„Február 1-ig országosan 87 helyszínen telepítették a Trafiboxokat, és további 94 helyszínen jelenleg előkészítés alatt áll az elhelyezésük” – árulta el az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Vezess megkeresésére.
Ha valaki még nem tudná, az egyik magyar rendőrségi vezető által nagyjából két éve kitalált trükkös doboz kapta ezt a nevet az ORFK-tól. A Trafibox egy nagyjából 80 centi magas fémdoboz egy körülbelül méteres fémcső tetejére rögzítve, egyik oldalán kis ablak, itt kukucskál kifelé a belsejébe hosszabb-rövidebb időre beszerelt sebességmérő eszköz.
De mitől trükkös?
Két ok miatt lehetnek hatékonyabbak a Trafiboxok annál a 365 sávot/irányt figyelő fix sebességmérőnél, amelyek előtt tömegével lassítanak az autósok, utána meg tömegével visszagyorsítanak.
Egyrészt az utak mellett álló Trafiboxokat látják ugyan az arra haladó autósok, azt viszont nem tudják – mert a közeledő járműből nem látszik pontosan –, hogy abban a konkrét dobozban éppen akkor van-e egyáltalán működő sebességmérő. Simán lehet, hogy teljesen üres doboz mellett lassítanak, amivel máris elérték céljukat az egyenruhások: lassul a járműforgalom, biztonságosabbá válik az adott útszakasz. A vidéki városokban 3-4 ilyen dobozt is képes lehet eredményesen kiszolgálni egyetlen mobil sebességmérő eszköz.
A másik ok, ami miatt hatékonyabb lehet az utak fölé szerelt fix készülékeknél, hogy a Trafiboxok forgathatók, a kétirányú forgalmat is képesek ellenőrizni. A helyi rendőrök döntésén múlik csupán, hogy mikor melyik irányba haladó autók, motorok, kamionok stb. sebességét mérik velük. Akár naponta többször is fordíthatnak rajtuk 180 fokot, így az adott utat rendszeresen használó járművezetők sem léphetik át nyugodtan a sebességhatárt, mert mondjuk reggel azt látták, egy adott irányt figyelt akkor a traffipax. Két óra múlva ugyanúgy bemérheti ugyanazt a gyorshajtót a másik irányból érkezve.
Itt a teljes és legfrissebb címlista
Látványosan emelkedik az önkormányzatok által felállított, majd a rendőrség által működtetett Trafiboxok száma országszerte. Tavaly májusban – mikor utoljára adatot kértünk az ORFK-tól – még csak 46 darab működött és 48 darab előkészítése kezdődött meg. Most nagyjából a duplájánál tartunk, de a rendőrség reményei szerint itt nem áll meg a sor.
„A Trafiboxok legfőbb eredményessége a visszatartó erőben rejlik, amely a területi lefedettség bővülésével véleményünk szerint tovább növelhető” – mondja az ORFK. Itt a teljes címlista a már működő 87 darab Trafiboxról.
Budapest, II. kerület | Árpádfejdelem utca, Zöldlomb utca 24., Törökvész út 31., Kapy utca 40/b, Hidegkúti út 128., Máriaremetei út 132., Nagykovácsi út 4. |
Kecskemét | 5. főút, 77 km, 965 m (bal oldal) |
Újpetre | Kossuth utca 52. |
Békéscsaba | Kolozsvári út 24/1., Lencsési út 61. |
Gyula | Temesvári út 194. |
Miskolc | Kiss Ernő utca 1. |
Szeged | Gábor Áron utca 65., Mátyás tér 18., Fő fasor 113., Szerb utca 26. és 182., Budai Nagy Antal utca 101., Felső Tisza-part 25., Vinkler László út 32., Keresztöltés utca 20/a |
Iváncsa | Fő utca 61., Hunyadi utca 253. |
Fertőboz | Fő utca 69. |
Fertőhomok | Akác utca 72. |
Fertőszentmiklós | Újtelep utca 12., Vadász utca 14., Rákóczi utca 71. |
Győr | Bárka utca – Víztükör utca kereszteződése |
Hegykő | Kossuth Lajos utca 99. |
Debrecen | Szabó Kálmán utca 20., Budai Nagy Antal utca 140. Töhötöm utca – Maros utca kereszteződése |
Eger | Vecseyvölgy utca 84. |
Hatvan | Horváth Mihály út 4. |
Rákóczifalva | Szent László Király út 56. |
Szolnok | Kertész utca 79. |
Cserkeszőlő | 44. főút 43 ksz 71 m |
Nyergesújfalu | Kossuth Lajos út |
Tata | Május 1. út – Nagykert utca kereszteződése |
Bátonyterenye | 21. főút 41 ksz 818 m |
Alsónémedi | Haraszti út 6. |
Cegléd | Kossuth Ferenc utca 7–9. |
Dunakeszi | 2. főút 19 ksz 170 m |
Iklad | Szabadság út 3/c, Szabadság út – Ötikerházak utca kereszteződés |
Maglód | Sugár utca 32. |
Törökbálint | Géza Fejedelem utca – Szegfű utca kereszteződés, Szent István utca 60., Kazinczy Ferenc utca 95., Kinizsi Pál utca 15., Hegyalja utca 56., Bajcsy-Zsilinszky utca – Jókai Mór utca kereszteződés |
