Visszatekintő rovatunkban az elmúlt harminc év érdekes, autózáshoz, autóiparhoz, közlekedéshez kapcsolódó híreit fésüljük át, és válogatjuk ki azokat, amelyek ma is érdekesek, tanulságosak, meglepőek lehetnek. Aktuális gyűjtésünkből kiderül, hogy Dél-Korea kőkemény munkával jutott el a vezető autógyártó nemzetek ligájába, 1994-ben épp csökkenő volumennel néztek szembe, de ezen is túllendültek.

2004-ből egy autószerű házra csodálkozunk rá, ami hotelként üzemel azóta is, tíz éve pedig a Volkswagen ígérete került a hírek fősodrába, amikor a német gyártó egy hiperolcsó típus gyártását tervezte, aminek talán ma is sokan örülnének. 

1994 – Dél-Korea ébred

Szöul, 1994 (MTI) – Dél-Korea az idén várhatóan a világ ötödik legnagyobb autógyártójává lép elő. A Hyundai autógyár kutatóintézetének szerdai jelentése szerint az országban az idén összesen 2,4 millió autó gördül majd ki a gyárakból, több, mint az ötödik helyet jelenleg birtokló Kanada üzemeiből.

A jelentés szerint Dél-Korea az ezredfordulón már évi 4,06 millió gépkocsit gyárt majd, és ezzel Japán, az Egyesült Államok és Németország mögé felzárkózik a negyedik helyre.

Dél-Korea tavaly 2,05 millió autójával még csak a hatodik helyet foglalta el a 2,35 milliós teljesítményű Kanada mögött. Szakértők szerint azonban a kanadai termelés az idén csökkenni fog, mert az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) nyomán a japán és az amerikai gyárak Kanadából inkább Mexikóba teszik át gyáraikat.

Kétmilliós, olcsó új autót tervezett tíz éve a Volkswagen 1

A Hyundai Accent 1994-ben került gyártásba

A szöuli jelentés szerint mindazonáltal a jelenlegi helyzet alapján előfordulhat, hogy a dél-koreai termelés is kevesebb lesz a tervezettnél. Tavaly ugyanez volt a helyzet: az ázsiai országban a tervezettnél közel 9 százalékkal kevesebb autót állítottak elő, idézi a jelentést az AP-DJ.

2004 – Bogárház Salzburgban

Salzburg városa újabb attrakcióval gazdagodott: egy évig tartó építkezéssel elkészült a világ legelső lakóháza, amely formájával a Volkswagen „bogárra” emlékeztet.

Az épület büszke tulajdonosa, Markus Voglreiter városi építészmérnök pénteken adta át a beköltözésre alkalmas, tíz méter magas, 14 méter hosszú, fenyőfából épült lakóházat, amely a Lerchenstrasse 83. szám alatt, egy sarkon lévő sorházhoz támaszkodik.

A mintegy 300 négyzetméternyi lakóterületet magában foglaló, teljesen egyedi építmény egymillió euró költséggel épült, s három részben szándékoznak bérbe adni.

Kétmilliós, olcsó új autót tervezett tíz éve a Volkswagen 2

A szokatlan építészeti alkotás funkcionálisan is autóra emlékeztet. Homlokzata üvegből, fémből és műanyagból épült. A faabroncsok arra szolgálnak, hogy elvegyék a rálátást a szomszédoktól. A fürdőszoba kerek ablaka a tanksapka helyén van, a sárhányó óvja a homlokzatot és a kipufogó alakú grillezőhelyet. A gyermekszobák tetőablakainak alakja fényszórókhoz hasonlít.

Voglreiter elmondta, hogy a fenyőfából készült építmény megtekintésére máris sok turista jelentkezett be.

A nagyvonalú családi házat az építész gyermekei számára tervezte, de ők csak később költöznek majd ide. Az építmény fűtése költségkímélő, és ezzel képletesen alkalmazkodik a kevés benzint fogyasztó autó gondolatához. Vakok számára relieftáblát készítettek, amelynek segítségével kitapinthatják Voglreiter nem mindennapi konstrukcióját.

2014 – Olcsó autót gyártana a Volkswagen

Berlin, 2014 (MTI) – Szuperolcsó autót fejleszt a német Volkswagen-csoport, a 7500 eurónál (2,3 millió forint) alacsonyabb árú kocsi 2016 végén kerülhet a piacra. A Handelsblatt című német üzleti lap keddi beszámolója szerint a fejlesztést sok vita előzte meg, például többen attól tartottak, hogy az olcsó autó (budget car) nem tesz jót a társaság arculatának.

Ezért végül azt a megoldást választották, hogy az új terméket új márkanév alatt vezetik be. A konszern 13. márkáját a kínai piacon mutatják be, a kocsi négyajtós lesz, és méreteiben leginkább a VW Jettához hasonlít majd – mondta Hans Demant, a fejlesztés vezetője.

Az új márkanév egyelőre nem nyilvános és a projekt vezetője a fejlesztés költségeiről sem közölt adatokat, de azt elmondta, hogy a gyártást Kínába telepítik, helyi beszállítókkal működnek együtt, és Kína után várhatóan Indiát célozzák meg egy újabb modellel.

Kétmilliós, olcsó új autót tervezett tíz éve a Volkswagen 4

Még a Volkswagen Upnál is olcsóbb típust tervezett a Volkswagen tíz éve. Ez a típus 2011-ben került gyártásba, a városi mini a saját kategóriája legfelnőttebb, legkomolyabb autói közé tartozik, normális belső méretekkel, tisztességes csomagtérrel, jó ülésekkel, takarékos motorokkal, ami az árán is meglátszik.

A budget car az autógyártás leggyorsabban növekvő szegmensei közé tartozik, szakértők szerint 2018-ban ebben a kategóriában világszerte 9,4 millió kocsit adhatnak el, ami megközelíti a teljes európai piacon értékesített autók számát. A Volkswagen céljai viszonylag szerények, az első időszakban évente 300 ezer darabos értékesítésre számítanak – mondta Hans Demant.

A Volkswagen számára Kína az egyik legfontosabb piac, az ázsiai országban tavaly több mint 3 millió gépjárművet adtak el, az idén pedig át akarják lépni a 3,5 milliós határt – mondta a napokban a pekingi autószalonon Martin Winterkorn, a cégcsoport igazgatótanácsának elnöke.

A társaság tervei szerint a gyártás és az értékesítés gyors bővítésével 2018-ban már félmillió embert foglalkoztatnak majd Kínában. Az offenzíva ütemét mutatja, hogy a márkakereskedések számát a tavalyi 2400-ról 2750-re emelik 2014 végéig, vagyis átlagosan naponta nyitnak meg egy-egy új képviseletet.

A Volkswagen-csoport az idén világszerte összesen tízmilliónál is több gépjármű értékesítését tervezi. A konszernhez 12 márka tartozik, ezek az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat, a Skoda, a Volkswagen és a Volkswagen haszongépjárművek.