Ritkán vezetsz? Kezdő autós vagy? Nincs tapasztalatod a téli vezetésben? Hoztunk néhány alapdolgot, amit érdemes megfogadni, mielőtt útnak indulsz téli körülmények között.
1. Ne indulj el, amíg nem látsz ki az autóból
Ha havas vagy le vannak fagyva az ablakok és a tükrök, addig ne indulj el, amíg nem jégteleníted az autód normálisan. Egyrészt, a többi autós ki fog röhögni, akár a rendőr is megbüntethet miatta, de ami a legfontosabb: NEM FOGSZ KILÁTNI AZ AUTÓBÓL! Ami egy olyan tevékenységnél, mint a vezetés, elég fontos.
2. Ne spriccelj a lefagyott üvegre
A jéghideg, lefagyott szélvédőn nem fog segíteni, ha rányomsz egy kis ablakmosót, pláne, ha azt menet közben csinálod. Simán vissza fog fagyni rá, akkor is, ha fagyálló. Ha van időd, melegítsd az autót és a szélvédőt néhány percig (ne tovább!) indulás előtt, aztán spriccelj.
3. Amíg hideg, ne nyomd tövig
Legyen bármilyen modern a motor, benzines vagy dízel, varázskenőanyag ide vagy oda, a belső égésű motort hidegen ne padlózd. Nem tesz jót a motor élettartamának a hideg üzem, az meg pláne nem, ha hidegen magas fordulaton kínozzuk.
4. Alacsony a fordulat? Csak óvatosan, vagyis ne túl óvatosan…
Sokan a kímélet jegyében nem pörgetik a motort, hamar sebességet váltva, alacsony fordulaton pöfögnek, mivel így biztos nem kap akkora terhelést. Csakhogy ez nem feltétlenül igaz, a belső égésű motorok élettartamát az alacsony fordulaton, magas sebességi fokozatban, nagy gázzal történő gyorsítás ugyanúgy negatív irányba befolyásolja, mint az esztelen pörgetés.
5. Mennyire tapad a gumid? Tudd meg most!
Amíg elindulás után nem tapasztaltuk meg, milyenek az útviszonyok, addig érdemes kerülni a kicentizett fékezéseket. Előbb derüljön ki, hogy milyen a gumik és az aszfalt viszonya: elindulás után, ha nem vagy biztos benne, mennyire csúszik az út, fékezz nyugodtan egy határozottabbat (de ne satuzz!), és azonnal ki fog derülni, mennyire csúszik, vagy nem csúszik az aszfalt – mondjuk az utcából kifelé haladva, amikor több száz méterre nincs előtted és mögötted másik jármű.