Hivatalosan múlt hét pénteken került sor a létesítmény megnyitására, de a sajtóbejárásra sem kellett sokat várni. A szalonban csak és kizárólag Mercedes-Benz márkájú haszonjárművek láthatók, kezdve a legegyszerűbb, legalapabb modelltől egészen a Marcopolo felszereltségű V-osztály kempingbuszig. Sőt, időnként még lakókocsik is felbukkanhatnak az új létesítményben.
Az volt a célunk, hogy olyan helyet hozzunk létre, ahol az ügyfél jól érzi magát. Régen a haszonjárműveket sokszor az udvaron, az időjárás viszontagságainak kitéve adtunk át. Szeretnénk ezen radikálisan változtatni” – árulta el Kovács Róbert, a Jász-Plasztik Autócentrum Kft. ügyvezető igazgatója.
A jövő haszonjárművei
A jelen Mercedes-Benz haszonjárműveit többé-kevésbé ismerhetjük bemutatókból, tesztekből, de arról talán még kevés szó esett, hogyan képzeli el a márka a jövő gyártmányait ebben a szegmensben.
Nagyon izgalmas világot élünk, mert egy változó környezetben kell helytállnunk, de ez az új centrum a bizonyítéka annak, hogy szeretnénk a haszonjárművek értékesítését is prémiumszintre emelni” – árulta el Szilveszter Tibor, a Mercedes-Benz Hungaria Kft. kishaszonjármű üzletágának értékesítési és marketingigazgatója.
A szakember hozzátette, hogy a Datahouse adatai alapján az 1926-os alapítású márka tavaly piacvezető lett a legfeljebb 3,5 tonnás áruszállító tehergépkocsik szegmensében (N1-es kategória). Az idei év várható újdonságaival kapcsolatban elárulta, hogy az év második felében érkezhet meg a nagyobb hatótávval rendelkező eSprinter, amelyről idén korábban a Vezess is beszámolt.
„2026-ra pedig elkészülhet a legújabb elektromos haszonjárműplatform, ami teljesen új architektúrával fog rendelkezni és amelyre épülni fognak a jövő Sprinterei” – jegyezte meg Szilveszter Tibor. A szakember kiemelte, hogy a márka szilárdan tartja magát ahhoz az elképzeléséhez, hogy 2035-től kezdve felhagy a belső égésű motorral rendelkező haszonjárművek gyártásával.
A Mercedes-Benz haszonjárművekre vonatkozó új stratégiája magában foglalja a gyártás átszervezését is. Ez azt jelenti, hogy idővel a düsseldorfi és a ludwigsfeldei üzem is átáll az elektromos Sprinterek gyártására. Lengyelországban pedig egy olyan gyár jön létre, ahol az új generációs Sprinter készülhet az évtized közepétől. Spanyolországban megmarad a V-osztály és a Vito gyártása.
Új partner
Szilveszter Tibor felhívta a figyelmet arra, hogy nemrég sikeresen lezárult egy tender, amelynek során az E.ON-t választották ki a Mercedes-Benz partneréül töltőberendezések telepítésére. „Vállalati ügyfeleink jellemzően 5 vagy több darab eSprintert vagy eVitót vásárolnak, ezért nekünk olyan töltési megoldásokat kell kínálnunk, amelyek lehetővé teszik a telephelyi töltést” – tette hozzá a Mercedes-Benz Hungaria Kft. kishaszonjármű üzletágának értékesítési és marketingigazgatója.
„A megállapodás keretében egyedi töltési megoldásokat nyújtunk azoknak, akik elektromos Mercedes-Benz haszonjárműveket kívánnak vásárolni. Célunk, hogy a telephelyekre telepített töltőállomások segítségével a vállalkozások számára folyamatos, kényelmes és gazdaságos működést biztosítsunk” – hangsúlyozta Sáfár Balázs, az E.ON My Energy Kft. E-mobilitás Megoldások senior business development menedzsere.
Az elegendő számú töltő megléte nem csak a vállalati ügyfeleknél kérdés. „Régiónk a töltők terén meglehetősen alulfejlett, éppen ezért szükség van az elektromos töltőállomások telepítésére. Az elektromos járművek térnyerését ugyanakkor nemcsak ez hátráltatja, hanem az is, hogy másfélszer vagy kétszer drágábbak a hagyományos üzeműeknél” – jegyezte meg a sajtóbeszélgetésen Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants Kft. ügyvezető igazgatója, illetve járműipari tanácsadó.
Hozzátette: a magyarok megszokták, hogy a benzines autók 25 százalékkal olcsóbbak idehaza, de ez nem mindig lesz így, idővel a hagyományos erőforrással szerelt járművek fenntartása fog megdrágulni. Mindez annak köszönhető, hogy a beszállítók és az alkatrészgyártók már 6-8 éve elkezdtek átállni az elektromos autózásra. Mivel a nagy gyártók a nagy, nyugat-európai és észak-európai piacok kiszolgálására törekednek, ezért radikálisan átalakítják a termékportfóliójukat, ez pedig leginkább már villanyhajtású járművekből áll.
Sokszor merül fel a kérdés, hogy lesz-e elég energia az elektromos járművek töltésére. Rózsa Tamás ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy a jelenleg közlekedő járművek és a jövőben forgalomba helyezendő elektromos járművek energiaigénye ugyanakkora. Az átállással kapcsolatban pedig elárulta, hogy ha ma véget érne a belső égésű járművek értékesítése, akkor is még legalább 20-25 évig velünk lenne a technológia, nem érdemes tehát arról vizionálni, mi lenne, ha holnaptól minden elektromos lenne, és akkor ráadásul azokat egyszerre kellene tölteni.
A sajtóbeszélgetésen jelen lévők egyetértettek abban, hogy az elektromos autók miatt a gyártók között egyre inkább élesedhet a verseny a kapcsolt szolgáltatások terén, így fontos lépés lehet a fóti Van Centerhez hasonló létesítmények térnyerése.