Használati tárgy és hobbiautó között komoly a különbség, de megvan az a metszéspont is, ahol a kettő találkozhat. Megkínálnád néha a családi szaladgálós autót néhány rendes kanyarral, vagy csak nem akarsz pánikolni, ha előzni kell? Az erősebb motor mindkettőben segíthet, persze tudjuk, hogy a pénztárca nagy úr.
Vajon többe kerül ugyanazt az autót nagyobb/erősebb motorral megvenni, mintha a legkisebb, spórolósabb verziót választanánk? Kiválasztottunk néhány olyan népszerű modellt, amiből készült új korában olcsóbb, gyengébb változat és erősebb is, de a sor végén megnézzük, mennyivel kerül többe egy hathengeres BMW megszerzése és fenntartása is, mint egy négyhengeresé.
Vétel és fenntartás közötti különbség
Egy dolog az autót megvenni és egy másik fenntartani, de mindkettőre nézünk most példát. Ma Magyarországon a legtöbbek számára elérhető autókat és igényeket vettünk alapul, így 10-15 éves modellekről és népszerű motorváltozatokról lesz szó. A vételár mellett minden esetben fontos a fix plusz költségekkel számolni, amik között ott a vagyonszerzési illeték, az eredetvizsgálat és az új dokumentumok költsége is, amelyeknek az összege törvényben meghatározott.
Emellett pedig az egyik legnagyobb pluszköltség a kötelező biztosítás lehet, ugyanakkor ebben az esetben rengeteg a változó. Számos kedvezményt lehet igénybe venni, főleg, ha több banknál, vagy biztosítónál van érvényes szerződésünk, de számít az életkor, a lakhely, és az is, hogy első biztosításunk, vagy már a sokadik.
Ennél az összegnél a számítás alapjául 30 éves vidéki tulajdonos, több mint 10 éves jogosítvánnyal, tiszta biztosítási előélettel és első biztosítással szolgált, vagyis, mintha most kerülne először a nevemre autó. Az így kapott biztosítási összegek csak az összehasonlítás miatt érdekesek, lehet, hogyha a saját adataiddal pötyögöd végig ugyanezeket az autókat, egészen más, akár jóval kedvezőbb ajánlatokat fogsz kapni.
Alkatrészköltségek
Számos forrásból kereshetünk alkatrészeket a következő autókhoz, az összehasonlítás kedvéért a két nagy hazai, az UNIX és a Bárdi Autó kínálatából válogattunk. Tudjuk, lehet olcsóbb helyről is rendelni, viszont a legtöbb szerviz is ezzel a két beszállítóval dolgozik itthon, így mi is ezeket használtuk.
Több mint 10 éves autókról beszélünk, amiknél a hibalehetőségek száma és mértéke a magas futásteljesítmény és a kor miatt is teljesen eltérő lehet a megszokottól. Ebben az esetben már nem szabad csak a típushibákra hagyatkozni, a gumialkatrészek öregednek, a csövek töredeznek, a váltó szinkrongyűrűi kopnak, ahogy a kormánymű, a klímakompresszor és még számos alkatrész produkálhat váratlan hibát, ami költségekkel jár.
Számolni csak a fix kiadásokkal lehet, mint az olajcsere, tömítések cseréje, vezérlés-karbantartás, akkumulátorcsere és a kopó alkatrészek cseréje. Számítani viszont mindenre kell ezeken felül is, ne legyen meglepő, ha eltörik egy vízcső, csapágyas lesz a generátor, vagy meghibásodnak a jeladók. A használt autó mindig kockázat, de nem feltétlenül probléma, ha felkészülünk rá.
