A villanybuszok fejlesztése során a gyártók igyekeznek azokat extrém időjárási körülmények között is kipróbálni. Nemcsak izzasztó forróságban, hanem dermesztő fagyban is próbára teszik a városi utasszállításra szánt változatokat. A cél mindig ugyanaz: kideríteni, mennyire bírják, ha a hőmérő higanyszála nem éppen a kellemesnek mondható tartományban tartózkodik.

A Yutong is így járt el nemrég, amely Norvégiába vitte el az egyik modelljét. Az U12-es, amely eredetileg a 2019-es Busworld kiállításon mutatkozott be, de azóta Európa több városában, így például Varsóban és Tallinnban is felbukkant már. Ezúttal Kirkenesben szállítottak vele utasokat. Ez a város Norvégia északkeleti részén található, nem messze a norvég-orosz határtól.

Mielőtt forgalomba helyezték volna ezt a típust, több módosítást is végrehajtottak rajta. Első körben például tovább fejlesztették a korrózióvédelmet. Erre azért volt szükség, mert ezeken a területeken a gyakori sózás miatt a városi buszokat jóval hamarabb kikezdi a rozsda. A gyártó szerint azonban mostantól a busz teljes ciklusa alatt nem kell félni az alváz, vagy más komponensek korróziójától.

Fagyos volt a hangulat ennek a villanybusznak 1

Emellett több fontos és hasznos berendezést is beépítettek. Az utastérben nagy teljesítményű fűtőradiátorokat alkalmaztak az utasok komfortja érdekében, a sofőr munkájának támogatására pedig 360 fokos külső kamerarendszerrel szerelték fel az autóbuszt. Nem feledkeztek el a sofőr kellemes hőérzetének biztosításáról sem, így vezetőülését beépített ülésfűtéssel látták el.

Az U12-essel a legzordabb időjárási körülmények között, legalább 105 kilométert tettek meg a -33 fokos fagyban. A tesztfutások azt mutatták, hogy még ekkor is 1,56 kWh/km volt az energiafelhasználása. A modell csuklós változatát ezzel párhuzamosan Kazahsztán fővárosában, Asztanában tették próbára hasonlóan zord körülmények között. Az U18PRO pedig -25 fokos hidegben 374 kilométer megtételére volt képes egyetlenegy feltöltéssel. Igaz, ez jóval elmarad a gyártó által kommunikált maximális, 500 kilométeres értéktől.

A Yutong nem véletlenül mozgolódik a norvég piacon, ott ugyanis meredeken nőnek az e-busz-eladások. Míg 2022-ben 216 példány talált gazdára, addig tavaly már 493.