Mire van szükségük a rockzenészeknek turné alatt? Egy teljesen bebútorozott turnébuszra, na meg egy kis diszkrécióra – vélekedik Clemens Behle, aki már több mint negyven éve foglalkozik ezzel a kérdéssel. A kezdetek-kezdetén ezt a kérdést még magának és társainak kellett feltennie. Húszas éveinek elején ugyanis még rockzenészként turnézott. Ennek céljából 1980-ban átalakított egy akkor már legalább 20 éves Setra S9-es autóbuszt.
Az első saját turnébusz ötlete annak idején azért merült fel, mert egyre többször szembesültünk azzal, hogy nem tudunk a turnéhelyszíneken az igényeinknek megfelelő szállást foglalni” – jegyezte meg a férfi.
A projekt annyira jól sikerült, hogy azóta komoly vállalkozássá nőtte ki magát. Cége, a Coach Service, a németországi Reichshofban működik és alapvetően turné buszok bérbeadásával és értékesítésével foglalkozik. A turistabuszok átalakításán egy kisebb, 20 főből álló csapat dolgozik. A megrendelők alapvetően kilenc különféle alapterület közül választhatnak, és amennyiben szükséges, akkor ezeket kedvükre variálhatják.
„A buszok belső terét minden esetben a művészek egyedi kéréseinek figyelembevételével alakítjuk ki” – árulta el Clemens Behle. És nincs ebben semmi túlzás, mert ha nem így járnának el, akkor egyszerűen a hírességek nem éreznék magukat jól bennük. De ahogyan a jó bornak, úgy a minden igényt kielégítő turnébusznak sem kell cégér.
A férfi ezeket a járrműveket csak egyszerűen „nightlinereknek” hívja. És bár alapvetően konvencionális turistabuszokból alakítják ki őket, a legfontosabb különbség az, hogy amíg egy emeletes távolsági buszon 80 ülés áll rendelkezésre, addig egy ugyanilyen adottságokkal rendelkező turnébuszban 16 darab ágy, két gardrób, konyha, fürdőszoba, na meg számos társalgó található. Az ötcsillagos kényelem pedig alapelvárás. A felhasznált kárpitoknak és borításoknak a lehető legdrágább hotelek szintjét kell megütniük.
Hogy mennyire van kereslet ezekre az autóbuszokra, azt jól mutatja, hogy a Coach Service-nek a pandémia előtt legalább 100 darab autóbusza volt használatban a főszezonban. Érdekesség, hogy a híres rockzenészek nemcsak azért választják ezeket a buszokat, mert a saját igényeikre szabhatják, hanem azért is, mert ezekben megfelelő diszkrécióra lelhetnek. „Sok híresség vagy zenész fél attól, hogy egy fárasztó nap után a hotelbe rajongók vagy újságírók kameráinak és kérdéseinek kereszttüzében kell majd visszatérni. Ezekben a buszokban észrevétlenül térhetnek nyugovóra” – hangsúlyozta Clemens Behle.
Ezért van az, hogy a leggyakrabban turnébuszként használt Setra S531DT buszok ablakai sötétítve vannak. Fényezésük és megjelenésük pedig alapvetően kevésbé feltűnő. Nem olajhercegeknek készül, akik villogni akarnak a pénzükkel, hanem olyanoknak, akik el szeretnének vonulni egy kis időre a kíváncsiskodó szemek elől. Egy ilyen busznál vitathatatlanul számít a teljesítmény is, de az 500 lóerős OM 471 típusú dízelmotorra nem lehet panasz Clemens szerint. Gond nélkül repíti a sztrádán a 26 tonnás monstrumot.