Az elmúlt napokban nemcsak nálunk volt fogvacogtató téli idő, hanem az Egyesült Államokban is. Sőt, ott igazi krízishelyzetet okozott a rég látott, kemény fagy, –20-30 Celsius-fokos legalacsonyabb hőmérséklettel. Mi is beszámoltunk róla, hogy Chicago környékén komoly fennakadást okozott a hideg a villanyautósoknak. Egyszerűen nem tudták tölteni autóikat, és volt, aki trélerrel vontatta el a teljesen lemerült autóját.

Már akkor elhangzott, hogy ez nem az autók hibája, inkább a töltőhálózat problémái találkoztak olyan sofőrökkel, akik nem igazán ismerik saját autójukat. Ahogy egy belső égésű motorral szerelt autó esetén is illik tudni, hogy milyen üzemanyagot kell bele tankolni, és nem találomra keverni a benzint-dízelt, úgy az e-autóknál is jó tisztában lenni a töltés ideális körülményeivel.

A nagy teljesítményű energiafelvételre képes típusoknál például kulcsfontosságú az akkumulátorcsomag előzetes temperálása, a megfelelő hőmérséklet elérése a töltés idejére. Némi tervezéssel, előre gondolkodással megoldható a dolog, amit egy Tesla-tulajdonos videóban bizonyított. 

Egy 2022-es Tesla Model Y AWD Long Range típusú elektromos autóval mutatja meg, hogyan kell ezt csinálni –30 Celsius-fokos hidegben.

Az Y modell tulajdonosa azonnal megkezdi az előkészítési folyamatot, amikor elindul egy töltőpont felé. A folyamat megpróbálja felmelegíteni az akkumulátort annyira, hogy az képes legyen a töltést elfogadni. Ez azonban energiát fogyaszt, ezért meg kell győződnie arról, hogy az akkumulátorban van-e elég energia ahhoz, hogy ezt a funkciót használni tudja, és még mindig úgy érkezzen meg a töltőhöz, hogy van némi tartaléka, ha valami balul ütne ki. 

Amikor megérkezett a Superchargerhez, az akkumulátor elég meleg volt ahhoz, hogy több mint 100 kilowattal vegye fel az áramot, ami bőven elég a gyorstöltéshez. Mivel a tulajdonos ki akarta próbálni a többi töltőt is, kihúzta a Model Y-t, és egy másik töltőállomás felé vette az irányt. Alig egy perccel a csatlakoztatás és a töltés elindítása után a Tesla a töltő teljesítményének megfelelő sebességgel kezdte felvenni az energiát. Végül egy harmadik töltőt kerestek, és ez is gond nélkül feltöltötte a Teslát.

A történet tanulsága tehát az, hogy ha tudja, hogyan kell megfelelően használni az EV-t, akkor a töltés a farkosordító hidegben sem jelenthet különösebb problémát. Csak gondolkodni kell, és számolni a kisebb hatótávval, valamint az elhúzódó töltési időkkel.