A Daimler Truck és a Linde életképes technológiát mutatott be a hidrogénnel üzemelő teherautók töltésére. A két cég egy olyan töltőállomást létesített a németországi Wörth am Rhein-ben, amely alapjaiban változtathatja meg az áruszállítás jövőjét. Ezzel ugyanis közelebb kerül az iparág a hidrogénüzemű vontatók elterjedéséhez.
A sLH2-technológia a -253 Celsius fokra lehűtött, folyékony halmazállapotban történő tárolására, illetve tankolására épül. Ez gyorsabb tankolást, nagyobb energiasűrűséget, kedvezőbb költségeket és nagyobb hatótávot tesz lehetővé a két vállalat szerint. Egy 40 tonnás össztömegű, 80 kg kapacitású hidrogéntartályokkal szerelt hidrogénüzemű szerelvény esetében mindössze 10-15 perc alatt elvégezhető a tankolás. Ráadásul ezt követően legalább 1100 kilométer megtétele lehetséges a hidrogénüzemű nyerges vontatóval.
Az új kísérleti töltőállomásból óránként 400 kilogrammnyi folyékony hidrogén tankolható, vagyis egyszerre több jármű töltése is megoldható. Energiaigénye viszont csak 0,05 kWh/kg ami harmincszor kisebb, mint egy olyan töltőállomásé, amely gáz halmazállapotú hidrogént kínál. Ráadásul az üzemanyagtömlő robusztus szigetelésének, valamint a fúvóka és az üzemanyag-tartály közötti interfész kialakításának köszönhetően a folyamat biztonságosan, a folyékony hidrogén kiömlésének veszélye nélkül könnyedén elvégezhető. Ezért az sLH2-tankoláshoz szükséges védelmi intézkedések hasonlóak a gázolaj tankolására vonatkozó szabályoknak.
A zéró károsanyag-kibocsátású közlekedéshez három tényezőre van szükség: akkumulátor-elektromos és hidrogénüzemű járművekre, megfelelő infrastruktúrára, valamint versenyképes vételárakra a zéró emissziós járművek esetében. A hidrogén töltő infrastruktúra esetében jelentős mérföldkőhöz értünk. Az sLH2-vel a Mercedes-Benz GenH2 vontatónk tankolása rendkívül gyorsan megoldható. Bízunk benne, hogy sikerül elérni, hogy ez a technológia iparági szabvánnyá váljon” – hívta fel a figyelmet Andreas Gorbach, a Daimler AG vezetőségi tagja.
Az új kísérleti töltőállomás üzembe helyezése összhangban van azzal a tesztprogrammal, amelyet a Mercedes-Benz indított útnak tavaly. A kezdeményezés keretében számos közúti fuvarozó próbálhatja ki a német gyártó saját fejlesztésű hidrogénhajtású vontatóját.