Az elhanyagoltság az autó egyik legnagyobb ellensége. Az elmaradó olajcserék, a kihagyott kötelező szervizek, a technikával kíméletlen vezetési stílus a megbízható konstrukciókat is kikezdik. Ezekről már gyakran beszéltünk, írtunk, de a spektrum másik vége, a túlzott törődés is árthat az autónak. Ezek persze extrém esetek, de néha előfordulhatnak, és a rejtélyes meghibásodások mögött ilyenkor a túlbuzgó tulajdonos igyekezete húzódhat meg.
Túlmosás, avagy a csillogó motortér átka
A tiszta autók hívei rosszul vannak az ülésekbe ragadó morzsáktól, a kutyaszőrös szőnyegtől és a hátsó szélvédőre felvert portól. Ezekkel tényleg meg kell küzdeni, de például a motorteret jobb ha javarészt békén hagyjuk. Azért nem kell, hogy olajsárban ússzon a motor, és levelekből rakjanak bele fészket az énekes madarak, de a gyakori mosás, főleg ha nagynyomású mosóval próbálkozunk, komoly meghibásodásokat okozhat.
Egy öreg dízelnél, ahol az elektromosság kimerül pár kábelben az önindítóban és a generátorban, nincs probléma ezzel, akár egy traktort, lehet csapatni rá a vizet. A legtöbb, ma futó, 20 évnél fiatalabb kocsinál viszont tele elektronikával a belső égésű motor környéke. Kerülni kell a biztosítéktábla és annak környékének mosását, de a gyújtótekercsek környéke is érzékeny lehet.
Mindig teletank, csurig!
A törődés egyik jele, hogy mindig megitatjuk a féltett gépet, és addig töltjük, amíg ki nem löttyen az üzemanyag a csövön. Ebből is akadhat gond!A tartályt csurig töltők kockáztatják, hogy a hőtágulás miatt a tankból kilépő üzemanyag kárt tesz az autó bizonyos alkatrészeiben. A leginkább veszélyeztetett rendszer az EVAP (a benzingőz kipárolgását gátló rendszer).
Ez akadályozza meg, hogy az üzemanyag párolgása során keletkező benzingőz a szabadba jusson. A gőzt egy vezetéken át aktívszén-granulátummal töltött tartályba juttatja a rendszer, ami megköti a szénhidrogéneket.
A motorvezérlés, ha minden klappol, egy mágnesszelepen keresztül az aktívszéntartály tartalmát a szívócsonkban uralkodó vákuum segítségével a motor égésterébe juttatja. Ez a rendszer légnemű anyagokra lett tervezve, nem folyadékokra. A túltöltött tankból legrosszabb esetben az aktívszenes tartályba kerülhet az üzemanyag, ami így működésképtelenné válhat. Ez főleg nagy hőingással járó napokon jelent veszélyt, amikor mondjuk reggel, még hűvösben tankolják túl a tartályt.
Olajból is megárt a sok
Amikor túl sok olaj kerül az autó motorjába, több probléma is felmerülhet, amelyek hosszú távú károkat okozhatnak a járműben. Az olaj a motor kenéséért felelős, de ha túl sok van belőle, az negatívan befolyásolhatja a motor működését és az autó teljesítményét.
Ez tényleg extrém ritka, és komoly pluszmennyiséget kell a motorba tölteni a károkozáshoz. Viszont egy YouTube-videós pont egy ilyen okból pórul járt motort szed szét, és mutat meg nekünk ebben a szakértői összeállításban:
Az alany egy Jaguar XE AJ126-os háromliteres V6-osa, aminek 5,3 liternyi olajra van szüksége, de a roncstelepen 8,5 litert engedtek le belőle. A szétbontott blokkon látszik, hogy milyen motorhalált tud okozni egy ilyen „hiba”.
Ettől a biztosítási csalásnak is beillő esettől eltekintve az okoz gondot, ha annyira magasra kerül az olajszint, hogy az erőforrás karterszellőzése ellehetetlenül. Ebben az esetben kenőanyag kerülhet az égéstérbe, és ennek jele a kékes színű kipufogógáz. Ilyenkor a katalizátor is károsodhat
Télen sokáig melengetett motor
A megfelelő motormelegítésről már sokszor írtunk, de ezt az esetet is szeretném kihasználni, hogy eloszlassuk a percekig tartó melegítés hasznosságának tévhitét.