Takarékos hajtást rejt a sportos külső 1

34 évvel ezelőtt, 1990-ben mutatkozott be a Renault apró városi autójának első generációja. Az első recept nagyon bevált, az elmúlt évtizedekben igazi sikermodell a Clio, világszerte bő 16 millió darabot adtak el belőle, kétszer nyerte el az Év Autója díjat, és jelenleg már az ötödik generáció fut belőle az utakon, amit 2019-ben mutattak be. Persze a mostani tesztautó már a 2023-ban ráncfelvarráson átesett változat, abból is a csúcsnak számító hibrid hajtáslánccal, és szinte minden létező jóval telepakolva. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 2

Külső

Ráncfelvarrásnál általában nem vagy alig változik a karosszéria mérete, így a frissített Clio is pont akkora maradt, mint volt. 4053 milliméter hosszú, 1798 mm széles és 1440 mm magas, tengelytávja pedig 2583 mm. Stílusban kicsit merészebb az új, vonalai is határozottabbak, amit az új mintájú hűtőmaszknak, a LED-es fényszórónak, és az új, nagyméretű Renault emblémának köszönhet. Újak a lökhárítók is, és kifejezetten izgalmas formát álmodtak a nappali menetfénynek is, ami apró darabokból áll.

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 86

Ez a nappalifény elég ütősre sikerült

A modellfrissítéssel új felnik is kerültek a kínálatba, és új színnel is bővült a lista. Sportos ízt adnak az autónak a látványos felnik, és az azok közepén lévő kék kiegészítő, de a különleges kivitelt jelölő Esprit Alpine embléma is csinos az A-oszlop tövében. Izgalmas még a hátsó ajtó rejtett kilincse, ami a C-oszlop nyílásába nyúlva érhető el, illetve hátul a 3D-s lámpa, a diffúzor a szemérmesen elrejtett kipufogó fölött. 

A változás az alábbi képpáron jól látszik:

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 87
Takarékos hajtást rejt a sportos külső 88

Belső

Többé kevésbé változatlan maradt az utastér is, de az újban javítottak a felhasznált anyagok minőségén, jobbak a kárpitok, és már az alapváltozatban is digitális műszerfallal érkezik a Clio. A Renault- és Dacia-modellekben már látott gombsor, kapcsolók, kezelőszervek itt is ugyanazok, és nem változott az elhelyezésük sem, minden ott van, ahol lennie kell. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 89

Komfortos, felhasználóbarát belső

A klímakonzol gombjai, funkciói vakon is jól kezelhetők, minden funkció logikus helyen van, de nem maradhatott el a nagy érintésérzékeny kijelző sem. Ebből rögtön kétfél méretű is kerülhet egy Clio-ba, a kisebb 7,  nagyobb 9,3 hüvelykes, álló tájolású és kissé ívelt a felülete. Természetesen képes telefontükrözésre is, vezeték nélkül kapcsolódik az Androidos, és az almás telefonokhoz is.

Hogy a folytonos kapcsolat ne járjon együtt azzal, hogy a telefon idő előtt lemerül, vezeték nélküli töltőfelület is található az autóban. Aki a hagyományosabb, vezetékes töltést részesíti előnyben, az két USB aljzat és egy 12 voltos csatlakozó közül választhat. Sőt, van 3,5 mm-es jack aljzat is, ha valamiért kábelen keresztül kívánnál zenét tolni a fedélzeti hifire. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 90

12 voltos és USB töltőcsatlakozók

Ülései szinte indokolatlanul sportosak, de sebaj, legalább kényelmesek és jó az oldaltartásuk is. Az esprit Alpine felszereltséghez járó ülés kék díszvarrást és a háttámlába nyomott A betűt is kapott. Szintén kék díszítést kaptak a biztonsági övek, a szintén sportosra formázott kormány borítását a francia trikolór színeiben pompázó cérnával öltötték össze. Műszerfala egy 10,25 hüvelykes TFT monitor, természetesen változtatható, hogy milyen információkkal szolgáljon vezetés közben. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 91

Alapáras a digitális műszerfal

Helyben nem igazán bővelkedik a Clio, de ilyet ne is várjunk el egy városi kisautótól. Pontosabban annak hátsó üléssorától, mert elöl semmi baj nincs benne. Igazából hátul se, ha valaki nem nő 180 centinél sokkal magasabbra. Csomagtartója aránylag mély és 301 liternyi pakk fér bele, – ez 65 literrel kevesebb a dízel és 81-gyel a hibridtelen benzinesek befogadóképességénél – és a hátsó ülések támlájának lehajtása után 979 literesre bővíthető.

