Az elektromos autók egyik Achilles-sarka, hogy hidegben csökken az akkumulátor energiafelvevő-képessége, és emiatt megnő a töltési időtartam, ráadásul csökken a hatótávolság. A helyzet ma már nem annyira drámai, mint a tíz évvel ezelőtti modelleknél, de azért ma is résen kell lenni, ha mínuszokban ülünk e-autóba.
Mivel Norvégiában ennek különösen nagy a relevanciája – egyrészt, mert rengeteg villanyautót adnak el, másrészt, mert az ország Golf-áramlattól távol fekvő, belső területein komoly hidegek vannak télen –, a norvég autóklub (Norges Automobil-Forbund, NAF) feladatának tekinti, hogy rendszeresen tájékoztassa az autósokat az aktuális állapotokról.
Évente kétszer végeznek komplex közúti teszteket, ahol a valós hatótávolság mellett a legnagyobb töltési sebességet is mérik. A teszt során egy csaknem 1000 kilométeres kört tesznek meg, a tengerszintről indulva, felhajtanak több mint 1000 méteres tengerszint feletti magasságig. Norvégiában nem szabad, de fizikailag nem is igen lehet gyorsan haladni. Ezzel együtt értékesek számunkra is az itt szerzett tapasztalatok, mivel a tesztek nálunk is elképzelhető átlaghőmérsékletek (mínusz 2°C – mínusz 10°C között) mellett zajlottak.
Megfigyelték például, hogy míg 2020-ban az átlagos valós hatótávolság 373 kilométer volt, ez mostanra 530 kilométerre ugrott. Ez kisebb részben a technológiai fejlődésnek, nagyobb részben pedig annak köszönhető, hogy egyre több a felsőbb kategóriás villanyautó, amelyekbe fizikailag nagyobb akkucsomagot lehet beszerelni.
Váratlan meglepetés volt, hogy míg az elmúlt években a Tesla nyerte a hatótávolság-versenyt, idén a kínai HiPhi Z jutott legmesszebb egyetlen feltöltéssel – méghozzá úgy, hogy elméleti hatótávolsága 74 kilométerrel rövidebb volt a Tesla Model 3-énál.
Különösen hasznos lehet a mindennapokban a töltés időigényére vonatkozó vizsgálat. Megmérték, hogy 200 kilométerre elegendő energiát mennyi idő alatt vesz fel az autó, ha 10%-on áll az akku töltöttségi szintje, és mennyi ideig tart ugyanez 30%-ról indítva. Az eredmények megdöbbentők: a harmadáig merült akkumulátor jóval hosszabb idő alatt vesz fel adott mennyiségű töltést, mint az, amely már csaknem teljesen lemerült.
Az alábbi két táblázat a teszten vizsgált autók eredményeit tartalmazza. A sorrend a hivatalos és a mért érték közötti eltéréshez igazodik: a lista elején szerepelnek azok a típusok, amelyek a legkisebb eltérést mutatták a WLTP értékekhez képest. Egyetlen típus valós hatótávolsága tért el kevesebb mint 10%-kal a szabványos értéknél, olyan autóból viszont több is akadt, amelyek takarékosabbak voltak, mint ígérték.
Hatótávolság
WLTP (km) | Mért (km) | Különbség | |
HiPhi Z | 555 | 522,0 | -5,9% |
BMW i5 | 505 | 443,6 | -12,2% |
Lotus Eletre | 530 | 464,6 | -12,3% |
Kia EV9 | 505 | 441,9 | -12,5% |
XPeng G9 | 520 | 451,8 | -13,1% |
NIO EL6 | 529 | 456,0 | -13,8% |
NIO ET5 | 560 | 481,4 | -14,0% |
Mercedes-Benz EQE SUV | 491 | 399,0 | -18,7% |
Audi Q8 e-tron Sportback | 515 | 411,4 | -20,1% |
BYD Dolphin | 427 | 339,2 | -20,6% |
Ford F-150 Lightning | 429 | 337,5 | -21,3% |
MG4 Trophy Extended Range | 520 | 399,6 | -23,2% |
Hyundai IONIQ 6 | 614 | 467,8 | -23,8% |
Hyundai Kona electric | 454 | 341,3 | -24,8% |
Nissan Ariya | 498 | 369,4 | -25,8% |
Peugeot E-308 | 409 | 297,0 | -27,4% |
Jeep Avenger | 395 | 286,0 | -27,6% |
Opel Astra | 413 | 296,0 | -28,3% |
Tesla Model 3 | 629 | 441,0 | -29,9% |
Polestar 2 Long Range | 614 | 430,0 | -30,0% |
Volvo C40 | 572 | 395,0 | -30,9% |
Toyota bZ4X | 460 | 313,5 | -31,8% |
Volkswagen ID.7 | 608 | 414,0 | -31,9% |
Energia-felhasználás
WLTP (kWh/100km) | Mért (kWh/100km) | Különbség | |
NIO EL6 | 22,1 | 20,0 | -9,5% |
NIO ET5 | 21,6 | 19,9 | -7,9% |
Kia EV9 | 22,8 | 21,9 | -3,9% |
Nissan Ariya | 20,4 | 21,2 | +3,9% |
Mercedes-Benz EQE SUV | 21,5 | 22,5 | +4,7% |
Ford F-150 Lightning | 26,6 | 27,9 | +4,9% |
BMW i5 | 18,7 | 19,7 | +5,3% |
XPeng G9 | 21,3 | 22,8 | +7,0% |
BYD Dolphin | 15,9 | 17,1 | +7,5% |
MG4 Trophy Extended Range | 16,5 | 17,9 | +8,5% |
Hyundai Kona electric | 16,6 | 18,1 | +9,0% |
Audi Q8 e-tron Sportback | 22,4 | 24,8 | +10,7% |
Opel Astra | 15,7 | 17,4 | +10,8% |
Jeep Avenger | 15,7 | 18,0 | +14,6% |
HiPhi Z | 20,4 | 23,5 | +15,2% |
Polestar 2 Long Range | 15,8 | 18,5 | +17,1% |
Hyundai IONIQ 6 | 14,3 | 16,8 | +17,5% |
Volvo C40 | 17,5 | 21,1 | +20,6% |
Lotus Eletre | 20,3 | 24,5 | +20,7% |
Toyota bZ4X | 16,2 | 19,8 | +22,2% |
Volkswagen ID.7 | 14,4 | 18,9 | +31,2% |
Peugeot E-308 | 12,7 | 17,0 | +33,9% |
Tesla Model 3 | n.a. | 18,0 | n.a. |