Kisebb nagyobb változtatásokkal ugyan, de lassan már 10 éve van velünk a SsangYong Tivoli. Bár az alapváltozat is valamivel tágasabb, komfortosabb a méretben hozzá passzoló konkurenseinél, de a Grand-ban – ami a hosszított változatot jelöli – még annál is nagyobb a tér. Habár az autó alapja, műszaki tartalma ezúttal is változatlan maradt, akár a 2019-es ráncfelvarráskor, amikor csak a korábbi XLV megnevezést cserélték le a jobban csengő Grand-ra.
De ha már névnél tartunk, a Tivoli megnevezés nem csak a hasonló nevű, Rómától keletre fekvő olasz városra utal, hanem van egy nyakatekertebb változat is a név eredetére. Gondolnád, hogy visszafelé olvasva, kissé lazán véve a helyesírást az „i lov(e) iT” is kiolvasható belőle? Véletlen? – ezt Szaniszló Ferenc hangján kell mondani – Aligha! És pont ezt a legnehezebb, szeretni a Tivoli-t. Pedig jól megy, kényelmes és tágas is, és baj sincs vele. De akkor mi hiányzik?
A 2023-as modellévben kapott újabb, nagyon óvatos frissítés azért már meglátszik A Tivoli Grand-on. Nálunk ezúttal automatikus váltóval felszerelt autó járt, szokás szerint szépen teleextrázva.
Külső
Kezdjük gyorsan a külső egyetlen, de legalább látványos változásával, a korábbinál jóval modernebb dizájnú orr-résszel. Itt a hűtőmaszk formája lett új, egészen érdekes, szinte villanyautósan zárt formatervvel. Ezen kívül van még három kis bigyó is a motorháztető éléhez közel, amelyek egyike piros, majd egy Tivoli felirat az átellenes oldalon. Bár az autóiparban nem igazán divat az aszimmetrikus elrendezés, itt mégis jól néz ki.
Más újdonság nincs, a LED-es lámpák, műanyag rátétek, a kissé elnyújtott kasztni mind pont olyanok, mint voltak a 2019-es ráncfelvarrás óta. A kasztni 4480 milliméter hosszú, 1810 mm széles, tetősínnel 1660, anélkül 1646 mm magas, tengelytávja 2600 mm. Hangulatra inkább szögletes, igazán modernnek, divatosnak még a mókás új orral sem nagyon nevezném, de különösebb baj sincs vele.
Igaz, a SsangYong elég mélyről indult, ha formatervről van szó, emlékezzünk csak vissza a Rodiusra, vagy a Korando szinte bármelyik régi kivitelére. Na, ahhoz képest a jelenlegi kínálat megjelenése már szinte hibátlan.
A változásokat ezen a képpáron lehet nézegetni. Szokás szerint a középső csíkot kell mozgatni a régi és az új Tivoli arca közötti váltáshoz:
Belső
Óvatosan nyúltak az utastérhez is a tervezők, csupán egy dolgon módosítottak nagyobbat: a klímakonzolhoz. Bár ne tették volna! A korábban különösebb odafigyelés nélkül is kezelhető gombok, kapcsolók helyére sikerült érintésérzékeny, zongoralakk felület mögé rejtett virtuális gombokat álmodnia valakinek. Felfoghatatlan, hogy erre miért volt szükség, pont akkor, amikor az autóipar már kezd ráébredni, hogy mekkora zsákutca a Tesla-t majmolva mindenkinek gondolkodás nélkül áttérni a tablet méretű kijelzőkre, virtuális gombokra.
Mindegy, ők tudják. Jó hír viszont, hogy a hangerőszabályzó megmaradt és a kormányon, középkonzolon is maradtak fizikai gombok bőséggel. Ezek mindegyike kapcsolási érzetre jól eltalált darab. Klassz az is, hogy a kormányfűtést nem kell minden alkalommal bekapcsolni, aktiválás után egész szezonban melegít, ha ehhez van kedve valakinek. A belsőn azért látszik, hogy nem mai tervezés, a 8 colos központi kijelző még aránylag alacsonyra került, USB csatlakozóból mindössze egy van, 12 voltos csatlakozóból viszont rögtön kettő és meglepetésre vezeték nélküli telefontöltésre is képes az autó.
Hagyományos a kézifék karja is, és az automata váltó fokozatválasztója is a régi iskola szerinti mechanikus darab. Műszerfala viszont már digitális, 10,25 colos nagy kijelző az egész, változtatható tartalommal. Ülései átlagosak, hosszabb távon is kényelmesek, de ülőlapjuk lehetne valamivel hosszabb. Anyaghasználatban is ezt a vegyes képet hozza az autó, vannak puhább, kellemes tapintású felületek is, de a masszív műanyag a domináns.
A Tivoli Grand egyik szuperképessége, hogy belül baromi tágas, a második üléssorban is temérdek hely van, és a csomagtartót is nehéz telepakolni. Ide összesen 574, vagy 720 liternyi cucc fér be, attól függően, hogy vágyik-e valaki teljes értékű pótkerékre. Értelemszerűen a kisebb, 574 literes csomagtartó jár együtt a pótkerékkel. Csomagtartójában változtatható magasságú padló, világítás, szatyorakasztók hada, és gumis rögzítőhevederek segítik a csomagok utazás közbeni kordában tartását. Ráadásnak ide is jutott egy 12 voltos aljzat.
Technika
Aki SsangYong Tivoli vásárlásán töri a fejét, nem kell szendviccsel és üdítővel a keze ügyébe letelepedni a konfigurátor mellé. Aránylag gyorsan megy majd a kiválasztás, mert csak egyféle motorral vásárolható meg az autó, az 1,5 literes, – 1497 köbcentis -, 163 lóerős, négyhengeres turbós benzinessel. Azon, hogy hatfokozatú kézi-, vagy az Aisin-tól érkező hatfokozatú automatikus váltó kerüljön-e a kiválasztott autóba, el lehet gondolkodni, talán segítség lehet, hogy az automata felára 400 ezer forint.