Volkswagen Passat B7
2010-ben a Volkswagen egy erős ráncfelvarrással oldotta meg a Passat új generációját. A B7 tulajdonképpen egy átdolgozott B6, amit az ajtópaneleken, a tető- és ablakvonalakon lehet észrevenni. Számos új vezetőtámogató extrát hozott ugyan, de az alapjai nem változtak, ahogy motorkínálatában is maradtak régebbi egységek. Az 1.6-os CR TDI és 2.0 literes TDI motorok népszerűek voltak új korukban és a használtautó-piacon is, így ezekre szűrtünk a keresőkben.
Több félmillió kilométeren is túlment példánnyal kezdődik lista, így ezeket elegánsan átlépjük az élhetőbb futású modellekig. Ez persze nem készpénz, az állapot a lényeg, minden autót meg kell nézni élőben, amelyik szimpatikus lehet. Ahogy az a listából is látszik, a kisebb motorral szerelt modellek olcsóbbak, nagyjából másfélszeres áron kapunk 2,0 literes TDI Passatot.
Magasabb teljesítménye miatt nagyobb az átírási költség, viszont a biztosítás épp csak 2000 forinttal több. Érdekes a különbség az alkatrészek áraiban, mindkettőbe ugyanannyi, 5 liter motorolaj kell, de a 2,0 literesbe hajszálnyit drágább. A felső motortömítésszett és vezérműkészlet vízpumpával együtt viszont olcsóbb a nagyobb motorhoz, ez igaz több kisebb alkatrészre is. Fogyasztás tekintetében nincs hat deciliternyi különbség a Spritmonitor adatbázisa szerint, így a vétel után a fenntartási költség nagyjából kiegyenlítődik a két motorváltozatnál.
Volkswagen Passat B7 1.6 CR TDI 105 LE | Volkswagen Passat B7 2.0 CR TDI 140 LE | |
Ár (Ft) | 1,6-4,3 millió | 3,0-5,9 |
Átírási költség (Ft) | 65 150 | 87 150 |
Biztosítás (Ft) | 88 000 | 90 000 |
Fogyasztás (l/100 km) | 5,68 | 6,25 |
Motorolaj | Liqui Moly 5 L 28 810 | Liqui Moly 5L 35 000 |
Felső tömítésszett | 126 000 | 90 000 |
Vezérlés | 147 000 | 119 000 |
Akkumulátor | 68 000 | 68 000 |
Első féktárcsa |
43 000 | 43 000 |
Ford Fiesta 2008-tól
Hatodik generációjával nagyot nőtt a Ford Fiesta 2008-ban, de nem minden hajtáslánca volt modern. A belépőmotor 1,0 literes, 65 lóerős volt csupán, míg az 1,4-es, szintén szívómotoros változat már 97 lóerős. A két modell használhatóságban erősen eltér, a kisebbikkel már bajos lehet egy előzés, de rutin nélkül az autópályázásban sem lehet túl magas a biztonságérzet. Városi használathoz viszont elég lehet a kis háromhengeres. Megéri az erősebb motort választani?
Többet találunk az erősebből a piacon és alacsonyabb árról is indul, így ez már egy jó jel arra, hogy ha spórolni akarunk, akkor se a legkisebbet válasszuk. Magasabb átírási költség mellett kicsit magasabb biztosítás és kereken egy literrel magasabb átlagfogyasztással kell számolni az 1,4-es esetében. Ugyanannyi, de más viszkozitású olajat kér a nagyobb motor, ami minimálisan drágább.
Olcsóbb a vezérlés és az akkumulátor, drágábbak a tömítések, nem lehet rá egyértelműen azt mondani, hogy drágább lenne a fenntartása. A biztosabb kigyorsítások és előzések és a minimálisan eltérő átírási költségek miatt jobban megérheti az 1,4-est választani a háromhengeres helyett.
