Az elmúlt évtizedek gazdag termésében turkáló visszatekintő rovatunkban az elmúlt 10-20-30 év érdekes híreit, beszámolóit nézzük át. Az aktuális év azonos időszakából merítünk, és válogatjuk ki az újraközlésre érdemes anyagokat.
1994 – Különleges Opel készül Szentgotthárdon
Újabb állomásához érkezett az Opel szentgotthárdi gyárának fejlődése: az ott gyártott Astra típusú személygépkocsik változataként – külön megrendelésre – versenyautókat is készítenek.
A 43 darab speciálisan kialakított és felszerelt autóval a Magyar Autó- és Motor Sportszövetség által szervezett gyorsasági és hegyi versenyen indulnak a közeljövőben a hazai versenyzők a Hungaroringen és Pécs környékén.
A verseny-Astrákat 1600 köbcentis, 100 lóerős, hengerenkénti befecskendezésű benzinmotorokkal gyártják, végsebességük eléri a 180-190 kilométer/órás tempót. A vezetőfülkéjüket egy speciális acélcső kerettel bélelték ki, az ismert autóversenyző, Cserkúti József műhelyének gyártmányával.
A kocsiban csak egy formatervezett ülés van, amelyet biztonsági merevítéssel és feszített övekkel láttak el. A kárpitozás nélküli karosszériába sportkormányt és sport-sebességváltóművet szereltek: a jó kanyarstabilitás és nagy terhelés miatt pedig megerősítették a futóműveket és a lengéscsillapítókat. A verseny Opel Astra speciális kerekeket és gumikat kap a szerelősorokon.
2004 – Szürke autóval jársz és tovább élsz?
A közlekedésbiztonság új adu ásza a gépkocsi színe, és a legjobb, ha metálszürke autót vezetünk – állítja a British Medical Journal legújabb számában megjelent cikk. ABS, dupla légzsák, kipörgésgátló – az autóipar mindent elkövet a közlekedés biztonságáért. Ám van még egy fontos részlet, amelyre ez idáig nem fordítottak kellő figyelmet: ez pedig az autó színe.
Metálszürke autóban jelentékeny mértékben nő az esélye, hogy elkerülhetjük a súlyos baleseteket, míg sötétbarna, zöld vagy fekete járművet vezetve nő a kockázat – állítja tanulmányában az aucklandi egyetem tudományos kutatója, Sue Furness.
A vizsgálatok váratlan kapcsolatot mutattak ki a közúti balesetet szenvedett autó színe és a súlyos sérülések kockázata között. Több mint 1000 balesetet vizsgáltak, amelyek 1998 és 1999 között Auckland környékén következtek be, és az eredmény: egy metálszürke autó vezetőjének 50 százalékkal kisebb az esélye a súlyos sérülésre, mint azoknak, akik más színű gépkocsi volánjánál ülnek.
A vizsgálatot végző kutatócsoport azt állítja, hogy minden egyéb körülményt, amely befolyásolhatta az eredményt – például a vezető nemét, életkorát – figyelembe vettek. Még azt is, hogy a villámgyors, tűzpiros kis sportkocsikkal általában heves és megfontolatlan fiatalemberek döngetnek, míg az idősebbek biztonságosan és öregurasan közlekednek a hozzájuk illő, szürke autókban.
2014 – Nincs kártérítés a kerékgyilkos kátyúk okozta kár miatt
Bizonyítottság hiányában az autókban keletkezett kátyúkárok 40-50 százalékát nem fizetik ki a közútkezelők – közölte a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) kedden az MTI-vel.
Az autó sérülését elsősorban fényképpel lehet bizonyítani, de ajánlott – a méretek érzékeltetésére – beazonosítható eszközt tenni a kátyú, illetve a sérülés mellé. Akit komolyabb kár ért, annak ajánlatos rendőrt hívni, illetve feljegyezni a szemtanúk adatait.
A közútkezelők – a nem kellően dokumentált kátyú, illetve az általa okozott kár mellett – többnyire azzal utasítják el a kártérítést, hogy például a vezető gyorsabban hajtott a megengedettnél, tábla jelezte az úthibát, illetve a vezető elhajtott a helyszínről és csak később intézkedett a kára miatt.
Az országos közutak és az autópályák kezelője a Magyar Közút Nonprofit Zrt., míg a lakott területeken belül az önkormányzatok a közútkezelők. A Magyar Közút múlt év novemberében vette át az autópályák kezelését az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-től.
A FBAMSZ a felsorolt problémák miatt javasolja az autósoknak a kátyúkár-biztosítást.