagtértálcák, tengeri plasztikszemétből előállított elektromos csatlakozók: a Ford évek óta igyekszik innovatív módszerekkel kiváltani az elsődleges alapanyagokat az autógyártásból.
Ezekkel egyrészt ténylegesen csökkenthető a világot elborító szemétmennyiség (még ha sziszifuszinak tűnik is a munka), másrészt kiválóan alkalmasak arra, hogy felhívják a nagyközönség figyelmét a körkörös gazdálkodás fontosságára.
Most újabb fenntartható, megújuló forrásra bukkant a Ford: ezúttal az olajfaültetvények gondozása során keletkező hulladékok újrahasznosításával kísérleteznek.
A Ford által közölt adatok szerint évente 7 millió tonna szerves hulladék keletkezik az olajfák metszése során – hogy ez az egész világra vonatkozó statisztika, vagy csak európai adat, az nem derül ki, mindenesetre eléggé jelentős mennyiségnek hangzik ahhoz, hogy kidolgozzanak egy eljárást ezeknek a nyesedékeknek a feldolgozására.
A teszt során a spanyolországi Andalúziában működő ültetvényekről származó anyaggal dolgoztak – ez a világ első számú olívaolaj-termelő vidéke, így vélhetően itt járt a legkisebb erőfeszítéssel összegyűjteni a nyersanyagot.
A Ford kölni technológiai központja, amely egyébként egy szélesebb körű, szerves anyagok (élelmiszeripari hulladékok) általános feldolgozhatóságát vizsgáló tanulmány keretében kísérletezik az olajfa-hulladékokkal, újrahasznosított polipropilénnel keverte az olajfarostokat (60:40 arányban), az így kapott elegyet felmelegítették, és fröccsöntéssel készítettek belőle alkatrészeket.
Az így kapott komponensek az első tapasztalatok alapján tartósak, így elképzelhető, hogy már a közeljövőben ilyen vagy hasonló anyagokkal csökkenthetik az autóipar műanyag-felhasználását.