Abban a világban élünk, ahol aki kezében tartja az akkumulátorgyártást, az irányítja az autópiart, hiszen minden gyártó az elektromos autókban látja a jövőt, és a vásárlási trendek is efelé mozognak. Egyre nagyobb gondot okoz a nyugati autóipari vállalatoknak, hogy nem tudnak mit kezdeni a kínai fölénnyel, ugyanis jelenleg nem igazán van versenytársuk akkumulátorgyártásban.
A változtatás „kulcsfigurája” a nátrium, azaz a só lehet.
Sokan nem tudják, de a nátriumot az elektromos járművek akkumulátorainak fő összetevőjeként is lehet használni, felválta vele a lítiumot, amelyet a legtöbb mai villanyautó-aksinál használnak. A folyamat nagyjából ugyanaz: az ionok, azaz az elektromosan töltött atomok egy folyékony elektroliton keresztül mozognak, és lehetővé teszik, hogy az egység energiát tároljon vagy szabadítson fel. A nátrium használata gyorsabbá teszi ezt a folyamatot, mint a legtöbb lítium- vagy nikkelalapú akkumulátor.
A nátriumakkumulátorok mindössze 15 perc alatt elérhetik a kapacitás 80%-át, kb. ennyi idő alatt tölti fel egy Tesla Supercharger az autót egy 275 km-es útra, és a Tesla lítiumion-technológiát használ. A nátriumakkumulátorok hidegebb hőmérsékleten is jobban bírják, mint a lítiumalapúak – derül ki a Reuters beszámolójából. Az sem elhanyagolható tény, hogy a nátrium olcsóbb, mint a lítium. Ez azért van, mert a nátrium könnyedén kinyerhető a sóból és a nátrium-karbonátból, ez a hatodik leggyakoribb elem a Földön. A világon alig több mint 100 millió tonna lítiumkészlet áll rendelkezésre, ellentétben a több tíz milliárd tonna nátrium-karbonáttal.
2022-ben a tárolt energia kilowattonként 90 dollárra jött ki egy nátriumion-akkumulátorban (32 ezer forint), míg a lítiumot használó cellák 30-40 százalékkal drágábbak voltak.
A sóalapú aksik hátránya egyelőre, hogy kilogrammonként feleannyi energiát tudnak tárolni, mint lítiumos társaik. Ez azt jelenti, hogy nagyobb akkupakkokra lenne szükség ahhoz, hogy egy Tesla Model Y vagy egy BYD Seal súlyát hosszú távon tudják mozgatni. Ahhoz, hogy a nagy autógyártók körében elterjedjenek a nátriumalapú aksival szerelt elektromos autók, jelentős technológiai áttörés szükséges. Azt pedig valószínűleg senki nem akarja, hogy rövidüljön a hatótáv, hiába lenne olcsóbb és környezetbarátabb a sós megoldás.
Kína akkumulátorgyártásának piaci részesedéséből akkor lehetne nagyobb szeletet kihasítani, ha a nagy nyugati autógyártók a megfizethetőségre és a még inkább környezettudatosságra helyeznék a hangsúlyt, a hatótáv rovására. Ha lecserélhetnék a lítiumot nátriumra, azzal visszaszoríthatnák Kína jelenlegi erőfölényét. Az USA például a világ nátrium-karbonát-készleteinek 90 százalékával bír.
De már lehet, ez is késő, hiszen az iparágvezető kínai CATL ezen a piacon is élen jár: van nátriumionos akkumulátoruk, amelyeket 2023 áprilisában elkezdtek szállítani a kínai Chery autógyártó számára.