Ford Fiesta 1.0 GDI 65 LE | Ford Fiesta 1.4 97 LE | |
Ár (Ft) | 2,2-2,3 millió | 1,5-4,1 millió |
Átírási költség (Ft) | 50 600 | 62 450 |
Biztosítás (Ft) | 60 000 | 70 000 |
Fogyasztás (l/100 km) | 6,08 | 7,08 |
Motorolaj | Castrol 4 L 22 000 | Castrol 4 L 21 000 |
Komplett tömítésszett | 123 000 | 159 000 |
Vezérlés | 116 000 | 73 000 |
Akkumulátor | 42 000 | 31 000 |
Első féktárcsa |
34 000 | 34 000 |
Honda Civic nyolcadig generáció (FN, FK)
Radikális változást hozott a modell történetében az Ufo Civic, ezzel a formával pedig sikert is aratott, több mint 1,5 milliót adtak el belőle világszerte. Sokan buknak rá a használt piacon is, még mindig vonzó ez a forma, de többféle motorváltozattal is elérhető volt. Alapmodellként az 1,4-est kínálták, a rácfelvarrásokkal (kettő volt) pedig változott a teljesítmény, így 83 és 99 lóerős változatot is találunk.
Új autóként és használtan is népszerűbb az 1,8-as, 140 lóerős szívómotoros változat, nem véletlenül. A váltó itt is hatfokozatú és a Civic sportos karakteréhez jobban passzol az erősebb motor, a vásárlóközönség pedig, ha Civicet keres, akkor a sportosságot is keresi benne. Mennyivel kell nekik többet fizetniük? A nagyobb teljesítmény 20-25 000 forint pluszt jelent átírásnál, de csak párezer forintot a biztosításnál, ami jó kezdet.
Alacsonyabb áron mennek az 1,8-as példányok, ami azért is lehet, mert többet találunk belőle a keresőoldalakon, így már annyira nem fáj, hogy az átírás drágább. Fogyasztása több mint egy literrel magasabb, erre lehet azt mondani, hogy lesz az több is, ha rendesen használják. Motorolajból ugyanazt és ugyanannyit kérnek elég alacsony áron, a vezérműlánckészlet vízpumpával és a tömítések ára pedig kiegyenlíti egymást, oda-vissza hol az egyik, hol a másik drágább.
Honda Civic 1.4 83-99 LE | Honda Civic 1.8 140 LE | |
Ár (Ft) | 1,3-4,2 millió | 1,2-3,7 millió |
Átírási költség (Ft) | 56 450-61 850 | 87 150 |
Biztosítás (Ft) | 76 000 | 80 000 |
Fogyasztás (l/100 km) | 6,43 | 7,68 |
Motorolaj | Castrol 4L 16 000 | Castrol 4L 16 000 |
Felső tömítésszett | 77 000 | 98 000 |
Vezérműlánckészlet | 111 000 | 62 000 |
Akkumulátor | 40 000 | 40 000 |
Első féktárcsa |
38 000 | 38 000 |
Opel Astra J
Nagy váltás volt a szögletes H után érkezett gömbölyded J Astra. Egyelőre még a régebbi modell most a legnépszerűbb Opel a használtautó-piacon, de hamarosan a J válthatja, ami hasonlóan széles motorkínálattal volt elérhető. Ebben az esetben most két azonos lökettérfogatú, 1,6-os változatot fogunk vizsgálni, az egyik szívó, a másik pedig turbós kivitel.
Utóbbinál a turbófeltöltő jelentős többletköltségeket hozhat, így ebben az esetben feltételezzük azt, hogy a vásárláskor és az utána következő 1-2 évben nem kell számítanunk ennek felújítására. A 170 és 179 lóerős kivitelekben gyártott turbós Astrából (a frissítéssel változott a teljesítmény) jóval kevesebbet találunk, mint szívó 1,6-osból, viszont az áruk közel azonos.
Minimum 50 lóerő különbség az átírási költségeken is meglátszik, 40 000 forinttal kell többet fizetnünk a kormányablakban egy turbós Astra átírásakor. A magasabb átlagfogyasztáson kívül, az alapvető alkatrészek árai teljesen azonosak, viszont hosszú távon figyelembe kell venni a feltöltés költségeit, ami a turbófelújításkor 100-200 ezer forint is lehet.
