A vadonatúj Volvo VNL-t úgy tervezték meg, hogy mindent megváltoztasson. De ez a változás nemcsak egy újratervezett nyerges vontatót jelent. Ez az újdonság ugyanis egy új korszakot nyit meg a Volvo Trucks életében, és nemcsak a sofőrök, hanem ügyfeleink számára is óriási előrelépést jelent” – jegyezte meg az új VNL csőrössel kapcsolatban Peter Voorhoeve, a Volvo Trucks North America elnöke.

A vállalat első embere szerint az új Volvo VNL tervezése egy fehér lapon kezdődött, és a tervezési folyamat során minden olyan iparági trendet és várható változást figyelembe vettek, ami hatással lehet a fuvarozók mindennapi munkájára. Ezek közé tartozik a fenntartható áruszállítás megteremtése is, amely nemcsak a gyártókat, hanem az áruszállítással foglalkozó cégeket is kihívások elé állítja.

Éppen ezért nem meglepő, hogy ez az első olyan VNL, ami többféle hajtásrendszer fogadására alkalmas. Az előző generációval szemben tehát már nemcsak belső égésű erőforrással, hanem akkumulátor-elektromos, illetve üzemanyagcellás változatban is készülhet. Szintén újdonság a 24 voltos elektromos architektúra, amelyet először alkalmaznak az észak-amerikai teherautó-gyártásban. Ez lehetővé teszi később az önvezető technológiák alkalmazását is.

Kedvezőbb aerodinamikai kialakítás

Az új Volvo VNL jóval áramvonalasabb fülkével rendelkezik, ami többek között annak is köszönhető, hogy a motorházat jelentős mértékben lekerekítették. A légellenállás csökkentésében szerepet játszanak még a lekerekített kerékjárati ívek, az áramvonalas tető, valamint a hagyományos visszapillantó kiváltása külső kamerarendszerrel. Az elülső, LED-nappali menetfénnyel rendelkező fényszórókat teljesen integrálták a karosszériába, ami ugyancsak csökkenti a jármű légellenállását. Az aerodinamikai fejlesztések révén legalább 10 százalékkal sikerült csökkenteni a Volvo VNL üzemanyag-felhasználását. Nem meglepő módon a tervezők szinte minden aerodinamikai fejlesztést felhasználtak, ami a Super Truck 2 prototípusnál megtalálható volt.

Az újdonság hajtásáról a továbbfejlesztett D13-as dízelmotor gondoskodik, amely négyféle teljesítményszinten érhető el a 405-500 lóerő közötti tartományban. Valamennyi erőforrás a svéd márka jól ismert, I-Shift váltójával van társítva, ami 30 százalékkal gyorsabb váltást tesz lehetővé a különböző fokozatok között.

Megújult a Volvo legendás csőröse 1

Biztonságosabb csőrös

A megújult VNL vezetéstámogató rendszerekben sem szenved hiányt. A modellt felszerelték yalogosfelismeréssel kiegészített ütközésvédelmi rendszerrel, illetve olyan sávtartóval, amely a Volvo Dinamikus Kormányzását használja, így erős oldalszél esetén például ellenkormányzással segíti a járművet a sáv közepén tartani. Az említésre méltó vezetésbiztonsági rendszerek közé tartozik még a holttérfigyelő rendszer, amely nemcsak kanyarodáskor, hanem sávváltáskor is segíti a járművezetőt az ütközés elkerülésében.

A VNL újdonságai közé tartozik a gombnyomásra aktiválható segélyhívó (E-Call), a függönylégzsák, valamint a továbbfejlesztett fülkerugózás (GRAS). Utóbbi kettős szintezőrudat használ a fülke dőlésszögének csökkentésére, javítja az oldalsó stabilitást, továbbá minimalizálja a kabinba jutó rezgéseket. Szintén fontos újítás a Volvo Parking Cooler, amely a jármű fedélzeti 24 voltos akkumulátorát használja a fűtés, szellőzés és légkondicionálás működtetésére. Ez segít elkerülni a motor felesleges járatását, amit a kamionparkolókban amúgy sem szabad az USA-ban. 

Ízlés szerint

Mivel a gépjárművezetők sok időt töltenek az otthonuktól távol, ezért a Volvo Trucks új árnyalatú burkolatok alkalmazásával igyekezett még otthonosabbá tenni a VNL-t. A skandináv DNS talán soha nem volt ennyire hangsúlyos, mint most, ami a műszerfal fabetétes felső borításán, a bézs burkolatokon, valamint a szürke műbőr üléseken érhető tetten.

Megújult a Volvo legendás csőröse 2

A modell hatféle fülkével készülhet: a VNL 300-ast nappali, a többit pedig hálófülkével szerelik. A legkisebbnek a 106 centiméter hosszú hálókabinos változat, a leghatalmasabb pedig a 187 centiméter hosszú hálófülkével szerelt, magas tetős kiadás (VNL 860). A négy külső és belső felszereltségi szint (Core, Edge, Edge Black és Ultimate) révén a jövendőbeli üzemeltetők kedvükre szabhatják a legújabb Volvójuk megjelenését.

A Volvo VN 1996-ban mutatkozott be az észak-amerikai piacon a Volvo WIA utódjaként. A modell az ezredforduló után esett át jelentős frissítésen, 2017-ben pedig jelentős faceliftet kapott. Az elektromos variáns, a VNR 2020-ban került sorozatgyártásba.