A közútra szánt Vantage kupéval egyszerre mutatta be új GT3-as versenyautóját az Aston Martin. Annyival nehezebb dolguk volt a fejlesztőknek, hogy itt az FIA szigorú szabályrendszeréhez kellett igazítani minden paramétert, beleértve az aerodinamikai csomagot is.

Akár harminc embert tehet idén boldoggá ez az autó 1

Az viszont mindenképpen könnyebbség volt, hogy pontosan látták az előző versenyautó korrigálásra szoruló gyengeségeit, ráadásul a fejlesztés során annak az Aston Martin Performance Technologies társvállalatnak a szakértelmét is igénybe vehették, akik egyenesen a márka Forma-1-es programjából hozzák menetdinamikai, aerodinamikai és anyagtudományi kompetenciáikat.

Sokat dolgoztak például a hátsó lengéscsillapítók beállításán, illetve a leszorítóerők megfelelő egyensúlyán, ami a tesztpilóták visszajelzései szerint kezesebbé és kiszámíthatóbbá tette az autót, anélkül, hogy elvett volna agresszivitásából. A cél az volt, hogy a profik jobb, az amatőrök pedig sokkal jobb eredményeket érhessenek el az autóval.

Akár harminc embert tehet idén boldoggá ez az autó 27

A meglévő vázszerkezet és hajtáslánc finomításával megalkotott új GT3-as versenyautó megkapta az utcai Vantage orrát, ami egyrészt dögösen mutat, másrészt nagyobb légbeömlőivel a fékek hatékonyabb hűtését tette lehetővé. A kerékdobokon megnövelték a légkivezető, nyomáscsökkentő nyílások keresztmetszetét, így eredményesebben csökkenthető a kerekeknél ébredő felhajtóerő.

A pályától és bajnokságtól függően akár 544 LE motorteljesítményű Vantage GT3 a világ legrangosabb hosszú távú futamain készül rajthoz állni már az idei szezonban. Számos hagyományos partnere mellett új ügyfélcsapatokra is számít az Aston Martin; a tervek szerint 2024 folyamán mintegy harminc versenyautót adhatnak majd át partnereiknek.

Akár harminc embert tehet idén boldoggá ez az autó 28

Aston Martin GT 3 részletes műszaki adatok

Motor

Konfiguráció 4,0 literes, V8-as, ikerturbós benzinmotor, az optimális tömegeloszlás érdekében áthelyezve
Turbófeltöltő egyedi fejlesztésű Borg Warner integrált elektromos megkerülőszeleppel
Kipufogó Akrapovič, katalizátorral
Kenési rendszer száraz karteres
Max. motorteljesítmény nagyobb mint 400 kW (544 LE)*
Max. forgatónyomaték nagyobb mint 700 Nm*
  *töltőnyomással szabályozható

Akár harminc embert tehet idén boldoggá ez az autó 29

Üzemanyag-ellátó rendszer

Tartály 120 literes, FIA-homológ
Töltőcsatlakozó Krontec, 1 db 
Hajtáslánc, erőátvitel  
Hajtásképlet hátsókerék-hajtás
Tapadásszabályozás TRC
Sebességváltó XTrac, hatfokozatú szekvenciális, félig automatizált működtetés
Manuális kapcsolás kormányra szerelt váltófülek
Működtető elektromos működtető, közvetlen
Tengelykapcsoló Alcon többtárcsás, motorsport-specifikációjú
Differenciálmű mechanikusan részlegesen önzáró, kívülről szabályozható kezdeti zárási fokkal
Kardántengely szénszálas

Akár harminc embert tehet idén boldoggá ez az autó 30

Fékek

Nyergek elöl / hátul Alcon 6 / 4 dugattyús monobloc nyergek; beépített hőfok- és betétkopás-érzékelővel
Tárcsák elöl / hátul belső hűtésű
Fékerőeloszlás vezetőülésből szabályozható
Pedálsor padlón rögzített, állítható
ABS Bosch Motorsport  

Vázszerkezet

Váz alumínium, a közúti Aston Martin Vantage alapján
Bukókeret acél, FIA-homológ
Emelő beépített, pneumatikus

Akár harminc embert tehet idén boldoggá ez az autó 31

Kormánymű

Rásegítés szervokormány
Kormánykerék szénszálas, gyorscsatlakozós

Futómű

Felfüggesztés elöl / hátul kettős keresztlengőkaros, optimalizált geometria
Lengéscsillapító 5 irányban állítható
Kanyarstabilizátor állítható

Akár harminc embert tehet idén boldoggá ez az autó 32

Kerekek és abroncsok

Kerék elöl / hátul kovácsolt alumínium 12.5” x 18” / 13.0” x 18”
Abroncs elöl / hátul Michelin, 30/68 – 18 / 31/71 – 18

Pilótafülke

Ergonómia optimalizált beszállás és kilátás
Ülés FIA 8862
Biztonsági öv hatpontos
Műszerfal szénszálas kompozit
Tűzoltórendszer FIA 8865
Hátsó kamera opció
Ütközéselkerülés Bosch hátsó radar
Klímaberendezés igen
Ivóvíz-adagoló opciós, elektromos

Akár harminc embert tehet idén boldoggá ez az autó 33

Aerodinamika, karosszéria

Karosszérialemek leszerelhető szénszálas kompozit panelek, GT3 / LMGTE-szabályzat szerint
Orr-rész gyorscsatlakozókkal cserélhető
Tetőlemez szénszálas kompozit, menekülő csapóajtóval
Padló teljes hosszában sík
Splitter / diffúzor szénszálas kompozit 
Hátsó szárny szénszálas kompozit, állítható

Tömeg

Száraz tömeg 1265 kg (homológ alaptömeg)