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 92

Érezhetően kisebb a hibrid csomagtartója a sima benzinesénél

Világítás, csomagrögzítő pontok, szatyorkampó egyaránt megtalálható hátul, sőt, egy bazi nagy mélynyomó is. Padlószintje alatt pedig a szokásos gumijavító barkácskészlet helyett szükségpótkerék kukucskál ki a neki kialakított fészekből, az emelő és egyéb szerszámok mellől. 

Technika

Benzines, hibrid és dízelmotorral is kapható a Clio, amiből az utolsó aránylag meglepő fordulat, hiszen manapság divat rettegni és/vagy utálni a dízelmotort. Kisautóban pedig különösen ritka, – bár nem mindig volt ez így, a harmadik és negyedik generációs Clio korában dízelből több ment el, mint benzinesből – hogy megtartsák a gázolajos változatot is, ami 100 lóerős. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 93

A hibriden kívül sima benzines, gázüzemű és dízelmotorral is megvásárolható a Clio

Benzinesből 65, 90, 100 lóerő teljesítményű van a kínálatban, a 100 lóerős kivitel LPG üzemre is képes motor, aminek minden tankját csurig töltve 1000 kilométernél is nagyobb hatótávra képes a Clio. A legerősebb a 145 lóerős E-Tech full hibrid. Ebben a hibrid rendszer a négyhengeres, 1,6 literes, 94 lóerős benzinmotorra épül, amit két villanymotor egészít ki. Ezek közül az erősebb – 36 kW-os – felel az autó mozgatásáért, a másik – 18 kW-os – pedig indítómotor és generátor.

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 94

Versenysport inspirálta a felni dizájnját

A hajtásláncban még van egy kuplung nélküli váltó is, amiben a  villanymotorhoz két, a benzinmotorhoz négy fokozat érhető el, amikből a rendszer akár tizennégyféle variációt is képes összekombinálni. Tisztán elektromos hajtással is képes haladni a hibrid Clio, amihez a csomagtartó alatt lévő 1,2 kWh-s, 230 voltos, 68 darab cellából álló lítiumion akkumulátor adja az energiát. 

Szükség is van a tisztán elektromos üzemre, hiszen kuplung hiányában csak elektromos hajtással képes elindulni az autó, és a hátramenetet is elektromos hajtással oldja meg. A két villanymotor közül az egyik a belső égésű motort indítja, és a motor fordulatszámát állítja be úgy, hogy váltani lehessen.

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 95

A Renault kártyakulcsa a világ egyik legkényelmesebb, legjobban kitalált dolga.

Mivel kuplung nincs a rendszerben és a kapcsolókörmös váltók nem szinkronizáltak, így csak akkor lehet vele váltani, ha azonos fordulatszámon forognak az összezárandó fogaskerekek. A második, nagyobb teljesítményű villanymotornak a hajtás a feladata, de elektromos energia termelésre, visszatöltésre mindkettő képes.

Vezetés

Mivel a Clio kínálat legerősebb példánya a hibrid változat, nem meglepő, hogy aránylag dinamikusan is lehet autózni vele, habár a 9,3 másodperces gyorsulási adat nem túl délceg eredmény. Előnyére válik, hogy ha akarna se tudna nem elektromos üzemmódban elindulni, és bár hamar elfogy az akkumulátorban tárolt energia, ameddig kitart, addig csendesen, finoman halad a Clio. Jól adagolható a fék is, habár a visszatáplálás közbeni motorfék és az üzemi fék működése közti váltás észrevehető. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 96

Jól működnek a vezetőtámogató rendszerek. Van belőlük rengeteg.