A motor csúcsnyomatéka 280 Nm 1500 – 4000 között a kéziváltós kivitelben, az automatikus váltóval viszont csak 260 Nm-re számíthat a sofőr. Mások a végsebességi adatok is, kézi váltóval 181, automatával 175 km/óra.
Vezetés
Ajtónyitás, és beülés után a térérzetet kell benne megszokni, pontosabban azt, hogy mennyire szellős a belső. Minden távol van, és a vezetőülésből egész jól átlátni az autó összes sarkát, oldalát. Kicsit furcsa, szokatlan érzés ez 2024-ben, amikor már minden autó bunkerszerű. Ez meg olyan, mintha hokedlin ülnénk egy üvegházban.
A 163 lóerős motor csendes, kulturált darab, legfeljebb ha nagyon tapossák, akkor válik zajosabbá, és az ereje, nyomatéka is elegendő az üresen 1350 kilogrammos test mozgatásához. Viszont az automatikus váltóval nem nagyon találják meg a közös hangot. Indulásnál fájdalmas másodperc telik el, mire a gázpedál lenyomása után életre kel a motor – a start stopot érdemes azonnal kikapcsolni induláskor, ezzel valamit lehet javítani a helyzeten – és ismét kell várni kicsit, mire végre az autó is elindul.
Nem ritkán elkaparó kerekekkel. Az igazi rémálom a tolatva, emelkedőn beparkolás, amikor komoly odafigyelést igényel, hogy ne guruljunk vissza a lejjebb álló autóba, és ne is ugrassunk bele a felettünk parkolóba. Ilyenkor muszáj a kézifékkel is besegíteni a küzdelembe.
Fedélzeti rendszere szintén átlagos, a képminőség nem a legacélosabb, de ami fontosabb, a menürendszer logikája is sajátos. A legtöbb fontos dolgot tudja, de mégsem komfortos a kezelése, az ikonok aprók, és nem feltétlenül ott van, ahol keresnénk őket. Persze mindent ki lehet ismerni, és meg lehet szokni, így ezt is. Vannak benne mókás funkciók is, például gombnyomásra rögzíthető a rádióban éppen játszott műsor, igaz, valami agyontömörített mp3 hallgatható később vissza. Ennek ellenére érdekes ötlet.
Menet közben a vezetőtámogató rendszerek működése is sokféle, a sávtartó határozottan ideges fajta, gyakrabban sipákol, mint az indokolt lenne, viszont legalább váratlan vészfékezésekkel nem borzolja a benne utazók idegeit. A keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer viszont hasznos, és jó is, hasonlóan a tolatókamerához.
Kormányzása lágy, könnyű, sok visszajelzést nem ad, de legalább kényelmes. A mezei Tivolinál hosszabb karosszériája ellenére a Tivoli Grand jól manőverezhető, és a fordulóköre sem nagy, csupán 10,6 méteres. Nagyjából mindenéhez hasonlóan az autó futóműve is vegyes képet mutat. Fekvőrendőrökön, nagyobb buckákon magabiztosan gázol át, nagyon a karosszéria sem mozdul ilyenkor, de egy átlagos úthiba már érződik benne. Sőt, az összes úthibáról tompa dobbanással tudósít a futómű.
Költségek
A Tivoli Grand 1.5 GDI induló listaára 8 399 000 forint, de jelenleg van kedvezményes ára is, ami 7 599 000 forint. Ebben már benne van az 5 év, vagy 100 ezer kilométer gyári garancia, de aki aggódik, az hozzácsaphatja a kiterjesztett garancia programot is, ami +5 év vagy 150 ezer km futásteljesítményig nyújt védelmet a rontás ellen és 162 ezer forintba kerül.
Már volt róla szó, de az Aisin 6 fokozatú automata váltóját, amiben Normál, Sport és Téli üzemmód is választható, 399 ezer forintért adják. Feláras a fehéren kívül az összes szín is, ezekért egyformán 159 ezer forintot kérnek. Ezeken kívül mindenféle csomagokba rendezett extrákkal lehet még finomítani az autón, ezek 200 és 450 ezer forint közötti tételt jelentenek.
Fogyasztása városban messze meghaladja a gyár által ígért értéket, a 10 literbe simán bele lehet futni, ellenben országúton, takarékosan vezetve még a 7 literes átlag elérése sem reménytelen feladat.
A SsangYong Tivoli Grand és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI – Turbo 163 LE (163 LE) | 8 399 000 |
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Mild-Hybrid 2WD 6MT (140 LE) | 11 999 000 |
Peugeot 3008 PureTech 1199 cm3 (130 LE) | 11 700 000 |
Opel Grandland 1.2 Turbo Start/Stop (130 LE) | 10 590 000 |
Értékelés
A teszthét után egész vegyes kép alakult ki az autóról. nagyjából mindent megcsinál, amit elvárhatsz egy autótól, tágas, praktikus a belseje, erős, nem megy rosszul és a menetkomfort sem rossz. Ugyanakkor számtalan faragatlan húzása is van, az automata váltó működése néha bosszantó és a sávtartó nyávogását is el kell benne viselni.
Cserébe kiforrottnak, megbízhatónak tűnik – gyártó is bízik benne, bevállalja az 5 év garit, amit hosszabbítani is lehet – és tényleg mindet elnyel a belseje. Nem utolsó sorban a külseje is vállalható. Közlekedni, jönni-menni vele kiváló, de rajongani érte nehéz. Igaz, a neve ellenére nem is kell szeretni. Csak használni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|