A GLS németországi leányvállalata közzétette a Hyundai XCienttel szerzett tapasztalatait. Ez a hidrogéncellás teherautó 2020-ban kezdte meg európai térhódítását Svájcban. Azóta már több uniós tagállamban is kipróbálták, sőt, tavaly a Gebrüder Weiss Magyarországon is tesztelte az újdonságot.

A dél-koreai gyártó akár piaci rést is lefedhetne a kifejezetten disztribúciós áruszállításra tervezett XCienttel, hiszen az ismert európai haszonjárműgyártók egyelőre nem rendelkeznek szériagyártásra alkalmas, hidrogéncellás, nehéz-kategóriás teherautóval. Ehhez jelenleg a Mercedes-Benz áll a legközelebb.

Az újdonságot alapvetően az üzleti partnerek által feladott csomagok összegyűjtésére használták. Egy fuvarba akár 1300 csomag elszállítása fér bele. A jármű egészen mostanáig 8500 kilométert tett meg és ez idő alatt legalább 50 ezer csomagot szállítottak vele.

A GLS tapasztalatai szerint egy feltöltéssel 380 kilométer tehető meg vele. Ez 20 kilométerrel kevesebb, mint a mit a gyártó kommunikál az újdonsággal kapcsolatban. Egy feltöltéssel 31 kilogrammnyi hidrogén juttatható a hidrogéntartályaiba, amelyeket közvetlenül a fülke és a felépítmény között építettek be. Maga művelet nem tart sokáig, mert körülbelül 10-12 percet vesz igénybe.

Ez lehet a csomagszállítás környezetbarát alternatívája 1

A környezetbarát teherautó hajtásáról  350 kW-os, tehát 470 lóerős teljesítménnyel, illetve 2237 Nm-es nyomatékkal rendelkező villanymotor gondoskodik, amely a 180 kW teljesítményű üzemanyagcellából és a 72 kWh kapacitású lítiumion akkumulátorból nyeri a működéshez szükséges energiát. A jármű maximális sebessége 85 km/óra, de valószínűleg ez csak az elektronikus leszabályozás miatt annyi, amennyi.

Az XCient kínálata az évek során kibővült. A 4×2-es hajtásképlettel rendelkező változat egyféle 9780 mm-res hosszúságban készül, tengelytávja viszont 5130 és 5730 mm között lehet. A 6×2-es hajtásképletű variáns 9780 mm – 12 035 mm közötti hosszúságban gördülhet le a gyártósorról. A megrendelők ennél háromféle  – rövid (5000 mm + 1300 mm), közepes (5330 mm + 1350 mm) és hosszú (5970 mm + 1350 mm) – tengelytáv közül választhatnak.

Érdekesség, hogy az észak-amerikai piacra a Hyundai kifejlesztett egy vontatós kivitelt is belőle, de az is 6×2-es kerékképlettel készül.