A benzinmotor normál városi üzemben néha magától, csak úgy elkezd magasabb fordulaton dolgozni. Ilyenkor tölt egy kicsit az akkumulátoron, – ezt a műszerfal jobb alsó részén lévő szintjelző műszer mutatja – amit hamar fel is tölt. Érdekes, hogy mennyire másként működik ugyanez a rendszer más márkánál, modellnél, mert míg a Clio-ban nem zavaró, a rendszer harmonikusan dolgozik, addig a Nissan Juke-ban gyakran kifejezetten kellemetlenbe hajlik a motor váratlan felbőgése.  

Vezetőtámogató rendszerből sokféle került a Clio-ba, a többi közlekedőre vigyázó vészfékező rendszerektől a 360 fokos képet adó kamerákon át az adaptív, a dugóban araszolást, elindulást, megállást is kezelő távolságtartó tempomatig, sávtartóig. Utóbbi a szerethetőbbek közé tartozik, nem stresszel folytonos nyavalygással, de ha kell, akkor finoman visszahúzza az autót a sávba. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 97

Praktikus, jól használható a belső

Apró méretével a városi szűk utakon igazán elemében van az autó, könnyű vele manőverezni, jönni, menni, parkolni. Futóműve egyaránt megbízhatóan viselkedik a kisebb és nagyobb úthibák leküzdése közben, és még a kanyarokban sem hagyja cserben a vezetőt. Egész meglepő fordulat ez, hiszen ki várna ilyet egy apró, francia autótól. Emellett a kormányzása is pontos, jól eltalált a kormányrásegítés mértéke, egyedül a közvetlenségből tehettek volna még egy csipetnyit a fazékba. De így is várakozáson felüli.

Főleg városban használva, rövid utakat autózva a gyári 4,2-4,3 literes átlagfogyasztási ígéretnél azért több csúszott le a torkán, a teszthét végére 5,4 literes átlagot számoltam. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 98

A hátsó sor nem a megtermett, hosszúra nőtt felnőttek helye

Költségek

A Renault Clio árlistája 6 399 000 forinttól indul, amiért a SCe65 változatot viheti el a vevő. A 90 lóerős TCe 90-ért 6 899 000, míg a dízel dCi 100-ért 7 949 000 forintot kérnek, a hibrid E-Tech full hybrid 145 indulóára pedig 9 999 000. Jelenleg minden változatból van 400 ezer forinttal kedvezőbb áru is. A tesztautó a létező legpuccosabb változat, esprit Alpine E-Tech full hybrid 145 a teljes neve és listaáron 10 799 000 forintba kerül és most ebből is lejön 400 ezer forint. 

Takarékos hajtást rejt a sportos külső 99

Ránézésre nagyon sportos a hibrid Clio

Fényezésből a vérnarancs metál az alapáras, a jégfehér nem metál fényezés ára 100 ezer, a metálfényezések közül a fekete gyémánt, palaszürke 150, a speciális metálfényezések – holdkő szürke, lángvörös, ferrit kék – 175 ezer forintba kerülnek. A pótkerék 60 ezres tétel, és a benzinesekhez rendes, a dízel és hibridekhez szükségpótkereket adnak ennyiért. 

A Renault Clio hibrid és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Clio E-Tech full hybrid 145 (145 LE) 9 999 000
Swift Sport 1.4L lágy hibrid 6MT 2WD (130 LE) 10 450 000
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 116 LE e-CVT (116 LE) 8 040 000
   

Értékelés

Izgalmas külső formájával, kompakt méretével, élhető, felhasználóbarát belsejével a Clio újból roppant népszerű lehet. A komoly motorválasztékból mindenki megtalálhatja a neki ideálisat, a dízeltől a benzinesen,  gázüzeműn át a hibridig, rendelhetők hozzá érdekes extrák, gazdagon megszórható az autó vezetőtámogató rendszerekkel is. Emellett vezetni is klassz, hiszen tisztességes futómű került alá. 

Mellette – Ellene
 
  • Különleges hibrid-hajtás
  • Takarékos üzem
  • Izgalmas külső
  • Klassz futómű
  • Jól használható, praktikus utastér
 
  • Hátsó üléssora szűk
  • Néha indokolatlannak tűnő motorzaj

Szavazás

Hány pontot adnál a hibrid Clio-nak?
átlag
7.66
szavazat
398
Hány pontot adnál a hibrid Clio-nak?