Az eredeti Z1 az okos tervezés és stílus találkozása. Maga a roadster egy E30-as 3-as sorozatú alvázra épül, és egy 2,5 literes sorhatos motort használ, amelyet a korabeli 325i-ből emeltek át az ötfokozatú, kézi sebességváltóval együtt.
A 3,92 méter hosszú, 1,69 méter széles és 1,28 méter magas apró örömautó karosszériája azonban messze nem hétköznapi: a galvanizált acél térvázára műanyag karosszériaelemek kerültek. Ezt a konstrukciót úgy alakították ki, hogy a tulajdonosok levehessenek minden panelt, így kedvük szerint változtathatják az autó színét például. Ez a funkció nem volt olyan vonzó vagy széles körben használt, mint ahogyan eredetileg elképzelték, de a Z1-nek rengeteg más trükk volt a tarsolyában, például olyan ajtók, amelyek a szokásos módon történő nyitás helyett gombnyomásra a vastag küszöbben tűntek el.
Ritka darab a gyári állapotú Z1-es (1989-től 1991-ig csak 8000 példányt gyártottak), de még ritkább az Alpina által átfésült verzió. Ebből mindössze 66 darabot regisztráltak. Ezt a kivitelt a jellegzetes karosszérián végigfutó aranyszínű csíkozásról és a 17 colos, húszküllős könnyűfém kerekekről lehet kívülről felismerni.
Az Alpina a motort sem hagyta érintetlenül, az eredeti 2,5 literes hathengeres lökettérfogatát 2651 köbcentisre növelték, így a teljesítmény 170-ről 200 lóerőre ugrott, a 0–100 km/órás gyorsulás értéke pedig 7,9 másodpercről 7,1 másodpercre csökkent.
A ritkaságok azonban nem mindig kelendőek. Az árverési oldalakon az elmúlt öt évben háromszor bukkant fel ilyen BMW Z1 Alpina, és két alkalommal nem vitte el senki az autót, egyszer pedig a Bonhams árverésén sikerült értékesíteni egyet 2019-ben, 100 ezer dollárért, mai árfolyamon 36 millió forintért.