Rendszeresen jelentkező visszatekintő rovatunkban most is harminc évvel megyünk vissza az időben, és nézzük át évtizedenként az adott időszak releváns autós híreit. A legfrissebb válogatásban ott szerepel egy Ferrari, amin a mai 30-50 éveseknek elég furcsán mutat még az OT-s rendszám, hír a Trabant feltámadásáról, és Paul Walker tragikus balesetének utózöngéje. 

1994 – Brutális de már harminc éves ez a Ferrari

Maranellóban, a Ferrari olasz sportautókat gyártó cég székhelyén bemutatták a gyár új büszkeségét: az F355-ös modellt. A kétajtós, 380 lóerős, 295 kilométer óránkénti végsebességet elérni képes álomautót július elejétől lehet megvásárolni. Ára 187 millió líra (mintegy 115 ezer dollár lesz), a lehajtható tetejű változat ennél 7 millió lírával többe kerül.

A cég vezetői szerint a Ferrari túljutott a válságon, az autók emblémáján látható ló nem a visszahőkölés miatt ágaskodik, hanem azért, mert vágtázásra készül. A korábbi modell, a 456 GT szép sikert aratott. Tavaly a vállalat 2400 gépkocsit adott el. Az idei terv 2700 autó értékesítésével számol, s az első negyedév eredményei igazolni látszanak azt a reményt, hogy a Ferrari forgalma az idén meghaladja az 500 milliárd lírát.

Az új modell – melynek nevében az F betű a Ferrarit, a 35 a 3500 köbcentiméteres motort, az 5 az egy hengerre jutó szelepszámot jelenti – a gyártók szerint városban és országúton egyaránt mindenben megfelel a sportautókkal szembeni elvárásoknak. 4,7 másodperc alatt gyorsul fel óránkénti 100 kilométeres sebességre.

Pokoli belegondolni, de ez a Ferrari már 30 éves 2

A megállást az ABS fékrendszer, az úttartást az automatákkal szabályozott lengéscsillapítók segítik. Újítás a hidraulikus vezérlésű szervókormány, és a világon eddig egyedülálló a hajtómű nyolc, ötszelepes hengere.

Az álmok nagyon sokba kerülnek. Bár a kapott ellenérték miatt senkinek nem lehet panasza, a Ferrari elsősorban a távol-keleti és a dél-amerikai luxusvevőkre számít az új autó potenciális vásárlóiként.

2004 – Trabantot Afrikának

Nem lesz semmi egy német feltalálónak abból az ötletéből, hogy az egykori kelet-német autólegendához, a Trabanthoz hasonló kocsival juttassák autóhoz a szegény dél-afrikaiakat. A This Day című lap hétfői számában olyan értesülést közölt, hogy egy állami munkaügyi bizottság lefújta a dolgot.    

A javaslat nem valósítható meg – idézte a lap a bizottság elnökét, Roger Pitot-ot, aki szerint „különbség van népszerű autó és népautó között”. Rajta kívül más szakértők is állást foglaltak az „afro-trabi” ellen a Port Elizabeth kikötővárosban megrendezett konferencián.

Az elgondolás atyja tavaly világszerte ismertté vált annak az elképzelésének köszönhetően, amely szerint mintegy három ezer eurónak megfelelő költséggel piacra vihetnék a Trabant által inspirált, óránként maximum 80 kilométeres sebességgel közlekedő, egyszerű „Africar”-t, amely nagy megterhelést tudna elviselni, rossz utakon is közlekedne és üzemeltetése nem kerülne sokba.

Pokoli belegondolni, de ez a Ferrari már 30 éves 3

BERLIN, GERMANY – MARCH 23: A Trabant car on Unter Den Linden on March 23, 2019 in Berlin, Germany. (Photo by Andrew Hasson/Getty Images)

A General Motors dél-afrikai forgalmazója, Ian Nicholls ezekkel a szavakkal foglalta össze a Dél-Afrika okozta problémát: „Alapvető problémáink egyike abban áll, hogy a dél-afrikaiak pénztárcája a harmadik világnak, ízlése azonban az elsőnek felel meg, s így szívesebben vásárolnak használt autókat luxus berendezéssel és nem új kocsikat anélkül”.

2014 – Tragikus baleset miatt perlik a Porschét

Beperelte a Porsche autógyárat a Paul Walker-baleset másik halálos áldozatának özvegye. Kristine M. Rodas szerint nem gyorshajtás, hanem az autó hibája okozta a mozisztár és az autót vezető barátja, Roger W. Rodas tragikus halálát tavaly novemberben.

Az özvegy által hétfőn egy Los Angeles-i bíróságra benyújtott dokumentumok szerint Rodas a baleset előtt óránként 88,5 kilométerrel vezette a 2005-ös Porsche Carrera GT sportkocsit, amely a törvényszéki szakértők szerint sem veszélyes sebesség. Kristine M. Rodas keresete a tragédiáért elsősorban a Porsche nem megfelelő ütközésgátlását és a nem kellően biztonságos benzintankot hibáztatja – írta a The Hollywood Reporter.

Pokoli belegondolni, de ez a Ferrari már 30 éves 4

A keresetben az is szerepel, hogy Rodas a Porschem felfüggesztésének hibája miatt nem tudta irányítani a kocsit, és sodródott neki három fának a Santa Clarita-i úton.

Rodas özvegye leszögezte, hogy a Carrera GT nem volt biztonságos arra a célra, amelyre szánták, sem gyártása, sem tervezése, sem tesztelése, sem alkatrészei nem voltak megfelelőek. Az özvegy meg nem határozott összegű kártérítést követel az észak-amerikai Porsche cégtől, amely egyelőre nem reagált a keresetre.

A Los Angeles megyei seriff hivatala márciusban azzal zárta le a hosszadalmas szakértői vizsgálatot, hogy az autóbalesetet nem mechanikai hiba, hanem gyorshajtás okozta. A szakértői vizsgálatbanú azonban a Porsche szakemberei voltak a hatóságok segítségére.

Roger Rodas tapasztalt autóversenyző volt, barátjával, Paul Walkerrel, a Halálos iramban-filmek sztárjával osztoztak az autósport iránti rajongásban.

Walker váratlan, tragikus halála miatt egy időre kétségessé vált, hogy mi lesz a filmsorozat éppen forgó hetedik epizódjával, de mivel a legtöbb jelenet már elkészült, a stúdió végül a befejezés mellett döntött. A Walker fivéreinek beugrásával kipótolt produkció 2015 áprilisában kerül a mozikba.

2015-ben Paul Walker apja hanyagságért és gondatlanságból történt halálokozásért perelte be a Porsche autógyárat fia halála miatt.