Szörényi András kolléga nem is olyan régen egészen Kínáig repült, hogy az elsők között próbálhassa ki a 2022 közepétől létező Omoda 5 benzines és elektromos hajtású változatait. Nekünk már nem kellett ennyit utazni, hogy hosszabb távon is vezethessük, és egy kis ízelítőt kapjunk abból, milyen is, amikor kínaiak próbálnak szerencsét az európai piacon, és azt komolyan is gondolják. Bár autóból ezúttal kevesebb jutott, csak a kínálat benzines példányával mentünk egy nagyobb kört, de a tervezett invázió első katonájának megismeréséhez ez is elég volt.
A program egy extra kereskedéslátogatással indult. A megszokottnál jóval népesebb gyári emberekből álló kíséretet kaptunk beszélgetőtársnak, és ők mind a pár fős magyar csapatra koncentráltak, hiszen más nem is volt rajtunk kívül. Hogy a spanyol és az olasz piac után miért pont Magyarországot vették célkeresztbe, arra csak annyi volt a válasz, hogy mert nálunk barátságosan viselkednek a kínaiakkal. Jelentsen ez bármit is.
Hogy mennyire gyerekcipőben jár még a Madrid környéki Omoda-kereskedés, azt hamar megtapasztalhattuk, amikor benéztünk a leendő bemutatóterembe, ami egy Fiat szalon mellékajtaján át volt megközelíthető. Néhol még a korábbi Abarth feliratok, emblémák is megvannak, de a szalon már megkezdte az átalakulást, új lámpák és arculati elemek kerülnek a korábban is autószalonként működő helyiségbe. Egyelőre csak egy A4-es lapon nézhettük meg a látványtervet, mert még folyik a gipszkartonozás, és a bejárat előtti betonlapokat is most cserélik új, hibátlan darabokra.
Egy itt-ott szétvágott demonstrációs motorról megpróbáljuk még kideríteni, hogy miféle autóba való, végül a szalonból kapunk segítséget, hogy egy Fiat Croma-motort nézegetünk. Egy félreeső teremben a prezentációból a név eredetére is fény derül – az O a létfontosságú oxigénre, a Moda pedig a modern, divatos életstílusra céloz –, és megtudjuk azt is, hogy 2023. január és november között már 134 ezer Omoda 5-öt adtak el, szó esik továbbá az ötcsillagos EuroNCAP töréstesztről is.
Új márkának új importőr
Kína ötödik legnagyobb autógyára a Chery, de az exportált autók számát tekintve az első. A Magyarországnak és az európai piacra szánt márkáinak forgalmazását a GENIUS Automotive Europe néven létrehozott vállalat látja majd el, amelyet két, a hazai autókereskedelemben évtizedek óta ismert családi vállalkozás, a Hovány Kft. és a Petrányi Autó Kft. közösen jegyez. Az új márkák közül az elektromos-hajtással és hagyományos benzinmotoros változatban is kapható Omoda 5 érkezik elsőként, valamikor 2024. második negyedévében, majd pár hónappal később az aktív szabadidős, offroad szegmensbe célzó Jaecoo márka J7-es SUV-ja követi majd.
A vezetés előtti holtidőbe még belefér, hogy átkukkantsunk a szomszédos BYD szalonba, és végignézzük a parkolóban lévő egyéb fura jószágokat is. Kisvártatva befutnak a rendszámos tesztautók kulcsai, amik közül a rámenősebbek addigra már körbepisilték a cifra, ezüst változatokat, így nekünk már csak egy valaki alól frissen kikapott gyöngyházfehér példány jutott, kissé lelakott belsővel, talpig ujjlenyomatosan. Ilyenkor látszik a legjobban, mennyire nem való autóba a fényes fekete, zongoralakk borítás.