Ez nem általánosítás, csupán ténymegállapítás, miszerint az alábbi hibákat nagyobb százalékban olyan autósok követik el, akik még nem rendelkeznek kellő tapasztalattal. Akinek tíz-húsz éve van jogsija, de életében csupán néhány ezer kilométert vezetett, az is kezdő sofőrnek számít (igen, te is drága édesanyám!).
1.- Sebességifokozat eltévesztése
Alap dolognak tűnik, hogy szépen sorban váltjuk a sebességi fokozatokat, de rutintalan sofőröknél bizony be-be csusszan a négyes kettes helyett, vagy éppen az ötös a hármas helyett. Pláne ha olyan a váltó, mintha tejfölösdobozban kaszmatolnánk egy fakanállal. Automataváltós verdánál természetesen nincs ilyen gond.
2.- Dadogva indulás
Na igen, az egyik legnehezebb dolog megtanulni a kuplung- és gázpedál megfelelő használatát az elindulásnál. Ha sok a gáz, de a kuplungot még nem engedtük fel, akkor bőgni fog a motor, ellenkező esetben pedig vagy lefulladunk, vagy rángatva, dadogva indulunk el. De ettől nem kell félni, hamar belejön az ember, remélhetőleg még a vizsga előtt. Sokat kell gyakorolni, ha nagyon nem megy.
3.- Lefulladás a pirosnál
Ugyancsak a kuplung-gáz játékának köszönhető a jelenség, plusz a stresszfaktornak, ami abból ered, hogy nem szeretnénk feltartani a mögöttünk lévőket azzal, hogy nem tudunk időben elindulni, miután zöldre váltott a lámpa.
4.- Parkolási para
Mennyire parafaktor a parkolás egy rutintalan sofőrnél? Több olyan ismerősöm is van, akik már előző nap azon agyalnak – és verítéktől csatakosan hánykolódnak éjszaka -, hol fognak majd leparkolni, ha másnap megérkeznek a célhoz.
5.- Alulkormányzottság miatt fának, padkának ütközés, árokba csúszás
Az alulkormányzott viselkedés gázelvétellel és a kormányszög csökkentésével korrigálható, viszont ezt könnyebb leírni, mint vészhelyzetben prezentálni. Egy átlagos sofőr sokkal jobban tudja kezelni, ha az autó hátulja tör ki, mint mikor az eleje, bár az utóbbit nehezebb előidézni hétköznapi körülmények között.