Opel Astra J 1.6 VVT 116 LE | Opel Astra J 1.6 Turbo VVT és SIDI 170-179 LE | |
Ár (Ft) | 1,4-5,1 millió | 1,5-4,9 millió |
Átírási költség (Ft) | 77 250 | 116 300 |
Biztosítás (Ft) | 70 000 | 74 000 |
Fogyasztás (l/100 km) | 7,56 | 9,17 |
Motorolaj | Castrol 5 L 27 000 | Castrol 5 L 27 000 |
Tömítésszett | 130 000 | 134 000 |
Vezérlés | 100 000 | 100 000 |
Akkumulátor | 31 000 | 39 000 |
Első féktárcsa |
43 000 | 43 000 |
BMW 520d és 530d F10
Nézzünk körbe kicsit a népszerű prémium vonalon is! Az F10-es kódjelű BMW 5-ös sorozat széles motorkínálatából a dízeleket választottuk, a legkisebb elérhető 520d-t és a már hathengeres 30d-t. Szinte teljesen azonos árakon mozognak a 184 lóerős négyhengeres 20d-k és a 258 lóerős hathengeres 30d-k, a változatok között pedig kézi és automata váltósokat, vagy xDrive összkerékhajtásút is találunk. Komoly a választék.
Fogyasztásukat tekintve 1,1 liter a 30d többletfogyasztása, amivel átlagban így is 8 liter alatt maradnak a Spritmonitor-felhasználók, miközben 380 helyett 540 Nm nyomatékot tudnak kihasználni, ami már beszédes különbség. Egy ilyen korú BMW-vel komoly szervizköltségekkel érdemes számolni, ha csak az alap karbantartásokról beszélünk is.
A szívósor kokszosodása bizonyos idő után garantált, amit takarítani kell. Ha nem csináltatjuk meg 60-80 ezer kilométerenként, súlyos költségek várnak majd hiba esetén. A szívósor hosszának változtatásáért felelős szelep jellemzően eltörik, szintén cserével kell számolni. Aztán ott a kartergázhűtés és a részecskeszűrő is, ez a 20d és 30d esetében is jelentős költségeket hozhat. Több olajat kér a 3,0 literes motor és a több henger miatt a tömítésszett is drágább, viszont olcsóbb a vezérlés.
Átírási költsége magasabb, de biztosításban nincs jelentős különbség, így ha a magasabb alkatrészárakra tudunk készülni, a 30d fogja meghozni az igazi BMW-s élményt, még úgy is, hogy dízel.
BMW 520d F10 184 LE | BMW 530d F10 258 LE | |
Ár (Ft) | 2,8-11 millió | 3,0-9 millió |
Átírási költség (Ft) | 118 250 | 155 500 |
Biztosítás (Ft) | 101 000 | 105 000 |
Fogyasztás (l/100 km) | 6,64 | 7,73 |
Motorolaj | 5L Liqui Moly 29 000 | 7L Liqui Moly 43 000 |
Tömítésszett | 138 000 | 203 000 |
Vezérlés | 264 000 | 226 000 |
Akkumulátor | 82 000 | 82 000 |
Első féktárcsa |
79 000 | 83 000 |
Összegzés
Egyértelműen többet fogyasztanak a nagyobb motorok, így az üzemanyagköltség éves szinten valóban alacsonyabb egy kisebb motorú változattal. De vajon ér annyit a spórolás, hogy a forgalom ritmusát kevésbé tudjuk követni? Ha számít az, hogy kényelmesen, a motor erejében bízva közlekedhess, akkor láthatóan alig mutat különbséget fenntartásban egy nagyobb motorú változat. Persze, itt is lehet különbség autó és autó között, de ha szembe jön egy nagyobb/erősebb motorú változatból jó ajánlat, nem kell megijedni tőle.