Siófok | Bajcsy-Zsilinszky út 172. |
Üllő | Zsaróka út 8., Pesti utca 139., Ócsai út 81. |
Dabas | Vörösmarty utca 47., Inárcsi út 11. |
Kaposvár | Kaposfüredi út 52. és 219. |
Levelek | József Attila utca 39. |
Nyíregyháza | Szegfű utca 6. |
Újfehértó | Nyíregyházi út 78. |
Paks | Cecei út 27. |
Sárvár | 84. főút |
Szombathely | 86. és 87. főút közös szakasza |
Badacsonytördemic | 71. főút 81 km 548 m |
Farkasgyepü | Petőfi Sándor utca 42. |
Gyulafirátót | Zirci út 89. |
Hárskút | Szemerei utca 29. |
Kapolcs | Kossuth utca 21. |
Királyszentistván | 7202. út, lakott terület |
Monostorapáti | Petőfi út 79. |
Nemesvámos | Kossuth Lajos utca 321. |
Pápa | Somlai utca 33., Gyirmóti utca 38., Gróf utca 8. |
Tapolca | Keszthelyi út, Sümegi út 33., Juhász Gyula utca |
Uzsa | 84. főút, lakott terület |
Várpalota | Tési út |
Nagykanizsa | Teleki utca 60. |
Zalaegerszeg | Belső elkerülő út, Alsóerdei Szabadidős és Ifjúsági Központ bejárata |
Jelen állás szerint ezenfelül további 94 darab Trafiboxot állítanak fel az önkormányzatok. „Mivel a boxok realizálódása különböző fázisban tart, és a további szakmai egyeztetések okán üzembe helyezésük időpontja, helye egyelőre bizonytalan, a folyamatban lévő projektek esetében nem szolgálhatunk pontos címekkel” – írta az ORFK.
Azt már biztosan tudjuk, hogy például Budapest VI. kerülete négy helyre is állít. „A Trafiboxokat már megvásároltuk, és a telepítésre is megkötöttük a szerződést. A kamera beszerzéséről múlt szerdán döntött a Városgazdálkodási és Pénzügyi Bizottság a beérkezett árajánlat alapján. Előreláthatólag kora nyárra lesz meg minden engedély a működtetéshez” – válaszolta megkeresésünkre a Terézvárosi Önkormányzat.
A négy hely pedig: Andrássy út – Izabella utcai csomópont, Andrássy út – Munkácsy Mihály utcai csomópont, Podmaniczky utca – Izabella utcai csomópont, Podmaniczky utca – Rippl Rónai utcai csomópont.
Egy november végi Facebook-posztból derült ki, hogy a IV. kerület is tervez három helyre Trafiboxot: a Külső Szilágyi útra, a Fóti útra és
a Váci úti Megyeri Csárda és a 2/A számú út kereszteződése közötti szakaszra.
Mit mond annak a városnak a vezetője, ahol lakosságarányosan a legtöbb Trafibox működik?
Darabra ugyan Szegeden működik a legtöbb, összesen kilenc ilyen doboz, a település méretéhez és a lakosság számához képest egyértelműen Törökbálint vezeti a sort nyolc darab készülékkel. „Mindenkinek ajánlom” – feleli megkeresésünkre Géczy Krisztián alpolgármester, aki nagyon elégedett a Trafiboxokkal.
„A telepítésüket követően az adott területeken számottevőn csökkent a forgalom tempója már az előtt is, hogy a rendőrség használatba vette őket. Néhány drága fotó még inkább segítette ezt, de maga a doboz is visszatartó erővel bír.”
Géczy Krisztián szerint a lakosság örül a boxoknak, bár a telepítésük után voltak rongálások, egyesek pedig elforgatták a dobozokat. Aztán kamerával kezdték figyelni a kamerákat, azóta biztonságban vannak.
Mikor megkérdeztük, hogy mit tanácsol azoknak a településeknek, amelyek egyelőre csak gondolkodnak ezen, meglehetősen határozott volt a válasza. „Egyértelműen biztatom az önkormányzatokat, mert a lakosság közbiztonságot szeretne, közlekedésbiztonságot akar, ahol él, és a mai egyre gyatrább közlekedési morál mellett sajnos szükség van ezekre a szabályokat betartató berendezésekre, ahogyan bizonyos utakon a fekvőrendőrökre, utcabútorokra is.”
Fontos tanácsa az alpolgármesternek, hogy kamerával megfigyelt területen legyen a boksz, ezen kívül, ha valakinek konkrét kérdései lennének, a Vezessen keresztül üzen a településeket vezető kollégáinak.
„Azoknak az önkormányzatoknak, akik gondolkodnak a boxok telepítésében, nagyon szívesen segítünk információval, de területen való bemutatással is, valamint a bemutatás során apró mesterfogásokat is meg tudunk osztani az érdeklődőkkel. Az elérhetőségeinken keresztül nyugodtan kereshetnek minket” – üzeni Géczy Krisztián.